Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Honda Civic -00 Kunde slutat som aska... Gälar nitade. | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 28 besök senaste veckan (77555 totalt) |
En idé: istället för att nita eller skruva fast gälarna: vore det inte en bättre idé att "limma" fast dessa med svart silikon? Skruvar eller nitar du kommer huven att deformeras deluxe. Istället tejpa en maskeringstejp typ några millimeter utanför kanten på gälarna. Skydda även kanten på gälarna med tejp. Lägg en rejäl sträng svart silikon på plåten innanför tejpen. Tryck ner gälarna i silikonet så det fyller gapen mellan gäl och huv. Drag med fuktat finger ett varv runt så överskottet av silikonet hamnar på tejpen. Drag bort den skyddande tejpen på direkten så har du fått en skarp kant runtom.
Bara en tanke... _________________ Magnus Falk |
Står ju att han ska lägga en sträng lim
Sen har silikon ingenting att göra på en bil om det är så att du inte vill bråka med lackernarna den dagen du vill lacka om något på bilen.... _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
Var mest bekymrad över skruvhålen längst ute i hörnen på gälarna. Det är plättlätt att dra hörnen på gälarna dikt an mot plåten. Inga problem alls. Haken är bara att huven kommer se tok-skev ut efteråt.
Något säger mig att denna huv aldrig kommer att målas om, så det är nog en ickefråga. _________________ Magnus Falk |
Ni har både rätt o fel
Tanken är att bilen ska lackas om, i samma färg som motorrummet har, solid grå RAL7000 Silikon kommer aldrig i närheten av en bil hemma hos mig. Har jobbat som blästermaskinskonstruktör tidigare och har viss erfarenhet av lackering från dess... Speciellt som en kund själv tätat sin blästermaskin med silikon och sedan ringde oss och undrade varför de fick grodögon på allt efter lack... Tog en dag att hitta silikonkladdet och de fick byta ut 8ton blästermedel... Kommer nita gälarna och lägg en lite sträng tec7 eller sikaflex 521fc, silikonfria båda. Väldigt lite, bara för att få det lite tätare, kanske overkill, men men. Gälarna har jag format (efter fotona togs) så de följer huvens form, så när man nu lägger på dom så är det ingen springa alls mellan huv o gäl. Så tvivlar på att den kommer deformeras deluxe.. _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
Ser bra ut med uppdateringarna. Alltid roligare med egna lösningar. Är avundsjuk på chassiet på Civic.
Kommer gälarna hjälpa kylningen eller bara sänka motorrumstemperatur? Blir intressant att se när du har testat. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
Främst för att sänka motorrumstempen
Men de sitter ju på "rätt" ställe för att även dra med sig luften från kylaren, har dock inte haft några temp-problem. Sällan man har det på Hondor så länge man inte överladdar. På kinnekulle i september satte jag en temometer i motorrummet och förde lite protokoll över tempen. Du har ju tagit bästa motorn och satt i din bil, bara byta din kaross och chassie mot valfri civic 92-00 _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
Dagen efter mitt senaste inlägg i denna tråd höll på att sluta lite halv-illa...
Lördag 14 december 2019. Varit i stan och julhandlat lite, svänger förbi Biltema och köper en refill till torrbollen. Kör mot vinterförvaringen, ser svart rök välla ut under takfoten på en byggnad... "Vänta nu det är ju vår byggnad... väl..." Kör man på vägen där kör man på baksidan av byggnaderna så hade lite svårt att avgöra. Det första gråa efter det röda kommer röken ur. En bil till stannat och redan ringt 112. Jag kör framåt och inser att det är grannen, en bildemontering som det brinner hos. Vårt är större, 50x50m och 1-2m högre än bildemonteringen som är runt 30x30m. Kollar och ser att lågorna är uppe i deras undertak men inte ut genom. Det brinner inte i vårt, än i alla fall. Ringer han som har hand om lokalen, larmar av, låser upp, öppnar. puls på 200 ungefär... Vet man inte ska öppna in i ett brinnande rum, men eftersom det inte va uppe i vårt tak än vågade jag. Men helt rökfritt i vårt. Sen går det fort, brandkår, poliser, ambulans och 10-15 av de som hyr där är på plats. Känner brandkårens insatsledaren privat, skönt det va han. Han ber oss börja tömma när han får reda på att där är båtar till ett värde på totalt 100-120 miljoner, varav nyaste och störst är en Princess 60fotare för runt 20 mille Det brukar ta en hel lördag och söndag att tömma vid sjösättning, men på 3h får vi ut ungefär 75% av alla båtar. (och de 4-5 bilar + 4-5 husbilar) 3 båtar fick lite skador, men det hade försäkringen överseende med, vi stal till o med en extra truck som stod en bit bort för att kunna köra ut båtarna snabbare... Precis när vi ska ta Princess 60an så har dom såpass kontroll på elden och det har rasat närmast vårt så vi behöver bara stanna och avvakta och vara redo om det tar sig. Vårt hade en inner tegelvägg, luftspalt på halvmeter och utanför den en 60cm tjock betongvägg. Det räddade troligen oss. Detta är från vårt porthål precis utanför Bakom det röda strecken stod min bil... "kändis" i hallandsposten blev man oxå Jag i röd/orange jacka _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
Usch, får direkta flashbacks till när Maz och Ragnar blev drabbade av brand. Skönt att det gick bättre denna gången.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
Ja, jag tänkte på just den branden när det hände faktiskt
Vi är bara några få bilar för att fylla ut golvytan här, mest båtar. Helgen innan hade jag tänkte köra dit och byta torrboll samt palla upp den, tur jag inte gjorde det.. _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
Jo det hade kunnat sluta betydligt värre, skönt att ni klarade er så pass lindrigt
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
Ja, jävla tur hade vi...
Där kom in lite rök, räddningstjänsten hade två stora diesel-fläktar som blåste in friskluft så att där blev övertryck i vår lokal. Ska vi ta en liten uppdatering på bilen oxå kanske. Nitade fast gälarna dagen efter branden när vi stuvade in båtarna igen, sen rörde jag inte bilden förrän jag körde hem den härromveckan. Här är ett gäng bilder på hur gälarna blev. Sjukt nöjd och jag tror de fyller sin funktion väldigt väl. Förde lite temperaturprotokoll på Kinnekulle, så får väl se om jag kan göra samma vid nästa banträff. För er som trodde huven skulle bli deformerad, så nej, inte det minsta antydan till det. Har faktiskt bara nitat nu, inget lim. Men jo, en ordentlig polering skulle bilen behöva... och rostfix.... _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
Våra race- och banåkarbilar Honda Civic -00 Kunde slutat som aska... Gälar nitade. | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 28 besök senaste veckan (77555 totalt) |