Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 9000 Supertouring -94 Ackerman funderingar | << 1, 2, 3 ... 38, 39, 40 10 besök senaste veckan (329101 totalt) |
Du har rätt.
Y1 åker lite Vinken på styrarmen åker lite. 1 testa ända måtten i excel filen som berör av styrleden under/över. Jag tror inte det spelar så stor roll. Ps Gäller hålla tunga i rätt mun när man översätter 3-d till 2-d _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Nu har jag mätt upp och skrivit in dom nya värdena.
Jag har kommit fram till att styrarmen är för smal så ja måste ändå stoppa styrleden i mitten på den. Men verkar gå att flytta styrväxeln lite fram å bak ifall man vill de för att få mer/mindre styrvinkel mellan inner och ytterhjulet. Såhär kommer det bli, Vill man ha mer parallellstyrning än såhär? |
||||||
Korta svaret, ingen aning. Beror på var optimal slippvinklarna är för innehjul och ytterhjul. Beror på lång, kort, böj mm mm Har du en känsla hur mycket du vrider på ratten på bana? Det ger ca hur mycket hjulen svänger. Jag skulle gissa ca ca 10grd, kanske lite mer. Kollat att hjulviklarna i excel-filen stämmer med verkligheten? _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Jo är väl lite parametrar som spelar in, ja får prova mig fram 😊 Ja har börjat bearbeta spindlarna nu iaf |
||||||
|
||||||
Tack! Jo de ska bli kul att se vilken skillnad de här kommer göra De ja har gjort är att flytta ner spindelleden och korta av styrarmen |
||||||
Varför flytta fram vattenkylet? Bättre ha det långt bak pga viktfördelning. Eller finns det andra orsaker?
Oj då, svarade visst på ett 9 år gammalt inlägg. Bara att ignorera. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
Jag flyttade nog fram den för att få plats med turbo och grenrör bakom den 😊 Men nu har ja flyttat bak motorn lite så förra vintern flyttade jag bak kylare/ic så mkt de gick och byggde luftkanaler mellan front och kylare samt bytte till en lättare ic. Vart också att flytta bak oljekyl och stoppa bredvid kylaren istället för framför så allt får så mkt kalluft som är möjligt 😊 Så här vart de |
||||||
Tack! Jo ja ser också fram emot att få prova den. Hoppas de kommer göra skillnad 😊 men ja är tror att ja skulle behöva byta till bättre dämpare fram för att få ordentlig ordning på framvagnen Bjuder på nån till bild på nya framvagnen 😊 |
||||||
Då var jag inte helt fel ute ändå Bra jobbat! _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
Tack 😊 bilen är framtung så ja har gjort så mkt ja kan för att fixa de men ja tror de skulle behöva fixas mer. Ja funderar på att flytta bak motorn lite till och framhjulen kommer hamna lite längre fram med nya framvagnen så de är ju bra 😊 sen kanske se går att banta bort några kg till framför framaxeln men de börjar vara svårt |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Saab 9000 Supertouring -94 Ackerman funderingar | << 1, 2, 3 ... 38, 39, 40 10 besök senaste veckan (329101 totalt) |