Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bygga bil, vilken skall jag välja?
<<   1, 2, 3, 4   >>
7810 besök totalt
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004

det finns ju en och annan på detta forum som gillar att straffa sig själva

*host host SAAB mummel host harkel*

lite OT :
Blocketannonsen på MK1:an med turbo skrev:
om du vill ha en bil med skön komfort och som går tyst, mjukt och
fint.. då är det inget för dig.

fan va rätt

Göteborg
Här sen Nov 2002

Dude skrev:
det räcker inte med att säja att den är ful (480:in), den är sjukt osannolikt vidrig samt tung och har taskig kvalite på allt.
dessutom kan man inte få tag i nånting till denna modell som skulle kunna kallas rejsigt.
enda skälet till att bygga på denna modell är en dragning åt självspäkning

Sitter det inte en elservopump på dieslarna som är bra? Eller minns jag fel?

BMW 330i -05
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

citat:
Sitter det inte en elservopump på dieslarna som är bra? Eller minns jag fel?

Ja titta thumbs up vi spar pumpen och slänger rästen typ
Kan det vara så illa????
Finns det inget mer possetivt????
Vad väger liket da????

Mantorp
Här sen Nov 2002

Dude skrev:
det räcker inte med att säja att den är ful (480:in), den är sjukt osannolikt vidrig samt tung och har taskig kvalite på allt.
dessutom kan man inte få tag i nånting till denna modell som skulle kunna kallas rejsigt.
enda skälet till att bygga på denna modell är en dragning åt självspäkning

Tack! thumbs up

Fast dendäringa pumpen skulle man ha tag i...

Mjolle
Halmstad
Här sen Sep 2004

Man bör ha i åtanke att en 480 inte byggdes för rejsing på samma sätt som t.ex. en Golf GTi eller liknande gjorde. Det är snarare någon form av undermotoriserad GT-aspiration .
När ES-versionen lanserades med 109 hk och kom ut på marknaden 1986/87, var de flesta klagomålen att motorn inte var vad man förväntade sig direkt. Bilen var helt enkelt för slö.
Då lovade ledningen att man skulle ta fram en turbobil.
Sagt och gjort! 1988 kom den. Med 120 hk. Pinsamt Volvo. >

Detta, tillsammans med många barnsjukdomar, bäddade för en katastrof för Volvos första framhjulsdrivna bil. 440 och 460 lanserades som Golf-utmanare, och kom ut 1989. Även här uteblev sucéen.
Volvo hade misslyckats, de hade siktat för högt med sin elektronik på toppmodellen 480. Hade allting fungerat klanderfritt och ryktet inte fläckats ned p.g.a. alla barnsjukdomar, hade de kunnat göra riktigt bra ifrån sig.

480n är ingen raket rakt fram. Det är inte heller någon superb kurvkramare. Nu snackar vi alltså original.
Däremot är den en väldigt bekväm bil att åka/köra långt med. Man sitter väldigt bra, och den drar lite bensin. Min drar 0.6 l/mil på 90-väg, och runt 0.7 på motorvägen. Väldigt trimvänlig är den också. Någon tusenlapp på trimchip och luftfilter, och 0-100 går under 8 sekunder. En sänkningssats gör mycket på sig också.
Mycket bil för lite pengar, förutsatt att man hittar ett exemplar som inte är sönderrostat eller totalt katastrofalt elmässigt.

Nämnas kan då att bilen väger 1100 kg, har 120 hk original och 177 nm.
Turbon är en Garett T2(25?), dvs ganska liten. Intercooler, elfläkt, fläkt till spridarna, liten oljekylande kanal, och hög elektrisk standard (elhissar, elspeglar (uppvärmda), färddator, dimljus f/n, fjärrljus, servo osv, detta från 1986).
Topplocket är designat av Porsche!

Ibland undrar man varför man orkar skriva såhär mycket om en bil ingen gillar , men när jag kör min lilla vita bil, förstår jag varför.

Brumme
Tumba
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Du har verkligen tagit hand om min gamla pärla

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Mjolle:
thumbs up thumbs up
Skriv mer, jag är nyfiken. Inte för jag igentligen vill ha en 480 utan jag gillar lite udda grejor.

Se där det fans lite mer possetivt än styrsärvopumpen

1100kg låter inte så där ski... tunkt, hur mycket gå att resa bort???
Vad har den för viktfördeling???
Vad har den för spårvidd?
Vad har den för axelavstånd?

Halmstad
Här sen Sep 2004

Brumme skrev:
Du har verkligen tagit hand om min gamla pärla

Ser det som ett privilegium min vän.

Mjolle
Halmstad
Här sen Sep 2004

fuling skrev:
Mjolle:
thumbs up thumbs up
Skriv mer, jag är nyfiken. Inte för jag igentligen vill ha en 480 utan jag gillar lite udda grejor.

1100kg låter inte så där ski... tunkt, hur mycket gå att resa bort???
Vad har den för viktfördeling???
Vad har den för spårvidd?
Vad har den för axelavstånd?

Tackar!

Viktfördelning, bra fråga. Har jag tyvärr ingen uppgift om. Har aldrigt läst om det någonstans, och min Haynesbok är inte till bra hjälp tyvärr.

Spårvidd däremot, fram 1410/1420 (1986-87 resp 88 och framåt) samt bak 1430. Då med 185/60/14.

Axelavstånd hittar jag dessvärre inte heller. Däremot är tjänstevikten 1078 kg, inte 1100. Alltjämt 22 kg skillnad!

Du kan säkerligen kasta ut en hel del. Dock tvivlar jag på att du kan lätta den så ofantligt mycket. Stolarna fram väger förvisso en del, men bak är det två delade säten som inte är så tunga. Sen är det innertak, paneler och liknande för resten. Ganska lätta saker. Men men - många bäckar små, som man säger!

Vråltrimmade 480s är ganska sällsynt, speciellt i Sverige. Tyskarna verkar mer intresserade, men det vet jag lite för lite om för att kunna uttala mig. Det som säger upp sig först, är väl kopplingen. Sen är det okänt territorium för min del. Motorn och växellådan verkar tåla en del stryk.
Lådan på min förra ES började sjunga på höga växlar, men sen hade den gått 26 000 mil med tveksam skötsel också. Min låda på turbobilrn låter lite också, jag har varit på väg att byta växellådsolja ett bra tag, men har aldrig fått tillfälle.

Det är iallafall en rolig bil, som jag kan rekommendera en närmre titt på om någon skulle vara intresserad av en lättare hobbybil!

Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003

Daniel7xQ skrev:

Bygga om ett växellådsfäste är ju inte hela världen.
Vad är det för diff? Alltså hur hårt ställd? Går att justera?
Lite hög toppfart men måste vara ett riktigt bra ekonomisk alternativ.

jag vet faktiskt inte.. jag har själv bara ägt en CRX VT så Integran vet jag inte så mycket om..

kolla in på Hondaklubbens forum och fråga så får du garanterat svar... ( om inte Anders Lundgren, Y-maleky eller scotte läser här å svarar...)

www.Hondaklubben.com/forum

Umeå
Här sen Maj 2004

Jag tycker defenitivt du skall satsa på en Citroen BX 19 GTI 16 Valves, extremt bra bromsar, jättefina hjulupphägniar, väldigt trevlig motor som går att ta ut rejält med effekt ur..

Modifiera med lite hydraktivkomponenter så får du variabel fjädringskonstant som komplement till den redan variabla körhöjden.
Enkelt och billigt att ändra dämpning och fjäderkonstant.

--VVTS--
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

En bortglömd höjdare är ju Volvo 360 som kostar lite, har bra balans och en ganska trevlig bakvagn som med enkla modifieringar blir riktigt bra, med en lagom sänknig så håller dessutom bakaxeln rejält mycket stryk.

Dessutom har den 'rätthjulsdrift'

--VVTS--
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Ständigt samma veva. Kadett GSI, Honda CRX, Alfa 75TS och Bmw318is.

Är säkert jätteroligt om alla bygger på likadana bilar. Visst är många bilar mer vettiga än andra.
Men dom flesta bilar går ju att bygga kul saker på. Superexemplet på det är ju Volvo 240 som är allt annat än bra i standardskick.

Det jag tycker att man framförallt ska passa sig för är rost. Mycket annat är ju kul att fixa i jämförelse.
Sen är ju tillgången på billiga delar viktig. Idealet är ju att köpa en likadan bil i risigt skick och plocka det man kan tänkas att behöva ifrån.

Sen är det ju faktiskt lite kul att vara annorlunda
Snabbast kommer man ju aldrig bli iaf...

Patrik Zetterlund
Göteborg
Här sen Apr 2004

Rekommendation ang bilval

Tjenare!

Jag kan varmt rekommendera 2 bilar som du kan hitta till nästan kriminellt låga priser.
Mazda MX-5 och Porsche 944. Redan som standardbilar har dessa bilar mycket trevliga vägegenskaper.
Mazdan är dock något undermotoriserad.

om du är ute efter något riktigt vasst så tycker jag att du skall kolla in Porsche 944 Turbo S.
Jag har för mig att 89:an har ställbara dämpare standard + 250hk.
En sån hittar du för runt en hundring, mycket bil för pengarna.

Annars så hittar du lätt en MX-5:a eller en 163 hästars Porsche 944 för under 40 lappen.

Lycka till!

MVH / Patrik

PS. Gräv ner 480:in så att den inte ställer till med mer elände i världen än vad den redan gjort

Patrik Zetterlund
X3M Racing Partners / Citroen Motorsport
Citera
Brumme
Tumba
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Nu har jag bestämt mig!!!

Jag har lyssnat på era råd och kommit fram till att jag skall göra precis tvärt om.
Jag skall åka 480!!!

Min förmåga som chaufför kanske inte kan jämföras med killar som Schumi eller Jönsson han Button men jag skall banne mig visa att det går att åka fort med en lingon plockare från Holland.

Så se upp alla ni klentrogna, nästa sommar kommer något ovanligt att skådas på landets banor.

Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003

jag beklagar sorgen...

Umeå
Här sen Maj 2004

Bra, jag tycker det är roligt att någon törs vara annorlunda.

--VVTS--
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Vad tråkigt allt skulle vara om den siste dåren redan vore född

Här sen Nov 2002

Brumme skrev:
Nu har jag bestämt mig!!!

Jag har lyssnat på era råd och kommit fram till att jag skall göra precis tvärt om.
Jag skall åka 480!!!

Min förmåga som chaufför kanske inte kan jämföras med killar som Schumi eller Jönsson han Button men jag skall banne mig visa att det går att åka fort med en lingon plockare från Holland.

Så se upp alla ni klentrogna, nästa sommar kommer något ovanligt att skådas på landets banor.

Tja vad kan man säga

Jo.... TUMMEN UPP thumbs up thumbs up thumbs up helt klart positivt med folk som vågar gå sina egna vägar.......

om det är så att det finns någon klass och tävling i SLC som passar så bjuder jag på första startavgiften bara för att jag tycker det är kul med udda bilar (även såna som är fula )

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Det ska bli spännande o följa detta!

Kul med folk som gör annorlunda

(jag tänkte skriva: kanon med folk som gör tokiga saker så att man inte behöver begå samma misstag själv )

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Brumme skrev:
................
Jag skall åka 480!!!........................
thumbs up

Lite inspiration, även om det är en RC-bil:

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Skruva banåkabil
Bygga bil, vilken skall jag välja?
<<   1, 2, 3, 4   >>
7810 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande