| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bromsbelägg pris kontra prestanda?
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (7710 totalt) |
Fantastisk ihopsummering, få som provat så många olika Två egna observationer som kommentarer: - PFC08 skriker ibland mer än vad RS29 någonsin förmår. Men PFC08 kan också under långa tider vara tystare. Det är som att kasta tärning eller singla slant vad man får vissa veckor. - Slang som tar in luft under bilen och skjuter luft genom bromsskölden till skivcentrum minskar slitaget tydligt om bromsarna utan detta går väldigt varma. _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
Ingen som hunnit testa RP-1 beläggen?
_________________ F r e d r i k G e r l i n g |
||||
|
Jag han precis få på rp-1 på mina AP-racing ok innan avställning. Blev bara körning på väg men har inget negativt att säga än...
Tog en chansning och beställde dessa. I England lämnar de "tillbaka pengarna garanti" på dessa om man inte är nöjd. Detta gäller dock inte utanför Storbritannien. _________________ Kennie Flenstedt BMW 320daM -18 M3 e92 -08 Mini -15 M3 Competition -05 såld. 😢 BMW X3M 3,0i -04 såld |
||||
|
Hawk DTC-70 körde jag på M3:an och var grymt belåten. Lite giftiga mot skivorna men höll grymt bra och mycket bra bett, inga fading tendenser alls.
Hade Carbotech innan, XP12 (fram) och XP8 (bak) och gillade Hawk betydligt bättre. Pagid gul (RS 29) har jag kört på alla Porschar och är mycket nöjd. Endless ME20 är dock bättre än alla ovan enligt min åsikt, dock lite häftigare prislapp. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||
|
Re:
Jag vet inte riktigt vad jag ska välja till min trackdaybil. Fram: RP-1, bluestuff, carbotech XP10 och bak funderar jag på stoptech eller yellowstuff.
_________________ F r e d r i k G e r l i n g |
||||
|
Jag kör Pagid RSL29 och är mycket nöjd, många säger att dom lever rövare men mina är helt tysta.
_________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||
|
Jag valde Carbon Lorrain till min bil för deras olika belägg är compatibla med varandra.
Deras friction vs värme stämmer mellan deras olika belägg som man kan justera broms balansen med hjälp av beläggen. , Per _________________ Per Axblom |
||||
|
Fått hem mina EBC RP-1 och testade med en magnet men den fastnade
så skickade fråga till EBC och fick svar: The stainless steel that RP1 is made of is 420 stainless steel which is a magnetic stainless steel. _________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
|
Re:
Håller med om att PFC08 har ett udda skrikbeteende. Ibland skriker de som fan och ibland inte alls. Ibland börjar de skrika på bana. Nu kör jag utan skrikdämpningsplattorna som sitter orginal i oken men om beläggen skriker eller inte verkar bero på en mängd saker. Tydligen att belägget har "stick slip" dvs greppar eller glider mot skivan vilket får skivan att vibrera. Skivan agerar sen högtalare. https://www.youtube.com/watch?v=fUNH PFC08 är dyra men håller länge vilket gör att totalen ändå blir rätt bra. Men skulle man kunna få samma egenskaper till ett lägre pris så är jag klart sugen. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
Nu är detta kanske en felaktig jämförelse eftersom denna tråden generellt hanterar bilar som är betydligt tyngre och som verkar slita våldsamt mycket mer bromsar än min. Jag har hunnit testa lite olika belägg på min Miata och tidigare på BMW:s.
Min sammanställning: BMW Original (BMW E30), fungerade skapligt på bana utan värre överhettningstendenser än lite lätt svampighet efter ett gäng hårda varv. Bra i övrigt (såklart). Ferodo DS2500 (BMW E30), fungerade bra vid banträffar utan svampigheter. Inga problem i vanlig trafik och tjöt inte farligt heller. Ferodo DS3000 (BMW E30), bra bett på bana, luriga vid kallt väder på gata och de första inbromsningarna på bana. Lite tjut och mycket sot. Hawk DTC-30 (Miata med små 1,6 originalbromsar), bra för konbanor och gata. Överhettade efter 10+ varv i hårt tempo på bana. Lite tjut och en del sot. Hawk DTC-30 (Miata med "stora" 1,8 sport-bromsarna och kylslangar fram), mycket bra för konbanor och bra för gata. Bra på bana och överhettar inte även om det är 30 grader ute och man kör hårt i 20+ varv. Sotar och tjuter. Hawk DTC-60 (Miata med små 1,6 originalbromsar), luriga i konbana eftersom de inte får upp tempen, inte bra på gata, bra på bana (ordentligt bett) och överhettar inte men sotar mycket, tjuter en del och slår gnistor vid varenda inbromsning (publikfriande, men really?). Summering, funkar verkligen stenhårda räserbelägg på gata och konbana för er med tunga bilar? Redan vid DS3000/DTC-60 tycker jag att de är lynniga och opålitliga och komprometterar allsidigheten för mycket. Bra på renodlad banbil som man inte åker konbana med och gärna trailar till och från banan, men annars tveksamt. Och viktigast av allt är att lösa ordentligt med kylning till bromsarna. Det verkar inte spela någon roll hur dyra och hårda belägg man slänger dit om temperaturerna är extrema. Tänker åka min andra säsong på en och samma uppsättning Hawk DTC-30 eftersom de håller hur länge som helst på de "stora" sportbromsarna, är det bästa jag provat i konbana och är pålitliga på gatan. Har en uppsättning till liggande hemma utifall att det skulle behövas under kommande säsong.
_________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
|
Du har det lätt du
Ja för mig funkar de hårda beläggen på gata, misstänker tyngden i bilen gör detta och kanske ett modernt ABS-system. Men även min - 96 M3 E36 med sitt gamla slöa ABS upplevde jag aldrig några problem på gata eller konbana. Den vägde snarlikt vad M2an gör. Jag har kört PFC08 året runt de senaste åren, dvs t.o.m med vinterdäck alltså! UTMÄRKT att du belyser hur olika behoven är med olika bilar Sen kommer hot hatches med högst strax över 200hk samt även de lätta bilarna men nu med ordentligt effekt och "mer" däck. Tar man i lite med dom så brinner Yellowstuff upp på en halvdag på banan Sen har vi de jobbiga bilarna med 300+ hk, klart över 1500kg och feta rdäck. Vaaaarmt blir det
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
Räknas se7en bilar till ultralätta bilar då eller...
_________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||
|
Re:
Eller 2-3 säsonger på det som satt på donatorsierran? Jag skojar naturligtvis, men en Seven är billig i belägg/skivor. Det är ju dessutom rätt luftigt och turbulent runt frambromsarna. |
||||
|
Re:
Jo, inlägget var inte menat riktigt på det sättet utan snarare lite som ett uttryck för min oförståelse för varför ingen ser orimligheten i att åka med racebelägg på gatan. Jag tycker ju det är livsfarligt för det är det helt klart på min bil. Men uppenbarligen fungerar det olika på olika bilar och då är ju situationen en annan. Vilket i sig är konstigt eftersom själva materialet borde vara detsamma, kan man tycka.
_________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
|
Jag har kört med "riktiga racebelägg" på iaf fem olika bilar - ingen supertung och alla med rimlig effekt.
E30, Clio, 968, Exige och Toyobaru. Har testat lite olika varianter av belägg med race-compounds av diverse fabrikat. PFC, Carbotech, SBS, Sparco, Ferodo, Trickstuff, Pagid, å säkert nå't mer som jag glömmer nu. Har aldrig upplevt de problem som man hör från vissa att "det inte bromsar med kalla racebelägg på gatan" Det tar alltid som bara attan om än lite okänsligt - även kallt. Med ökad temp börjar dock beläggen funka som tänkt och friktionen ökar och bromsarna blir lättare att modulera. Baksidan med "bra belägg" är att det är stor skillnad på skivornas livslängd vid gatåka (kallt). Vissa belägg sliter duktigt på skivorna kalla t.ex. PFC97. Men bromsar gör det även kallt för mig. Gnissel i olika omfattning får man leva med. Av de belägg jag provet är nog PFC08 en favorit - det funkar till allt om bromsarna i övrigt är rimligt dimensionerade. PFC11 är också trevliga. Bägge har bra livslängd och är hyfsat skonsamma mot skivorna om man låter dem komma upp i temp innan man tokbromsar på bana. SBS ProRace var också ett trevligt belägg - men det finns nog inte att få tag i längre och fanns bara till vissa applikationer. |
||||
|
Claes, kan du beskriva lite hur det funkar dåligt på gatan. Och i slalom. Mycket intresserad!
För egen del så räcker friktionen gott till även när beläggen är kalla, både med rdäck, gatdäck o vinterdäck. Och jag har inga lurigheter med inkonsekvent ingrepp, friktion eller nyptendenser. Men skriker gör det periodvis
Edit: jag har flest mil på gata med blåa o gula Pagid och Performance Friction men körde nog Ferodo 2500 tror jag på Twingo RS'en också. Och Carbotech men det var extremt länge sen. _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
Att problemet är betydligt mindre med en bra ABS förstår jag. Problemet i konbana som jag upplevt är att man med kalla belägg går in för en hård inbromsning, trampar till vad man tror är lagom (och van vid) och bromskraften blir en annan än man förväntat sig samt att beläggen värms upp olika snabbt (tydligen) och bilen en bit in i inbromsningen antingen låser upp ett eller flera hjul eller girar lätt ur kurs plötsligt med oförändrat pedaltryck. Med ABS trampar man ju till så hårt det går och så får bilen lösa resten, så som sagt så förstår jag att det underlättar. På gatan är det aldrig problem att få stopp i vanlig trafik och vanliga situationer. Det är ju inte som att bromsarna inte finns där, men jag tänker att samma sak som händer i konbana händer på gatan varje gång då man skulle behöva panikbromsa. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Bromsbelägg pris kontra prestanda?
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (7710 totalt) |
