Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Oooops så det kan gå
1, 2   >>
4524 besök totalt
Brumme
Tumba
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Oooops så det kan gå

Min bror skulle "BARA" kapa några skivor med cirkelsågen och använde lite fel sågbord.
Hans första kommentar var " fan det där går inte att polera bort"

http://groups.msn.com/Brummes/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotOI . . . .

7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004

Påminner mig om när min sambo "bara" skulle skalpella upp lite annonsoriginal på vårt ek-köksbord... Efter en stund (ibland lång) blir det bara ett roligt minne

Sundsvall
Här sen Sep 2003

Trä kan man ju slipa... men en bumse? *aj aj aj* men jag har gjort mina tababr med sprey burkar jag med =(

7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004

TheProphet skrev:
Trä kan man ju slipa... men en bumse?

Absolut, inga liknelser i övrigt, det var bara ett minne som dök upp. Men bumsen går iofs att svetsa...

Sundsvall
Här sen Sep 2003

7-11 skrev:
TheProphet skrev:
Trä kan man ju slipa... men en bumse?

Absolut, inga liknelser i övrigt, det var bara ett minne som dök upp. Men bumsen går iofs att svetsa...

Jo det är förvisso sant.. roligt att se hur man lyckas gröra ibland bara.. Skulel byta länkarmarna på min 525:a och då jag skulel värma av kastern så eldade jag upp gummit till länkarmarna.. så det vara bara att skaffa en helt ny uppsättning...

Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Hallå där!! Det där är ju en 02-huv! Fy...

Här sen Apr 2004

Var i Knutstorp för ett par år sedan .. Och så lossnade en mutter till gaswirestaget under bilen. Hissade upp bilen med den "dumma" #¤&%%¤& domkraften som följer med bilen. När jag sedan kom under bilen insåg jag att verktygen var inne i bilen .. hmm för allt i världen .. öppna då inte dörren .. domkraften kan gör icke estetiskt tilltalande defekter i fina plåtytor.. (som dörrar t ex.) .. exakt ett år senare..
gjorde jag samma sak på andra sidan. Var nog rätt nära att jag hoppade från en bro då .. haha. Nu ska det bli glasfiberdörrar .. Och framförallt en annan DOMKRAFT!

(gör inte samma misstag som jag.. fast det krävs kanske lite mindre hjärna för att "lyckas" med det.. )
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004

Det här kan bli en intressant tråd... VM i klantigheter

Själv minns jag när jag skulle fylla på växellådsolja in en MGB. Påfyllnadshålet sitter illa till i torpeden. Jag tappar upp olja i literflaska med liten slang på. In med slangen i hålet, tryck i olja. OK, flaskan tom, upp med den för att fylla på olja. Hoppsan! Ingen slangbit kvar på flaskan, var kan den vara? I växellådan!

Två dygn och många blodiga knogar senare kunde jag få upp den med en peang (kirurgtång) utan att behöva riva isär skrotet. Man lär sig

Tumba
Här sen Sep 2004

Trådstartare
*S* finns nog ett stort antal dråpliga historier där ute.
Själv har jag lyckats med att klämma fast mitt eget öra i en bildörr, skulle snabbt åka iväg med min gamla MG 1300, hoppade in och sätter mig på mina glasögon som ligger på sätet, lättar på häcken, lutar mig åt vänster samtidigt som jag stänger dörren med resultatet att överdelen av mitt öra sitter fast mellan dörr och tak

7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004

Brumme skrev:
Själv har jag lyckats med att klämma fast mitt eget öra i en bildörr

Lidköping
Här sen Jan 2003

Hehe.. Bildörren var bra!

För mig var det den där gången när jag skulle slipa in kolvringarna...

Det var såhär.. Ett styck nyborrat/nymålat block, 6st viktade och slipade stakar samt 6st splirrans nya JEkolvar låg på en lastpall som i sin tur stod på 4st mindre pallbockar.
Det visade sig ganska snart att det var ett rätt trisst jobb att ränna fram och tillbax mellan bladmåttet/blocket och slipfixturen. Så i en av vändorna lyckades jag med hjälp av Murphy putta undan en av pallbockarna med knät, genom att jag frilade den när jag lutade mig över pallbordet..
Detta resulterade i att hela pallen välte när jag lättade på trycket och som en första reflex försökte jag fånga blocket då jag i princip redan hade det i knät.
Följden blev att jag fick sitta där med 60kg motorblock i knät och höra kolvar och stakar gå i golvet i någon form av disharmonisk klangserie.

Nu visade det sig att jag hade tur i oturen och att de märken som blev i kolvarna inte var några som påverkade funktionen särskillt mycket. Framför allt klarade sig kolvringspåren utan men.
Men som man kan läsa i tråden om min bil så hade Murphy kopplat ett hårt grepp om mig då det skulle visa sig 2-3 år senare att dessa kolvar var felbeställda allafall.

(behöver jag notera att jag köpte ett motorstativ sen)

Chriss
skellefteå
Här sen Aug 2004

över BMW märket också

Citera
s-o
Sundsvall
Här sen Aug 2004

Murphy är en kreativ typ. Dessutom händer det ju att man gör rätt mycket av hans jobb åt honom.

För ett par år sedan skulle jag byta några lampor till instrumentbelysningen på min Golf II:a. Bort med skruvarna, och sedan gör jag som haynes-handboken säger att man ska göra, dvs bryter ut instrumentbrädans överkant. Krunch! Där gick hastighetsmätarwiren av.
Några blandade svordomar senare hade jag fixat en ny wire, och skruvat bort den gamla från växellådan. Plopp! Drevet på wiren faller ned i växellådan och försvinner.
På inte allt för många minuter hade jag alltså gått från att försöka byta några lampor till att allvarligt överväga att plocka isär växellådan.

Då avslutade jag dagens verkstadsövningar och gick hem.

Nåja. VAG-meken jag ringde nästa dag menade att drevet var gjort för att kunna mosas om det hamnade i lådan så det var nog bara att köra. Skadorna på instrumentbrädans kretskort gick faktiskt också att löda ihop igen, men jag undvek att göra någon som helst mekning veckorna efter det här ...

Gotteborg
Här sen Okt 2003

Krissy skrev:
över BMW märket också

thumbs up

Tyresö
Här sen Feb 2003

Murphy på besök i rallyskogen...

Episod 1:
Jag står på den lokala Esso-macken (jo det är såå länge sedan!) och kollar luft olja etc inför kvällens lokala rallytävling, som jag ska åka. Detta var innan servicebilar och trailers tillhörde uniformen.
Rallybilen kördes på vägen, även om det var 20 mil till tävlingen. Ibland stoppades några kamrater in i lånad kombi, som fick föreställa serviceteam.
Då kommer klubbkompisen inrullande med sin gr 2 trimmande Amazon.
Under allmänt snack fixar vi med våra bilar.
Ser att han fyller olja och spolarvätska. Sedan hör jag hur han svär ve och förbannelse.
Går fram och ser att han fyllt på med motoroljan i spolarburken. Ingne panik, går väl att kasta i en annan spolarburk tycker jag.
Jodå säger han, men visar därpå upp den tomma flaskan med koncentrerad spolarvätska och pekar på ventilkåpan. Blev oljebyte också för honom innan start.
Det är vådan över enhetligt designade flaskor, som Esso då körde med!

Episod 2:
Efter en tävling där något ouppfostrat småländskt stenröse bestämt sig för att hoppa ut på vägen framför min Std B V4, var det riktning och garagelackering av vänsterdörr och skärm i det lite för smala garaget. När lacken torkat, maskeringen tagits av, var det dags att köra ut den återigen hyfsat stiliga rallybilen ur garaget.
Hade varit bra om jag kommit ihåg att jag kört bilen så nära högersidan att portens gångjärn och fjädrar låg i farosonen. Trött eller dimmig av lackerignens lösningsmedel? Hur som helst skrapade jag högersidan i portmekanismen, som också slog ned porten över bakre delen av taket.
Inga jättebucklor, men ytterligare riktning både här o där, gjorde att jag inte kände mig så mallig....

Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Det här är en höjdartråd på Alfapower i samma anda

http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=595

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Murphy i samarbete med dumsnål västgöte (undertecknad alltså):
omegan skulle få tillbaka motor och växellåda efter viss renovering och översyn. Jag tänkte göra som Haynesboken föreskriver coh skruvar därför ihop motor och låda innan de lyfts i.
Iom att svänghjul och koppling varit demonterat skulle dessa monteras tillbaka. Jag köpte därför ett universaldorn för centrering av lamellen. Lamellen "centrerades", tryckplattan skruvades fast och växellådan monterades. Av nån anledning började det kärva lite när sprängkåpan var 5 mm från blocket.
"Äh, det går väl att dra ihop med bultarna", tänkte jag ivrigt och började dra åt sprängkåpsbultarna korsvis.
När det är ca 2 mm glipa kvar så hör jag ett litet klick. "Undrar vad det kan ha varit? Säkert lamellen eller nåt som hoppade i läge..."
Tyvärr inte. När jag gick till andra sidan av motorn för att dra åt några varv till såg jag sprickan i blocket.
Ungefär 1 dm lång löpte den från blockets undersida. Vid närmare kontroll hittades en liknande spricka på andra sidan också, och när lådan lossats igen och tråget tagits ner kunde man följa sprickan ända in till sista ramlagret...
I vredesmod monterade jag inredningen i bilen utan att förstöra nåt, och lyssnade därefter på Metallica i min motorlösa bil resten av kvällen.

Dagen efter var det bara att riva isär allt och införskaffa en 2,8 liters Admiralmotor från -75 och flytta över allt utom kolvar och stakar. Tog 1 vecka extra och kostade 3000 kr i onödan pga ett värdelöst centrerdorn.
Efter det kapade jag ingående axeln till en gammal låda och använder den som dorn, inga spräckta block sen dess....

Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003

Körde över huven till min gammla Corrado idag...
Iofs är den inte min längre och huven borde inte legat på den trånga gårdsplanen utanför garaget men man känner sig smått skyldig...
Några bilder blir det inte!!!

Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens

Hmm, jag får väl bjuda på dessa bilder från Nordiska Mästerskapen på kullen i Augusti år, dom som läst mina inlägg vet ungefär vilket f-bannat s-t race jag hade i Söndagsfinalen som slutade i ett grymt motorras efter depåutfarten (bilder kommer i racebilsforumet sen när jag vågat öppna motorn ).

Nåväl, till saken, första bilden är precis efter motorraset, inget konstigt med det, lite halvnervöst att stå med rumpan ut i banan och försöka hitta friläget medans dom passerar bakom en i +210km/h.

Men dessa två bilder nedan är tagna strax efter när jag, trött, arg, besviken och stressad efter att ha knuffat kart (utan att hitta friläget) och sen hyfsat snabbt försökt hoppa över armcoräcket, tappat greppet och satt mig grensle på det allra ömmaste. och gissa om inte Bengt-Åce är där och fotar det!!!

Aj jag slog mig nog, undrar om dett kommer göra ont?

Ja det gjorde jag, och ont gör det...

Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003

Benjamin Ernryd skrev:
och sen hyfsat snabbt försökt hoppa över armcoräcket, tappat greppet och satt mig grensle på det allra ömmaste.

ajj.. det där kan inte ha varit roligt...
( nu känns det nästan som om jag vågar berätta om hur jag låste in mig själv i "bakluckan" på en bubbla.. :0/ )

Tyresö
Här sen Feb 2003

Nu är det bevisat:
Motorsport är farligt - Så fort man vistas utanför bilen!

Min kamrat - i saligt åmine, Christer Glenning knäckte ett par revben
efter att trampat snett i ett kaninhål i gräset på Gälleråsen, efter ett heat med sin PV sport.

En annan av vännerna i historisk racing testade sina revben när hon
snubblade över dragstången på ett släp i depån.

Nej tacka vet jag att sitta tryggt i 270 km/h bakom ratten.

Citera
Bilder o videos
Oooops så det kan gå
1, 2   >>
4524 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande