RenaultSport
Kamremsbyte Megane RS 2011
4 besök senaste veckan (22945 totalt)
<<   1, 2
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 417



Någon som sitter på original nummer på kamremsats, vattenpump?

Tack på förhand

_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Meantek
Tullinge
Här sen Mar 2013
Inlägg: 1648



130C13130R för rem + spännare. Boschs kit med vattenpump har artikelnummer 1 987 946 456.

Några andra kompletta kit inkl. artikelnummer från Hella, SNR, Metzger, etc här: https://www.autodoc.co.uk/car-parts/timing-belt-set-10553/renault/mega . . . .

Originalnummer på pump ser ut att kunna vara 7701472182 och 7701479043.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 417



Meantek skrev:
130C13130R för rem + spännare. Boschs kit med vattenpump har artikelnummer 1 987 946 456.

Några andra kompletta kit inkl. artikelnummer från Hella, SNR, Metzger, etc här: https://www.autodoc.co.uk/car-parts/timing-belt-set-10553/renault/mega . . . .

Originalnummer på pump ser ut att kunna vara 7701472182 och 7701479043.


Grymt, tack!

_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Erajk

Här sen Feb 2012
Inlägg: 447


Trådstartare
Meantek skrev:
130C13130R för rem + spännare. Boschs kit med vattenpump har artikelnummer 1 987 946 456.

Några andra kompletta kit inkl. artikelnummer från Hella, SNR, Metzger, etc här: https://www.autodoc.co.uk/car-parts/timing-belt-set-10553/renault/mega . . . .

Originalnummer på pump ser ut att kunna vara 7701472182 och 7701479043.


Grymt! Tackar!
Min är ju en 11, så måste byta det där förbannade snöret i år

_________________
Erik Adolfsson
Renault Megane RS Cup 2011

Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
mabz
Sthlm
Här sen Jul 2007
Inlägg: 275



Har vi några aktuella tips för verkstäder som byter kamrem till humana priser runt Stockholm?

Fick förslag på 17 kkr från Bilia och det med 20% rabatt
(inkl. vanlig service)

Megane III RS

_________________
Martin Brzezinka
Racing is a state of mind
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
hjtft
Alingsås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 9



Hej. Ingen som bytt sin rem själv?

Har gett mig ikast med det och är mitt upp i det. Skall byta vattenpumpen nästa helg

Väldigt trångt. Det var precis så att remspännaren gick fri mellan balken och pinnbulten. Två andra pinnbultar har jag fått korta tre mm för att få loss den övre kåpan/gjutningen. Som tur är fuktar inte packboxarna så det får bli nästa gång. Det blir ännu "roligare" för då måste kamdreven av och då måste kammarna hållas från andra änden.

Gjorde förresten två fasade plattjärn som sitter ihop med en 80 mm lång M8 och tre muttrar så att inte kammarna skall sprätta iväg. (Allt är så klart uppmärkt utifall att.)

Bara att hitta luckan för att spärra svänghjulet tog en stund. . .

Sökord. Timing belt replacement , Cam belt replacement , Renault Megane RS F4RT 2013

_________________
Hans Jartoft
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
hjtft
Alingsås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 9



YES! Nu går motorn igen :-)

Om nån tycker att det är dyrt med 17 000 nånting för jobb och material, pröva att byta själv. Ett himla jobb, verkstan sa att det skulle ta nästan 8 timmar, jag har lagt ner säkert 20. Och då har jag ändå sluppit att byta kamaxlarnas packboxar då bilen är en lågmilare och kommer att så förbli.

Om packboxarna behöver bytas får man ta bort rör och annat mellan motorn och batteriet för att komma åt att sätta dit ett nollställningsverktyg när täcklocken tagits bort. Verktyg Mot 1496. Ingår även i kit 36710SP från Condorwerkzeug.
Man behöver även ett kamaxellåsningsverktyg Mot 1801 eller 1509-01 vet ej vilket. Samt pinnen att låsa nolla vevaxeln med (ej för att låsa den) Mot 1054. Allt ingår i piratkitet.

Nåväl, eftersom jag fick med ett vattenpumps och kamremspaket (Bosch 1 987 946 917 )med bilen när jag köpte den så tänkte jag att så himla svårt kan det väl inte vara att byta? Lite internetsökande gav några beskrivningar som verkar lite mer allmänna för Renaulter med F4R - motor. De gav i alla fall ledtrådar om en del saker som var bra att veta.

I nästa post tänker jag bjuda på hur jag monterade kittet. För demontering gör man i princip tvärtom.

_________________
Hans Jartoft
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
hjtft
Alingsås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 9



1. Vattenpumpsmontering. Bosch packning var en pappbit som jag inte ville ha som "tätning". Så jag köpte en metall-gummitätning hos Renault/Volvo, nr 21 01 471 97R. Vid monteringen av de 5 små skruvarna som skall dras enligt ett mönster som står på en lapp i kartongen. (Och inte som en fransos drar pumpen där har står i ett "hönshus" på youtube.) Tog låsvätska på alla skruvarna samt lite silikon på de två små svarta som verkar ha haft nåt tätningsmedel på sig.

2. Fyll på med Renaults glykol RX type D och destillerat vatten. Kolla så inget läcker.

3. Lirka på den nya kamremmen som skall vara ordentligt sträckt på vattenpumpssidan eftersom sträckaren sitter på den andra sidan. Dubbelkolla så de markeringar man gjort på kamdreven och vevaxeln står mot sina motsvarande märken som gjort på godsen. Det skall mycket till för att man skall få något fel då det är nästan en cm i kuggdelning.

4. Montera den nya sträckaren. Det är bökigt verkar göras bäst underifrån så att man ser att stoppklacken styr i ordentligt in i fickan i blocket. Montera muttern löst men så att inte klacken på baksidan kan hoppa loss.

5. Montera det nya löphjulet. Lycka till. Det var riktigt besvärligt eftersom remmen trycker emot men det är så här turordningen är för det är inte enklare att försöka få dit spännhjulet sist. Skruven skall dras med 50 Nm. Lätt att säga om motorn är ur bilen. Fick inte dit nån momentnyckel så det blev låsvätska och full kraft med en ringnyckel.

6. Justera remspännaren så att markeringarna överlappar varandra. Om du inte ser dem har klacken på baksidan kommit ur läget och punkt 4 och 5 måste göras om. Med 6mm insexnyckel hålls markeringarna rätt samtidigt som muttern dras till 32 Nm, eller en droppe låsvätska och en kalibrerad armmuskel.

7. Dra runt motorn med en spärrnyckel, vevaxelskruven på plats samt två tjocka brickor, och känn efter så att allt löper lätt och att markeringarna kommer tillbaka där de var. Om inte, gör om kamremsmonteringen, men jag har aldrig varit med om att nån rem har hamnat fel, händer det skall man nog inte hålla på med sånt här.

8. Montera den nedre remkåpan med sina tre skruvar och lite låsning på dem. Montera den lilla värmeskölden på kåpan. En 7mm spärringnyckel underlättar, och stort fortsatt tålamod. Stön. Den övre skruven sätts bäst på plats ovanifrån.

9. Så skall den övre alu-kåpan på plats. Vid infästningen av värmeskölden till turbon är gjutningen onödigt stor, helt utan funktion, mer än att det försvårar ur och imontering. Om du törs kan en cm som vetter mot torpeden helt enkelt tas bort. Fila bort grader och kanter. Med något kortade pinnbultar stickandes ur blocket, kolla så att aluminium-distanserna inte har råkat trilla bort, så går det alltså ganska enkelt att få kåpan på plats igen. Dra fast de två muttrarna, och de fem skruvarna. En 13 mm ringspärrnyckel underlättar för den som sitter längst in. Vet inga moment, det är dock alugängor på många ställen så det behövs lite känsla.

_________________
Hans Jartoft
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
hjtft
Alingsås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 9



Oups, 8,5. Ta så klart bort plattjärnen (49x20x3 med rundade kanter) som håller kamdreven, så att inte kammarna vrider dreven när remmen är borta. Plattjärnen hölls på plats av en 80mm M8 samt tre muttrar så att inte plattjärnen kan vicka. Eller köp ett specialverktyg, eller hela kittet med vtg.

10. Justera motorns höjd med en domkraft och ta bort pallbocken under motorn. Även om man har en rejäl träregel som skydd under tråget är det synd att råka lägga hela bilens främre vikt på oljetråget när det sista skruvarna till motorfästen dras fast.

11. Montera motorfästet mellan fjäderben/torped och den övre kamremskåpan. Jag fick köpa en 18mm ringnyckel för detta då jag aldrig behövt en sådan förut.

12. Dags att få det stora motorfästet på plats. Inte så värst svårt om man innan har släppt på plastbränslerörens tre olika hållpunkter i området. Fick förresten köpa en "E14" hylsa hos Mekonomen för att kunna hantera de två långa skruvarna med utvändig torxfattning.

13. Fäst plastkonsolen runt AC röret och klicka i bränslerören. Montera ventilen i sitt lilla karossbleck. Klickas i bränslerören på motorfästets framkant. Jag hade satt en del silvertejp på strategiska ställen för att minska risken för skav både på AC och bränslerören.

14. Montera remskivan på vevaxeln med en ny skruv (följde med kittet). Svänghjulet spärras med en skruvmejsel e dyl. Jag använde en cykeldäcksnyckel som passade perfekt. Det här verkar oproffsigt men så här står det även i en fil på nätet som ser ut att komma från Renault. När skruvmejseln sitter stadigt får man ta i för Kung och fosterland med 18mm krafthylsa, långa förlängningar och en halvmeters hävarm. I teorin skall man börja räkna grader vid 40 Nm och sluta efter drygt ett kvarts varv (110 grader). Jag orkade inte riktigt hela vägen men med låsvätska på skruven skall det nog mycket till om skruven lossnar. Det är även bra att skydda bromsoket i fall man råkar slinta.

15. Räta till den deformerade täckplåten vid svänghjulet (där höger drivaxel går ur växellådan) och skruva fast den med den lilla M6:an.

16. Montera aggregatremmens spännare (med nytt lager i, SKF 6203 - 2RSH ) med spärrklacken i spåret så klart.

17. Monterade en ny rem då den gamla hade några småsprickor på insidan, 7 kammar bred och 1122mm lång, också från Bosch.

18. Montera tändstiften och tändspolarna.

19. Anslut batteriet och kolla så att inget vektyg hänger kvar nånstans.

20. Spännnde. . . . i med nyckeln, tryck på start, japp, den går!!!! Inga oljud eller läckor.

Så nu skall bara plasten i hjulhuset etc på plats igen.

Allt jobb kostade mig minst 20 timmar, ett par hundra i glykol, en ny packning, SKF lagret + några skruvar till löphjulets "nitning" samt en ny aggregatrem för ca 600 och några nya plastklips till hjulhuset.

Vad gött!

Jag kan ha glömt skriva något ovan, eller skrivit eller gjort fel, så du får ta ansvar för din egen mekning. Lycka till!

_________________
Hans Jartoft
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
hjtft
Alingsås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 9



En sak till. Glömde skriva att man måste så klart skruva fast turbons värmeskölds högra fästpunkt igen. Sedan så hade jag loss även skruven som håller aluminiumsköldarna under det framåtriktade övre motorfästet. Se så lätt det är att missa ngt, att lägga upp skruvar och sånt i god ordning underlättar jobbet.

_________________
Hans Jartoft
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
hjtft
Alingsås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 9



och 8,5 skall så klart vara 6,5. . . Ja, ni fattar.

_________________
Hans Jartoft
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
RenaultSport
Kamremsbyte Megane RS 2011
4 besök senaste veckan (22945 totalt)
<<   1, 2


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >