Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bygga bil, vilken skall jag välja?
<<   1, 2, 3, 4   >>
7810 besök totalt
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



som tidigara så rekomenderar jag en Honda Civic eller CRX..

mer info hittar du i dessa länkar...
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=12754&highlight=crx+banbil
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=10953&highlight=

Jag passa även på att klistra in Anders Lundgrens inlägg från den ena tråden då det är så dj*vla bra och fullt med fakta och bra information... thumbs up

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Av : Anders Lundgren
Egentligen borde jag vara tyst med tanke på vad som står under min avatar

Har inge erfarenhet av de andra bilarna förutom i standardutförande och då suger dom allihop.

Honda Civic eller CRX från 88-91 är en riktigt bra rejsa bil. Dom är billiga i drift, försäkring och har sjukt bra kvalitet.

Dessutom har dom alla porr i form av dubbla triangellänkar som är camberkompenserande, casterkompenserade, nästan noll bump-steer (extremt stabil toe), inbyggda anti-dive och lift både bak och fram mm. En riktigt bra hjulupphängning i andra ord.

För att få ordning på väghållningen behöver du bara köpa dämpare/fjädrar och ge den en rejäl sänkning (runt 50-60mm). Dock bör man, beroende på vilken setup man kör bak, använda en ITR-krängare bak för att minska understyrningen. Framförallt om man har en Civic som har längre hjulbas än CRX. Bäst resultat för du dock med en lsd, tex en ITRlåda som både sänker utväxlingen och ger dig en torsendiff. Då blir den helt sjukt rolig att köra. Vid en sänkning på ca 50mm får man direkt ca 1.5-2grader camber fram och bak samt caster på ca 4grader.

På VTEC-modellerna mellan 90-91 sitter 262*21 bromsar som jag personligen inte tycker räcker till. Dessa kan med lite mods bytas till Prelude 282*23 som funkar betydligt bättre.

Motorn i dessa bilarna är den bästa 1.6an som någonsinn tillverkats (tror du något annat har du helt fel). Varvar 8200 och utvecklar 150hk, tål allt, låg förbrukning. Min har gått 22000 hårda mil varav fyra år på bana utan ett enda problem.

Föutom detta finns det hur mkt prylar som helst om man vill vidareutveckla bilen, både i trim och chassiprylar.

Mitt råd är att välja en Civic VT (VTEC) 90-91 som har en något längre hjulbas än CRX. Finns i tyskland för ca 15000kr och uppåt. Finns även att köpa importerade i swe för ca 30000kr

Går en i Fyndbörsen Cup som skall säljas, ligger 2:a för närvarande.

Bild på min gamla häck:
http://attitude.mine.nu/bilder/BOB/kinnekulle040828/pages/Bild%20081.htm

_________________
MackeMaehlum
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4241

Hjälpmoderator

"Bäst resultat för du dock med en lsd, tex en ITRlåda som både sänker utväxlingen och ger dig en torsendiff."

Vanlig låda från en Integra Type R alltså?
Vad ger det för toppfart?
Bolt on på en crx?

_________________
Daniel Steiner
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Eller varför inte en Mazda Miata ?

OK kanske inte så mycket motor men de snabbaste Miatorna åker snabbare än bilar med mer muskler.

Tror att någon Rydqvist har gjort 1.05 på Kinnekulle med miata. På kon/mindre banor är ofta miatan snabbast.

Miatan öppnar möjligheter att åka mot likvärdiga bilar, sportvagns-race,slalom,ban-träffar + att den är hållbar och billig att köra.

Nästa år så är vi kanske > 10 Miator på MGCC klubb-race

Själv har jag hämtat en från tyskland och 'bara' satt på beg r-däck, bäge och k.hämmare och haft fantastisk kul på banor med den i år. Nästa år blir lite bättre dämpare + fjädrar och lite nyare r-däck.

Finns riktiga billiga bilar både på blocket.se och mobile.de ( hämta själv )
Links

http://hem.passagen.se/mx5racing/

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=10700

/Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Brumme
Tumba
Här sen Sep 2004
Inlägg: 57


Trådstartare
Jag måste tacka för den respons som min tråd har gett och att ni tar er tid att svara en novis på alla frågor.
Det verkar finnas mycket kunskap samlat här och det gläds jag åt.

Fick ett samtal från min bror ( han med den kapade huven som finns på bild och film forumet, ooops tråden) och han tjatar på mig om den nerslipade strippade BMW Touring 02:an han har, den är ju helt naken utan inredning och det enda som behövs är ju att stoppa i en någorlunda potent motor. Det är ett bra alternativ och 100% rostfritt.
Jag får ta mig en funderare igen och sedan ta kontakt men någon av er märkes gurus

_________________
Roger Olsson
Jaguar V8-98
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Figgz skrev:
bromsarna kostar komplett för allt fram ca 1500-2000 (och då är det grejer som egentligen är till för att stoppa en bil på ~2ton)


Vilka bromsar är det?

_________________
William Ekström
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



Daniel7xQ skrev:
"Bäst resultat för du dock med en lsd, tex en ITRlåda som både sänker utväxlingen och ger dig en torsendiff."

Vanlig låda från en Integra Type R alltså?
Vad ger det för toppfart?
Bolt on på en crx?


efter lite hjälp av Hondaklubbens hurgurutomte M Scotte kommer här lite svar..

1. Ja thumbs up
2. Toppfarten bör ligga på cirka 230km/h vid 8200 med 195-50-15
3. Ja, och nej... Lådan passar på motorn, men fästet mellan lådan och bilen kommer inte stämma så man får göra nytt..

_________________
MackeMaehlum
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Hmm nu vill jag veta varför en 480 INTE skulle gå att bygga banbil på???

Framvagn är väll MacPeston, men det är det ju fler så kallade prestandabilar också så där kan inte felet vara.
Tunga???
Vad har de för bakvagn???
Motor???

Brumme:
om du nu vill bygga banbil på 480 så gör det. Det finns en härregösses massa kunskap här om hur man skall gå till väga. Kanske inte på just 480 men en biljä.... är ju en plåtmanick med 1hjul i varje hörn.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1935



Jag röstar direkt som Fredrik har gjort. Kadett GSi 16v är sjukt billiga om du ser till prestandan. Som flera tidigare skrivit monteras saab bromsar rakt på och även flera delar från större oplar. Våghållningskit med gula koni har jag sett i tyskland från 350 Euro vilket ju får ses som billigt. Dem är dessutom lättrimmade till 170-180 hk, vilket är tillräckligt ett bra tag, för rätt små summor. Enda nackdelen jag kan hitta är att dem rostar rätt friskt. Det enda stället som är svårlagat är infästningen för länkarmen fram om den är rostskadad. Men oftast är det laat och förstärkt redan.

Det är inte svårt att få en potent och rolig kadett klar med bur, uppgraderad väghållning, r-däck och 170 hk för mindre än 35000:- .

oavsett bilvalet får jag önska lycka till.

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



fuling skrev:
Hmm nu vill jag veta varför en 480 INTE skulle gå att bygga banbil på???


DEN ÄR FUL

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Fredrik - SLC skrev:
fuling skrev:
Hmm nu vill jag veta varför en 480 INTE skulle gå att bygga banbil på???


DEN ÄR FUL


Ett ack så viktigt påpekande. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4241

Hjälpmoderator

Acke skrev:
Daniel7xQ skrev:
"Bäst resultat för du dock med en lsd, tex en ITRlåda som både sänker utväxlingen och ger dig en torsendiff."

Vanlig låda från en Integra Type R alltså?
Vad ger det för toppfart?
Bolt on på en crx?


efter lite hjälp av Hondaklubbens hurgurutomte M Scotte kommer här lite svar..

1. Ja thumbs up
2. Toppfarten bör ligga på cirka 230km/h vid 8200 med 195-50-15
3. Ja, och nej... Lådan passar på motorn, men fästet mellan lådan och bilen kommer inte stämma så man får göra nytt..


Bygga om ett växellådsfäste är ju inte hela världen.
Vad är det för diff? Alltså hur hårt ställd? Går att justera?
Lite hög toppfart men måste vara ett riktigt bra ekonomisk alternativ.

_________________
Daniel Steiner
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Verkar nästan som jag MÅSTE skaffa mig en 480

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6672



William Ekström skrev:
Figgz skrev:
bromsarna kostar komplett för allt fram ca 1500-2000 (och då är det grejer som egentligen är till för att stoppa en bil på ~2ton)


Vilka bromsar är det?


Skivor, ok och belägg från SAAB 900-9/3-9/5, 284-288m skivor. Oken passar rakt på när det gäller Kadett och liknande. Skivorna svarvar man en distansring till (SAAB har större navhål) och borra om till 4/100 bultcirkel...

Vill man ha större tar man SAAB 9-5 Aero (samt SAAB 9-3 Viggen) fram t.o.m. mitten av -01, de är 308mm stora. Samma procedur som ovanstående, dock är dessa några hundra dyrare.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Nilz
Växjö
Här sen Jun 2003
Inlägg: 290



Daniel7xQ skrev:
Acke skrev:
Daniel7xQ skrev:
"Bäst resultat för du dock med en lsd, tex en ITRlåda som både sänker utväxlingen och ger dig en torsendiff."

Vanlig låda från en Integra Type R alltså?
Vad ger det för toppfart?
Bolt on på en crx?


efter lite hjälp av Hondaklubbens hurgurutomte M Scotte kommer här lite svar..

1. Ja thumbs up
2. Toppfarten bör ligga på cirka 230km/h vid 8200 med 195-50-15
3. Ja, och nej... Lådan passar på motorn, men fästet mellan lådan och bilen kommer inte stämma så man får göra nytt..


Bygga om ett växellådsfäste är ju inte hela världen.
Vad är det för diff? Alltså hur hårt ställd? Går att justera?
Lite hög toppfart men måste vara ett riktigt bra ekonomisk alternativ.


sugen på ett honda rallybilsbygge???

_________________
M.v.h Nils Olofsson
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Brumme skrev:

...
Ja Alfa har ju en lååååååång tradition av rejsbilar men svårigheten är nog att hitta ett lämpligt objekt som inte är spontan lättat (rost) från början.


Alfa 75 -88 o framåt rostar inte alls som de bilar som har nämts. Inköpsmässigt så är den bland dom billigaste i detta gäng o det är inte svårt att få fart på dom. Som nämts oxo diffspärr, rwd, bra balans, körglädje bland annat. Svagaste motorn från -88 ger 144hp och den motorn är skottsäker. Tycker det räcker som argument

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Brumme
Tumba
Här sen Sep 2004
Inlägg: 57


Trådstartare
fuling skrev:
Verkar nästan som jag MÅSTE skaffa mig en 480


He he nu växer hornen igen, man kanske skulle vara kärringen mot strömmen och skaffa sig en 480

Kan ju vara kul att vara lite annorlunda, jag lär ju bli ganska ensam om den

_________________
Roger Olsson
Jaguar V8-98
Citera
Mjolle
Halmstad
Här sen Sep 2004
Inlägg: 111



Brumme skrev:

Kan ju vara kul att vara lite annorlunda, jag lär ju bli ganska ensam om den


oh yeah?

_________________
Conny Norén
Kör två bilar. Vilka det är, det varierar.
Citera
Brumme
Tumba
Här sen Sep 2004
Inlägg: 57


Trådstartare
Mjolle skrev:
Brumme skrev:

Kan ju vara kul att vara lite annorlunda, jag lär ju bli ganska ensam om den


oh yeah?


Det där tar jag som en utmaning min käre vän

Du får ju skriva Brumme Edition på din bil

_________________
Roger Olsson
Jaguar V8-98
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4241

Hjälpmoderator

Nilz skrev:


sugen på ett honda rallybilsbygge???


Det finns rätt långt gångna CRX-planer faktiskt.
Grusfjädring är det som ställer till det, men det finns ju till Civic VT. Har inte forskat i om det skiljer de två emellan än.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Nicke Lindgren
Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 461



En fräck golf MK1 -75 med 190dhk är till salu för 39000 bananer.

http://hem.passagen.se/pajjon/index17.htm



Finns på Blocket.se

_________________
/Nicke Lindgren
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9880

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

det räcker inte med att säja att den är ful (480:in), den är sjukt osannolikt vidrig samt tung och har taskig kvalite på allt.
dessutom kan man inte få tag i nånting till denna modell som skulle kunna kallas rejsigt.
enda skälet till att bygga på denna modell är en dragning åt självspäkning

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Skruva banåkabil
Bygga bil, vilken skall jag välja?
<<   1, 2, 3, 4   >>
7810 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande