Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Tillbusad brux: Subaru Outback 3.6R -> Offroadstuk | 1, 2, 3 >> 33 besök senaste veckan (16096 totalt) |
Köpte mig en ny brux innan jul, en Outback 3.6R från 2011. Gillar Subarusexorna och Outbackformatet verkade ganska praktiskt.
Eller så var det för att jag i ett svagt ögonblick började prenumerera på lifted_subaru_group på Instagram... Hursomhelst. Så här ser den ut från början. Ungefär lika spännande som ett paket mellanmjölk. Och så lite ride height original Klickade hem ett lift kit från Subie Lift Oz i Australien. 2" lyft fram och 2.5" bak. Ett paket med spacers och en del skruv, som inte syns i bild, damp ner efter några veckor. Notera att främre spacers till fjäderbenen är assymetriska. Detta för att få rätt camber och caster. Fjäderbenet flyttas nedåt med bibehållen vinkel, fästet i bilen lutar ju. Började fundera på fälgstorlek. 17" är original. 16" skulle gå på. 15" funkar över bromsarna, eller snarare vid sidan av bromsarna, om man flyttar ut varje hjul c:a 5cm genom att köra ET nära noll. Ser ball ut på bild, men blir nog lite extremt för min brux som även ska funka på långresor och för att kunna åka förbi polisen utan att bli stoppad p.g.a. utstickande hjul. Sen började jakten på däck. "Alla" kör BF Goodridge, men jag har hört att dessa har ganska dåligt grepp på asfalt, är snortunga, orunda och dåligt balanserade. Ett tag funderade jag på "mudders", bara för utseendets skull. Men trots offroadambitionerna kommer jag, i ärlighetens namn, mest åka på väg. Efter att ha läst 876458729834756 olika reviews och kikat på 87435 olika Youtube-videos föll valet på Pirelli Scorpion AT+. De har de, för fåfängan, så viktiga klackarna på däcksidan. Bestämde mig efter ett tags velande att 17" skulle bli bra. Rekommenderad däckstorlek efter lyft är oftast 225/65-17. Ett snäpp större än originalets 225/60. För säkerhets skull köpte jag en storlek till! 235/65-17. Ökar hjuldiametern med typ 3.5 cm mot original. På fälgfronten velades det en hel del också. Ett tag försökte jag ragga nåt prisvärt begagnat innan jag tog mitt förnuft tillfånga. Lika bra att köpa det jag VILL ha! En uppsättning OZ i 8x17 ET35 klickades hem, i snygg grå nyans. Originalet är 7" ET 55 Har bara hunnit få på ett däck på fälgarna än så länge, och då ser det ut såhär. Liftkitet har börjat monteras idag, och här kommer några bilder på work in progress. Den skarpsynte ser att även bromsslangen är i färd med att få sig en liten spacer till fästet. Det var allt för idag, nu kör vi vidare imorgon! _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||||||||||||
Jag börjar på flera andra forum se att höjning kommer mer och mer som en motreaktion mot toksänkningstrenden som har rått ett antal år nu. Subarun känns som helt rätt biltyp att höja!
_________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||||||||||
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||||||||||
Bra val av bil. Nu hoppas jag att du använder den utanför vägnätet också.
Med höjningen och däcken kommer den längre än man kan tro!
Finns minst ett par på overlanding.nu som kör kittade XC70. _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||||||||||||||
Men utan vinsch kommer du inte därifrån..... _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
va ska man ut i skogen me en quattro å göra ? _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi vw passat gtr 280 RS4 4.2 raggarbil |
||||||||||||||
jag tycker att folk kör fast för lite _________________ Tord Ringenha11 |
||||||||||||||
Kul projekt.
Verkar vara nått med att gör bilen hög just nu istället... https://e30.de/content.php?ucid=226 Körde på Visby övningsfält i samband med GGN med min dåvarande 325ix i början av 2000 talet. Suzukiägarna tycket det såg helt galet ut! De var väldigt roade och ännu gladare va de när de fick dra loss mig... _________________ S te fan Be ck er BMW 320i -06 BMW 2002 Tii -75 BMW 2002 Tii -73 SÅLD BMW 2002 Projekt -74 SÅLD BMW 320d -06 SÅLD SVGK 639 BMWCS 2722 |
||||||||||||||
Hört från en bärgare: "Bilar med fyrhjulsdrift kommer längre innan de fastnar." Jag har ännu inte kört fast med Pajeron, den enda gången jag trodde jag skulle köra fast funkade det med fullgas för att komma igenom. _________________ Anders Hansson |
||||||||||||||
nåt år sen senast jag körde fast med bil, men 6hjuling i höstas och snöskoter för nån vecka sen. Det är oftast bra gymnastik _________________ Tord Ringenha11 |
||||||||||||||
Bäst gymnastik fick jag när jag körde fast med en Citroen XM. Stod fast i en snödriva så jag la i växel och gick ut och knuffade, som tur var hann jag springa ikapp innan den körde fast sig själv igen. _________________ Anders Hansson |
||||||||||||||
Det går fritt! Lite tajt i framkant på bakre hjulhus, men det funkar!
Ja, ska leta upp en Bull Bar. Verkar inte finnas nån i Europa som passar, utan jag ska köpa nån lagom stor och bygga nya fästen. Snorkel vore ballt, men vill nog inte såga upp framskärmen. Och skulle kännas lite fånigt med "fusk-snorkel" som inte är kopplad. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||||||||||||
Andra projekttrådar Tillbusad brux: Subaru Outback 3.6R -> Offroadstuk | 1, 2, 3 >> 33 besök senaste veckan (16096 totalt) |