Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 4959 besök totalt |
Motorolja
När jag köpte min bil så var den precis nyservad så jag har ingen koll på vad det är för olja i och idag nådde inte oljan upp till "full sträcket". Försökte ringa Lindvall bil som gjorde servicen men inget svar så är det någon här som vet vad dom brukar använda för olja, mineral eller syntet? Mvh Magnus _________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
||||||
Varför vill man veta vad man haft för olja sedan tidigare?
Häll i en olja som är bra klassad och klarar temperaturområdena som gäller helt enkelt. Helsyntet är helt klart att rekomendera då den tål värme på ett bättre sätt än mineralolja. _________________ /Anton Lillsund |
||||||
Ajojuj! Nu blir det flamewar .. ![]() ![]() ![]() ![]() Det finns nog inget som är så omgett av myter och varumärken som motorolja. Jag har försökt inhämta kunnskap för att förstå varför man ska använda en viss olja framför en annan och det verkar vara stört omöjligt. De "tester" som finns tillgängliga är väldigt kvasivetenskapliga och man ska tydligen lyssna mer på vad kändisar säger än mäta & begripa. oljeindustrin har inte något incitament för att folk ska begripa heller, dom vill sänka produktionskostnaderna genom att bara tillverka ett fåtal basoljor samtidigt som dom vill kunna sälja maximal genom produktdifferentiering. Den ekvationen blir ju svår att få ihop om kunderna begriper vad dom köper. Jag tror en bra grundregel är att om två oljor uppfyller samma specifikationer så har dom precis samma egenskaper, allt annat är bara varumärken. En bra olja för gat-bana-rejsa.nu'are är troligen 5W50 helsyntet av godtyckligt märke. Resten handlar helt enkelt om väga känslan av att bli lurad mot känslan av att "jag har minsann märkesolja". ![]() ![]() |
||||||
Ett rätt omtalat ämne, det har stötts och blötts en heldel det där med olja.
se tex https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||||||
För om det av någon anledning varit i en mineralolja i motorn tidigare. Så häller man i Hovangs olja i den motorn så kommer olja att på ett par minuter tappa smörjnings förmågan drastiskt.. eftersom de rengörande egenskaperna i den oljan slickar motorutrymmet rent i från all skit som varit där sen mineraloljan! Så därför bör man ha ett humm om vad det varit ner och vänt i grytan innan! Själv blir jag tokig på oljekvaliterna! BMW hällde i (på min begäran) Castrol TWS 10w60, som så många säger är bästa oljan! Då kanske ni minns att jag var in och klagade på att motorn knackade järnet! Nu kör jag på Motuls 5w50 och nu har jag inga problem alls.. nu har Motuls en 5W60 som jag kommer köra med nästa gång för att kunna få ännu lite högre top värmes viskositet. Så det jag har lärt mig är att man får testa sig fram och se vad som är bäst för sin bil! _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||
Det där är en av de populäraste myterna. Alla oljor i modern tid innehåller s.k. detergenter. Blanda på bara! EDIT: Lika snabb bakom tangetbord som ratt ![]() ![]() _________________ Jörgen Eriksson |
||||||
citat:
För om det av någon anledning varit i en mineralolja i motorn tidigare. Så häller man i Hovangs olja i den motorn så kommer olja att på ett par minuter tappa smörjnings förmågan drastiskt.. eftersom de rengörande egenskaperna i den oljan slickar motorutrymmet rent i från all skit som varit där sen mineraloljan! Så därför bör man ha ett humm om vad det varit ner och vänt i grytan innan! Jag skulle säga att detta är en gamal skröna, ta och läs den tråd jag hänvisade till. EDIT> Hmm JET han före ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Säger ni det så får jag tro på det =) Jag hade blitt lärd annat utav andra s.k. Oljegurus på AutOPower.. men men.. Jag är inte sämre än att jag kan ändra på mig! Så dår är det bara för han att byta oljan i bilen och åka med en bra 5w50 som Hovang sa
![]() _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||
olja är knepigt.
![]() I min Griffith rekommenderar TVR att man ska ha Mobil1. Bilen har hydraliska lyftare och jag såg i tråden Fuling hänvisat till att man inte ska använda Mobil1 till det. Samma sak sa en "expert" som tipsade mig. Han menade att Mobil1 har sämre vidhäftningsförmåga än andra kvalitetsoljor, vilket gör att den skyddande filmen är sämre när bilen stått och ska kallstartas. Även detta finns nämnt som skröna, så man vet ju aldrig. Nu kör jag på Castrol RS (sedan 3 år) och kan konstatera att bilen låter bättre/mjukare i motorn med det än med Mobil1 och att den håller bra tryck mm vid hög belastning. Man får prova tills man hittar en favorit och hänga kvar vid den. I mina "gammelbilar" har jag alltid kört vanlig Castrol GTX 20W50 och varit helnöjd, men vips i år så blev den 15W40. Och när jag körde Eleven på Kinnekulle märkte jag tydligt att trycket gick ner när bilen var riktigt varm. Skulle säkert behöva en 50-olja i det läget, så det blir till att leta nytt till nästa år... _________________ Fredrik Bolander --VVR-- ![]() ![]() |
||||||
Har märkt samma resultat som Fredrik, körde tidigare på Mobil1 15/50 men bytte ganska kvickt till Castrol RS 10/60 och det funkar kanon, inga problem med oljetrycket längre.
|
||||||
Kan ju bara tala om att jag också gick på Catsrol RS 10W60 oljan, lurad eller ej men det funkar
![]() Men det gjorde det också med QS 20W50 oljan men då med lite större spännvidd i oljetrycket. Det som slagit mig mäst är det ohyggligt gämna oljetrycket jag fick med RS-oljan. Kan också tala om att Castrol:s väststa transemtionsolja 75W-140 suger hästbal... i en gammal saablåda, frihjulet slutade funka tatalt ![]() Var bara hälla ut och hälla in LE olja istället. Tänkte Castrol både skulle få lite ris och ros. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Villken oljeguru på Autopower? Jag tror du missuppfattat det som sagt isf. Johan Bondesson (som har läskigt bra koll på detta ämne) tex har aldrig utalat det så. Tvärtom faktiskt. Men men ok. Min syn på det hel är att man bör använda helsyntet då den tål värme och håller egenskaperna stabila bättre än en mineralolja. Alla nya oljor rengör motorn på ungefär samma sätt. EDIT: Jag kör också på Castrol RS 10-60 olja. Det är den enda jag fått att fungera i min motor då jag saknar oljekyl. _________________ /Anton Lillsund |
||||||
Jag ser att många kör på Castrol RS 10w60, testa Castrol TWS 10w60 istället. Den klarade betydligt högre tryck innan oljefilmen brast(läste något test men glömt var...). Enda oljan som klarade högre tryck var motul lemans....någonting...
_________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
citat: (från tidigare tråd)
En olja som jag spontant tänker på, som kanske skulle vara lämplig är Castrols TWS 10W60 eller deras modernare RS 10W60. Skulle vara förvånad om de gjort en ny oljan sämre, men vad vet jag. Jag hittar inte häller TWS oljan på Castrols svensak hemsa så jag gissar att TWS är utgående. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Kan direkt hålla med om att Mobil 1 har sämre vidhäftning. Har testat med den i en av mina bilar och varken före eller efter (efter att ha bytt bort mobil alltså) har motorn slamrat så mycket. Lyftarna har jag aldrig hört heller förutom i 2 sekunder en gång. Med mobil 1 hördes dem varje start även under sommaren. _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||||
Då har jag tyvärr missuppfatatt han då!.. elelr blandat ihop det! Ha överseende med det jag skrev nu =) Tomas och Fuling: Det var just TWS 10w60 so jag körde med och inte alls funkade för mig! Motorn gick för het och det bara funkade inte.. detta skedde inte alls med Motuls 5w50 som jag åker med nu! Fanns iunte en timmstymelse till samma effekter... Och då körde jag mkt längre med Motul på banna.. till och med Mobils 0w40 funkade bättre än TWS:en... så min motor måste då vara kräsen... Hydraliska lyftare på min bil med... Och de verkar altl känsliga! _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||
Inte så allvarligt. ![]() ![]() också hydrauliska lyftare och jag klarar mig inte på annan olja än RS 10-60 som sagt. Dyrt men så är det. Kan hända att en kommande oljekyl hjälper till lite, vi får se. Till bruksbilen har jag Castrol Magnatech vilket har fungerat kanonbra. Den är lite billigare också, men det betyder inte att den billigast. Biltemas helsyntestiska oljor är lite luriga. Deras 5-40 olja är bättre klassad än deras 5-50 olja. Kan vara bra att tänka på! Vad jag förstått så tillverkas denna olja av Statoil. _________________ /Anton Lillsund |
||||||
TWS 10W60 är mig veterligen en nyare olja RS 10W60. Så förstod jag i alla fall informationen vi fick i samband med BMW-klubbens studiebesök/informationsmöte hos Castrol. TWS-en är dessutom dyrare än RS-en, vilket brukar vara synonymt med att fabrikanten anser den vara bättre. För att i viss mån krångla till för oss vanliga har Castrol "dubblerat" sitt sortiment genom att dela upp det i butiks- och verkstadssortiment. TWS finns under verkstadssortiment och motoroljor special. Som kuriosa kan nämnas att när TWS infördes togs RS 10W60 bort från svenska marknaden för sedan återkomma året efter. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||||
Hmm verkar som TWS är en special olja för BMW, se
http://se.servicebooking.net/pdfdocs http://se.servicebooking.net/pdfdocs Castrol har även fått ett mail där de ska förklara skilanden mellan RS och TWS:en. Vi får se. ps, hmm som vanligt när det gäller olja känner jag mig lurad ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Ja lurade är vi. Vad betalar man igentligen när oljan kostar uppemot 200 kronor litern? Forskning och rejsing? Angående jämförelse mellan TWS och RS så kan jag tipsa om att gå in på Autopowers forum och söka på tex "tws AND RS" trådarna är väldigt många angående just detta. Att söka på tex "helsyntet" ger den sökande läsning minst en hel dag skulle jag tro. http://www.autopower.se _________________ /Anton Lillsund |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 4959 besök totalt |