Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
2 besök senaste veckan (2891 totalt) |
Läste i ett inlägg att forumägaren hade jämfört vikten på 18 tums däck och fälg med 19 tums och det skiljde ca 5 kg per hjul. Jag har inte kunskapen att räkna på det, men spontant känns det som att det egentligen inte finns någon fördel att köra med tyngre 19 tums hjul. Vad säger ni som vet bättre, blir bilen långsammare med 19 tummarna?
Minns själv när jag för många år sedan hade en golf med tunga vinterhjul och jag bytte till lättare sommarhjul, att bilen kändes "lättare i steget". /Johan B _________________ Johan B |
||
Finns inga regler för vilka hjuldimensioner som är snabbast. Men större hjul blir ofta tyngre hjul och det skiljer 5kg/hjul så märks det säkert både i prestanda och känsla. F1 kör väl fortfarande på 13"?
Med vänlig hälsning /Claes _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||
|
||
Hmm nu skall jag vara TRÅKIG.
Sökfunktinen är bra. se tex https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||
Du menar vad jag tackade för
![]() /Johan B _________________ Johan B |
||
Kanske för att det inte finns ett solklart svar.... tex spoilernytt har väl tidigare testat en given bil med 17", 18" och 19" hjul och den gången tror jag 18" hjulen var snabbast. En större fälg kommer ju få mer tröghetsmoment då mycket av massan är längre ut från centrum. En bil med bred vridmomentskurva (läs stor motor) drabbas inte lika mycket av de negativa delarna av större fälgar som en bil med smal vridmomentskurva (läs tex vw lupo eller liknande) _________________ Roland Johansson |
||
![]() |
Racetech
![]() |
2 besök senaste veckan (2891 totalt) |