Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 7810 besök totalt |
som tidigara så rekomenderar jag en Honda Civic eller CRX..
![]() mer info hittar du i dessa länkar... https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=12754&highlight=crx+banbil https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=10953&highlight= Jag passa även på att klistra in Anders Lundgrens inlägg från den ena tråden då det är så dj*vla bra och fullt med fakta och bra information... ![]() ![]() ![]() ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Av : Anders Lundgren Egentligen borde jag vara tyst med tanke på vad som står under min avatar ![]() Har inge erfarenhet av de andra bilarna förutom i standardutförande och då suger dom allihop. Honda Civic eller CRX från 88-91 är en riktigt bra rejsa bil. Dom är billiga i drift, försäkring och har sjukt bra kvalitet. Dessutom har dom alla porr i form av dubbla triangellänkar som är camberkompenserande, casterkompenserade, nästan noll bump-steer (extremt stabil toe), inbyggda anti-dive och lift både bak och fram mm. En riktigt bra hjulupphängning i andra ord. För att få ordning på väghållningen behöver du bara köpa dämpare/fjädrar och ge den en rejäl sänkning (runt 50-60mm). Dock bör man, beroende på vilken setup man kör bak, använda en ITR-krängare bak för att minska understyrningen. Framförallt om man har en Civic som har längre hjulbas än CRX. Bäst resultat för du dock med en lsd, tex en ITRlåda som både sänker utväxlingen och ger dig en torsendiff. Då blir den helt sjukt rolig att köra. Vid en sänkning på ca 50mm får man direkt ca 1.5-2grader camber fram och bak samt caster på ca 4grader. På VTEC-modellerna mellan 90-91 sitter 262*21 bromsar som jag personligen inte tycker räcker till. Dessa kan med lite mods bytas till Prelude 282*23 som funkar betydligt bättre. Motorn i dessa bilarna är den bästa 1.6an som någonsinn tillverkats (tror du något annat har du helt fel). Varvar 8200 och utvecklar 150hk, tål allt, låg förbrukning. Min har gått 22000 hårda mil varav fyra år på bana utan ett enda problem. Föutom detta finns det hur mkt prylar som helst om man vill vidareutveckla bilen, både i trim och chassiprylar. Mitt råd är att välja en Civic VT (VTEC) 90-91 som har en något längre hjulbas än CRX. Finns i tyskland för ca 15000kr och uppåt. Finns även att köpa importerade i swe för ca 30000kr Går en i Fyndbörsen Cup som skall säljas, ligger 2:a för närvarande. Bild på min gamla häck: http://attitude.mine.nu/bilder/BOB/kinnekulle040828/pages/Bild%20081.htm _________________ MackeMaehlum |
||||||
"Bäst resultat för du dock med en lsd, tex en ITRlåda som både sänker utväxlingen och ger dig en torsendiff."
Vanlig låda från en Integra Type R alltså? Vad ger det för toppfart? Bolt on på en crx? _________________ Daniel Steiner |
||||||
Eller varför inte en Mazda Miata ?
OK kanske inte så mycket motor men de snabbaste Miatorna åker snabbare än bilar med mer muskler. Tror att någon Rydqvist har gjort 1.05 på Kinnekulle med miata. På kon/mindre banor är ofta miatan snabbast. Miatan öppnar möjligheter att åka mot likvärdiga bilar, sportvagns-race,slalom,ban-träffar + att den är hållbar och billig att köra. Nästa år så är vi kanske > 10 Miator på MGCC klubb-race ![]() ![]() Själv har jag hämtat en från tyskland och 'bara' satt på beg r-däck, bäge och k.hämmare och haft fantastisk kul på banor med den i år. Nästa år blir lite bättre dämpare + fjädrar och lite nyare r-däck. Finns riktiga billiga bilar både på blocket.se och mobile.de ( hämta själv ) Links http://hem.passagen.se/mx5racing/ https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php /Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||
Jag måste tacka för den respons som min tråd har gett och att ni tar er tid att svara en novis på alla frågor.
Det verkar finnas mycket kunskap samlat här och det gläds jag åt. Fick ett samtal från min bror ( han med den kapade huven som finns på bild och film forumet, ooops tråden) och han tjatar på mig om den nerslipade strippade BMW Touring 02:an han har, den är ju helt naken utan inredning och det enda som behövs är ju att stoppa i en någorlunda potent motor. Det är ett bra alternativ och 100% rostfritt. Jag får ta mig en funderare igen och sedan ta kontakt men någon av er märkes gurus _________________ Roger Olsson Jaguar V8-98 |
||||||
efter lite hjälp av Hondaklubbens hurgurutomte M Scotte kommer här lite svar.. 1. Ja ![]() 2. Toppfarten bör ligga på cirka 230km/h vid 8200 med 195-50-15 3. Ja, och nej... Lådan passar på motorn, men fästet mellan lådan och bilen kommer inte stämma så man får göra nytt.. ![]() _________________ MackeMaehlum |
||||||
Hmm nu vill jag veta varför en 480 INTE skulle gå att bygga banbil på???
Framvagn är väll MacPeston, men det är det ju fler så kallade prestandabilar också så där kan inte felet vara. Tunga??? Vad har de för bakvagn??? Motor??? Brumme: om du nu vill bygga banbil på 480 så gör det. Det finns en härregösses massa kunskap här om hur man skall gå till väga. Kanske inte på just 480 men en biljä.... är ju en plåtmanick med 1hjul i varje hörn. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Jag röstar direkt som Fredrik har gjort. Kadett GSi 16v är sjukt billiga om du ser till prestandan. Som flera tidigare skrivit monteras saab bromsar rakt på och även flera delar från större oplar. Våghållningskit med gula koni har jag sett i tyskland från 350 Euro vilket ju får ses som billigt. Dem är dessutom lättrimmade till 170-180 hk, vilket är tillräckligt ett bra tag, för rätt små summor. Enda nackdelen jag kan hitta är att dem rostar rätt friskt. Det enda stället som är svårlagat är infästningen för länkarmen fram om den är rostskadad. Men oftast är det laat och förstärkt redan.
Det är inte svårt att få en potent och rolig kadett klar med bur, uppgraderad väghållning, r-däck och 170 hk för mindre än 35000:- . oavsett bilvalet får jag önska lycka till. _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||||
DEN ÄR FUL ![]() |
||||||
Ett ack så viktigt påpekande. ![]() ![]() |
||||||
Bygga om ett växellådsfäste är ju inte hela världen. Vad är det för diff? Alltså hur hårt ställd? Går att justera? Lite hög toppfart men måste vara ett riktigt bra ekonomisk alternativ. _________________ Daniel Steiner |
||||||
Skivor, ok och belägg från SAAB 900-9/3-9/5, 284-288m skivor. Oken passar rakt på när det gäller Kadett och liknande. Skivorna svarvar man en distansring till (SAAB har större navhål) och borra om till 4/100 bultcirkel... Vill man ha större tar man SAAB 9-5 Aero (samt SAAB 9-3 Viggen) fram t.o.m. mitten av -01, de är 308mm stora. Samma procedur som ovanstående, dock är dessa några hundra dyrare. _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
sugen på ett honda rallybilsbygge??? ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ M.v.h Nils Olofsson |
||||||
Alfa 75 -88 o framåt rostar inte alls som de bilar som har nämts. Inköpsmässigt så är den bland dom billigaste i detta gäng o det är inte svårt att få fart på dom. Som nämts oxo diffspärr, rwd, bra balans, körglädje bland annat. Svagaste motorn från -88 ger 144hp och den motorn är skottsäker. Tycker det räcker som argument ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||
He he nu växer hornen igen, man kanske skulle vara kärringen mot strömmen och skaffa sig en 480 ![]() Kan ju vara kul att vara lite annorlunda, jag lär ju bli ganska ensam om den ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Roger Olsson Jaguar V8-98 |
||||||
Det där tar jag som en utmaning min käre vän ![]() Du får ju skriva Brumme Edition på din bil _________________ Roger Olsson Jaguar V8-98 |
||||||
Det finns rätt långt gångna CRX-planer faktiskt. Grusfjädring är det som ställer till det, men det finns ju till Civic VT. Har inte forskat i om det skiljer de två emellan än. _________________ Daniel Steiner |
||||||
En fräck golf MK1 -75 med 190dhk är till salu för 39000 bananer.
http://hem.passagen.se/pajjon/index1 ![]() Finns på Blocket.se _________________ /Nicke Lindgren |
||||||
det räcker inte med att säja att den är ful (480:in), den är sjukt osannolikt vidrig samt tung och har taskig kvalite på allt.
dessutom kan man inte få tag i nånting till denna modell som skulle kunna kallas rejsigt. enda skälet till att bygga på denna modell är en dragning åt självspäkning ![]() ![]() ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 7810 besök totalt |