Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Biltransportsläp - hur skulle ditt önskemål se ut? | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (3592 totalt) |
Jag har själv beställt ett biltransportsläp enligt eget huvud från en polsk tillverkare som ger bra priser och kvalitet.
Då det är ganska kostsamt att åka och hämta ett släp med färja och en massa mil att köra funderar jag på att ta hem ett eller två extra och sälja. Ett är redan specat och klart, mej jag tänkte höra här för inspiration för ett släp som är lättsålt eller kanske går att hyra ut... Hur skulle ditt perfekta biltransportsläp se ut? Hel eller öppen i botten, plåt eller plyfa i botten? Lättviktsbygge med viktoptimering eller byggt för att tåla tunga vikter? Vad för tillbehör är viktigt för dig? Bifogar bilder på det jag kört med själv senaste tiden och det jag beställt för att kunna åka med två bilar på. _________________ Anders Hansson |
||||||
B el B96 göre sig inte nåt större besvär med den grundesignen.
Ca 500kg tomvikt med kåpa (dvs så litet som möjligt) är ju en Svensk sweetspot. När släpen har över tonnet i tomvikt blir det visserligen stabilt, men då slutar det ju med 5+ tons tågvikt när det är lastat och klart. |
||||||
Risken är väl att "behoven" skiftar en del men min input om vad jag behöver (villhöver?) kan du få, alldeles gratis :-)
- totalvikt 1800 eller möjligen 1900 kg (B96-kompatibelt alltså) - lastyta minst cirka 190 bred, 390-400 cm lång - lastvikt minst 1300 kg - vinsch - tipp eller annan lösning för låg lastvinkel - ramper med smidig förvaring - täckt botten så man kan köra snöskoter etc - däck/fälgdimensioner så man kan fixa dubbdäck - bra system för hjulstopp och fästa spännband Den Boro Mini Wenus jag har nu, uppfyller väl 75-80% av behoven - den är lite smal, lite brant lastningsvinkel och saknar bra rampförvaring. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Är det en sådan här? _________________ Anders Hansson |
||||||
Nä, jag har beställt till mig själv för att maxa till gränsen på 3500 kg och kunna köra med två bilar och verktygsvagn. Det är tre stycken 1500 kg axlar så det är ganska överdimensionerat. tågvikten blir strax över 6 ton för mitt ekipage lastat. Det finns ingen fast grunddesign, de bygger släp av alla sorter. Jag tänker mig att det det borde finnas intresse för ett släp som kan ta en lätt (max 1300 kg) och låg bil som är max 2,1 m bred. Är det ett rimligt antagande? _________________ Anders Hansson |
||||||
Nej, Mini Wenus är en enkelaxlad, lite billigare vagn. Min som har 1800 kg totalvikt (ja, på enkelaxel) lastar 1355 kg vilket gör den till en attraktiv B96-kärra. Men med bara 180-ish cm bredd är den inte lysande för banracingbilar. Folkrace/rally/rallycross funkar bra liksom mer standardbetonade bilar. Som hyrsläp skulle en liknande vagn men med 1500 kg totalvikt säkert få många kunder, som alla kommer köra med viss överlast ;-) Men kanske inte då direkt "rejsafolk" utan snarare andra som har enklare behov av att flytta bil. Frågan är om det är kunderna man vill ha? Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Jag får åka 6-7 mil enkel väg för att hyra ett släp som jag får dra min 914 på med B-kort så släp för lägre vikter och B-kort skulle nog vara populärt för uthyrning.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
En farbror polis (genom mitt jobb som byggare av bla polisbilar)
Sa skall du köra bilsläp och inte har e.kort. välj ett släp du får dra vikt mässigt ,sen med något över lass (inte förmycket) blir det böter vid en ev kontroll. . Med obehörig släp stanna skiten böter och invänta folk med behörighet.. nejdå har aaaaaldrig kört överlass bara kollad en gång.. blev böter och körde hem.. med släp /last... men kan själv tycka att vore bättre med ett kralligare släp.. får väl se om det blir en uppdatering av kortet.. men kör sååååå sällan med biltransport släp så.. _________________ Michael Thulesius |
||||||
Yes, dock är problemet det går till åklagare om man har mer än 50% övervikt. Men jag håller med, jag kör en del med övervikt själv men aldrig mer än axlar eller dragstång och kulhandske är byggt för. _________________ Anders Hansson |
||||||
Köpte ett släp med hjulen under lastbanan så att släpet är hyggligt smalt. Dra ett släp som är 250 brett är alltid nervöst tycker jag, det är vägarbeten med smala filer, eller smala vägar där man ligger med ett hjul på asfaltskanten och ett på en mittlinje eller tänkt mittlinje.
Sen kan jag rekommendera alla som kör släp regelbundet att skaffa ett BE-kort, inte speciellt knepigt. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Det är omöjligt numera om man inte bygger om det, tidigare kunde man finta genom att bara byta däck. Man är numera ganska låst till vad släpet registreras in som. _________________ Anders Hansson |
||||||
När ändrade dem det? _________________ Ph1l1p P3rsson |
||||||
BE-kortet kan jag skriva under på, det var både en bra utbildning och väldigt bra att ha. Jag kör några hundra mil om året med bred last. En båt som är 2,95 m bred och förutom att hänga på bredlast-skyltar funkar det bra. Man får köra mycket med speglarna i tättbebyggt och vid vägarbeten. _________________ Anders Hansson |
||||||
Jag försökte vikta om en vagn för två år sedan, det var tvärnit utan intyg från tillverkaren. Den är byggd för 2700 kg men reggad för 2400 så även om allt som sitter på den tåler vikten jag ville vikta om till gick det inte utan att koppla in tillverkaren. Vad man kan göra när man köper ny vagn är att beställa med de vikter man vill ha från tillverkaren. _________________ Anders Hansson |
||||||
Fast jag menar tvärt om, köpa en 2000 kg och vikta ner till 1400 kg tex. så det passar för bilen. Lastvikten blir kanske låg men man vet å andra sidan att släpet tål den högre vikten Men som sagt det bästa är såklart att bara få tummen ur och ta BE _________________ Ph1l1p P3rsson |
||||||
Ja, det är en bra plan. Så länge man inte får så låg lastvikt att 50 procent överstigs, det kan bli böter som kostar mer än ett BE-kort då. 🙂 _________________ Anders Hansson |
||||||
ett som är 2.1 m bred lastyta och kan ta verktygsvagn och 4 hjul längst fram samt en bil som väger ca 1100 kg. Dvs lastyta 2,1 x 5 m som kan lasta lågräserbil och minst 1300kg, men gärna 1900kg så minigrävaren kan åka ibland med... hel botten. går det in på helst ett 2200 släp vore det najs... Har du pris på det? _________________ Tord Ringenha11 |
||||||
2200 kg totalvikt med konstruktion som håller 2700? Kan höra efter. _________________ Anders Hansson |
||||||
Försökte mig på det för några år sedan, men det släpet jag ville köpa gick inte att vikta ner så mycket, nu har jag BE, det var mycket enklare att ta än vad jag föreställde mig. _________________ MVH Ingmar Truedsson Opel Kadett GSi på bana |
||||||
Härfirån köpte jag mitt 2014. finns lite olika viktklasser, ligger ca 10mil från färjan. (tyskland)
http://www.trailer-buy.com/Car-trans köpte själv och är supernöjd. http://www.trailer-buy.com/Car-trans Man betalar dyrt för färja / bro när man kommer med ett släp , köp 5st , (jag köpte 2st) då är dom färdiglastade när man komer och hämtar. Du betalar bara färja/bro/exportskylt för det släpet som rullar underst. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||
Allmänt banåkaforum Biltransportsläp - hur skulle ditt önskemål se ut? | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (3592 totalt) |