Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Pluggar till breddning.
1, 2   >>
4038 besök totalt
Avregistrerad (0112)

Här sen Apr 2004

Trådstartare
Pluggar till breddning.

Någon som är hemma på glasfibergjutning?

Funderar på att bygga pluggar i playwood som sedan lackeras invändigt för gjutning av grupp 5-breddning till en gammal BMW 2002. Går det att göra så?

(Ska scanna in en skiss på hur jag har tänkt mig breddningen om det är någon som vill veta).
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004

Det låter som om du menar att du inte ska bygga nån plugg alls, utan en gjutform direkt??

Eller fattade jag fel?

Ny kulbil i garaget.
Citera
Avregistrerad (0112)

Här sen Apr 2004

Trådstartare
Jo det gjorde du .. tror jag..
Men alltså går det att gjuta på det viset? Eller måste man pyssla med gips å sån skit..?
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Jag tror det är lättare (och blir högre kvalitet) om du gör en plugg först, och sedan en gjutform från denna.

Avregistrerad (0112)

Här sen Apr 2004

Trådstartare
Det är säkert sant.. hittade ett par böcker på biblioteket och där står det typ samma sak
Verkar vara en hel liten vetenskap det dära med gjutning .. men inte alls omöjligt.

om man ska tillverka ett plenum i Kolfiber .. hur kan man gå tillväga då? .. Minns att det fanns ett nummer av Bilsport där det stod en hel del .. men vart köper man kolfiberduk och epoxy? (Är ju så jäkla snyggt med kolfiber!)

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Kolfiberduk kan vi nog fixa fram...

Björn Athlöf
Lomma
Här sen Jul 2004

Kolfiber duk

Hej

Skall du ha duk så hade jag pratat med Fredrik Wettermark på Composite Desigen... En suveränt bra kille att ha med att göra när det gäller plast och komposite arbete på bilar.

Mvh
Björn

BMW M3 E30 87
Porsche 997 EVO
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag vet en kille i Linköping som kör 02 och som hållt på en hel del med komposit...

Här sen Apr 2004

Trådstartare
Hmm.. det låter ju intressant.. vad gjorde han för typ av breddning då? ..
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

skrev:
Det är säkert sant.. hittade ett par böcker på biblioteket och där står det typ samma sak
Verkar vara en hel liten vetenskap det dära med gjutning .. men inte alls omöjligt.

Mina idoler på Gunnar Racing reparerar och bygger en del i glasfiber ochb på deras hemsida har de bilder hur de bygger breddningar med pluggar direkt mot bilen. Exempelvis här:
http://www.gunnarracing.com/project/RATT/RATT-1001.htm

Mvh
Mangan

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Magnus Karlsson skrev:
... bygger breddningar med pluggar direkt mot bilen.
Mvh
Mangan

Finns det nåt annat sätt?

BMW 330i -05
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

skrev:
Hmm.. det låter ju intressant.. vad gjorde han för typ av breddning då? ..

Han (jag ) har inte gjort mycket prylar till egna bilen. Bara tidigare i tjänsten samt till en del rejsteam.

Här sen Apr 2004

Trådstartare
Tror faktiskt att jag har fått några nya idoler.. den var ju GRYMT FRÄCK!! Vill ha vill ha ..
.. men breddningen var nog överkurs för mig .. men SATA¤%¤&¤% snygg!

Tack för tipset iaf... tror att jag ska byta bakgrund i Win XP
Citera
Avregistrerad (0112)

Här sen Apr 2004

Trådstartare
Haha.. så du=han .. nu trillar polletten ner.. hmm .. då kan mna alltså fråga dig då .. det handlar om en s.k CanAm-breddning... så det e ju inte några konstiga former eller så ..

Nu måste jag dra till El.Mag:en .. annars blir professorn galen..
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002

Jag gjorde ungefär så när jag gjöt mina sidor till Sjuan. Byggde formarna i formplyfa. En brun plyfa med fin yta. Visst blir det en del sliparbete innan lack, men så illa blev det inte. Släppte fint från flyfa gjorde det med om man bara la på lite släppmedel innan. Ska du bara ha raka ytor funkar detta kalas bra. Öven vissa rundningar går att göra utav trä och sen tejpa med silvertejp eller eltejp över. Då fastnar inte gjutningen i formen.

Avregistrerad (0112)

Här sen Apr 2004

Trådstartare
Exakt så var det jag menade .. TACK! .. Jag har jobbat inom polyurethangjutningsindustrin (vilket jävla ord.. kanske ska man dela upp det) och då använde vi ett slags silikonspray som släppmedel .. går det?

Nu har jag MS-kortet bredvid mig.. hälften så stort som orginal..men ack så vackert.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Håll silikon borta från allt som skall på bilen, helt jävla omöjligt att få bort all silikon och det går INTE att lacka på. >

Bättre att använda konventionella släppmedel, vax plus släppfilm t ex. Kolla i glasfibertråden i FAQn

BMW 330i -05
Citera
Avregistrerad (0112)

Här sen Apr 2004

Trådstartare
oj.. .. vi använde ju vax oxå .. det tänkte jag inte på ..
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Magnus Karlsson skrev:
skrev:

Mina idoler på Gunnar Racing reparerar och bygger en del i glasfiber ochb på deras hemsida har de bilder hur de bygger breddningar med pluggar direkt mot bilen. Exempelvis här:
http://www.gunnarracing.com/project/RATT/RATT-1001.htm

Mvh
Mangan

Smälter inte skummet med plasten?

Puppe
Finland
Här sen Jul 2004

Andreas Lidström skrev:
Kolfiberduk kan vi nog fixa fram...

Låter Intressant det där?? är väldigt intreserad av lite kolfiberduk! men man får väl inte till den riktiga styrkan med bara att pensla på epoxi?? det borde väl vakum sugas och härdas i någon ungn? vad ni för pris på kolfiberduk och epoxi??

Angående skummet (Polyretan skum eller skivor) så smälter det när man aplicerar Glasfiber epoxin! det har jag provat med det går ju att spackla på med ex. glasfiberspackel och sen aplicera epoxin!!

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Skit i att använda Polystyren då (frigolit), använd Bonocell eller Divinycell.
Fast nog smälter det inte när man anvämder Epoxy på Polystyren? Polyester på Polystyren däremot...

BMW 330i -05
Citera
Skruva banåkabil
Pluggar till breddning.
1, 2   >>
4038 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande