Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 7810 besök totalt |
det finns ju en och annan på detta forum som gillar att straffa sig själva
*host host SAAB mummel host harkel* ![]() lite OT :
fan va rätt ![]() _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||
Sitter det inte en elservopump på dieslarna som är bra? Eller minns jag fel? ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
citat:
Sitter det inte en elservopump på dieslarna som är bra? Eller minns jag fel? Ja titta ![]() ![]() Kan det vara så illa???? Finns det inget mer possetivt???? Vad väger liket da???? _________________ Johan Sjölinder |
||
Tack! ![]() Fast dendäringa pumpen skulle man ha tag i... ![]() |
||
Man bör ha i åtanke att en 480 inte byggdes för rejsing
![]() ![]() När ES-versionen lanserades med 109 hk och kom ut på marknaden 1986/87, var de flesta klagomålen att motorn inte var vad man förväntade sig direkt. Bilen var helt enkelt för slö. Då lovade ledningen att man skulle ta fram en turbobil. Sagt och gjort! 1988 kom den. Med 120 hk. Pinsamt Volvo. ![]() ![]() Detta, tillsammans med många barnsjukdomar, bäddade för en katastrof för Volvos första framhjulsdrivna bil. 440 och 460 lanserades som Golf-utmanare, och kom ut 1989. Även här uteblev sucéen. Volvo hade misslyckats, de hade siktat för högt med sin elektronik på toppmodellen 480. Hade allting fungerat klanderfritt och ryktet inte fläckats ned p.g.a. alla barnsjukdomar, hade de kunnat göra riktigt bra ifrån sig. 480n är ingen raket rakt fram. Det är inte heller någon superb kurvkramare. Nu snackar vi alltså original. Däremot är den en väldigt bekväm bil att åka/köra långt med. Man sitter väldigt bra, och den drar lite bensin. Min drar 0.6 l/mil på 90-väg, och runt 0.7 på motorvägen. Väldigt trimvänlig är den också. Någon tusenlapp på trimchip och luftfilter, och 0-100 går under 8 sekunder. En sänkningssats gör mycket på sig också. Mycket bil för lite pengar, förutsatt att man hittar ett exemplar som inte är sönderrostat eller totalt katastrofalt elmässigt. Nämnas kan då att bilen väger 1100 kg, har 120 hk original och 177 nm. Turbon är en Garett T2(25?), dvs ganska liten. Intercooler, elfläkt, fläkt till spridarna, liten oljekylande kanal, och hög elektrisk standard (elhissar, elspeglar (uppvärmda), färddator, dimljus f/n, fjärrljus, servo osv, detta från 1986). Topplocket är designat av Porsche! ![]() Ibland undrar man varför man orkar skriva såhär mycket om en bil ingen gillar ![]() ![]() _________________ Conny Norén Kör två bilar. Vilka det är, det varierar. ![]() |
||
Mjolle:
![]() ![]() Skriv mer, jag är nyfiken. Inte för jag igentligen vill ha en 480 utan jag gillar lite udda grejor. Se där det fans lite mer possetivt än styrsärvopumpen ![]() 1100kg låter inte så där ski... tunkt, hur mycket gå att resa bort??? Vad har den för viktfördeling??? Vad har den för spårvidd? Vad har den för axelavstånd? _________________ Johan Sjölinder |
||
Tackar! Viktfördelning, bra fråga. Har jag tyvärr ingen uppgift om. Har aldrigt läst om det någonstans, och min Haynesbok är inte till bra hjälp tyvärr. Spårvidd däremot, fram 1410/1420 (1986-87 resp 88 och framåt) samt bak 1430. Då med 185/60/14. Axelavstånd hittar jag dessvärre inte heller. Däremot är tjänstevikten 1078 kg, inte 1100. Alltjämt 22 kg skillnad! Du kan säkerligen kasta ut en hel del. Dock tvivlar jag på att du kan lätta den så ofantligt mycket. Stolarna fram väger förvisso en del, men bak är det två delade säten som inte är så tunga. Sen är det innertak, paneler och liknande för resten. Ganska lätta saker. Men men - många bäckar små, som man säger! Vråltrimmade 480s är ganska sällsynt, speciellt i Sverige. Tyskarna verkar mer intresserade, men det vet jag lite för lite om för att kunna uttala mig. Det som säger upp sig först, är väl kopplingen. Sen är det okänt territorium för min del. Motorn och växellådan verkar tåla en del stryk. Lådan på min förra ES började sjunga på höga växlar, men sen hade den gått 26 000 mil med tveksam skötsel också. Min låda på turbobilrn låter lite också, jag har varit på väg att byta växellådsolja ett bra tag, men har aldrig fått tillfälle. Det är iallafall en rolig bil, som jag kan rekommendera en närmre titt på om någon skulle vara intresserad av en lättare hobbybil! _________________ Conny Norén Kör två bilar. Vilka det är, det varierar. ![]() |
||
jag vet faktiskt inte.. jag har själv bara ägt en CRX VT så Integran vet jag inte så mycket om.. ![]() kolla in på Hondaklubbens forum och fråga så får du garanterat svar... ( om inte Anders Lundgren, Y-maleky eller scotte läser här å svarar...) www.Hondaklubben.com/forum _________________ MackeMaehlum |
||
Jag tycker defenitivt du skall satsa på en Citroen BX 19 GTI 16 Valves, extremt bra bromsar, jättefina hjulupphägniar, väldigt trevlig motor som går att ta ut rejält med effekt ur..
Modifiera med lite hydraktivkomponenter så får du variabel fjädringskonstant som komplement till den redan variabla körhöjden. Enkelt och billigt att ändra dämpning och fjäderkonstant. |
||
En bortglömd höjdare är ju Volvo 360 som kostar lite, har bra balans och en ganska trevlig bakvagn som med enkla modifieringar blir riktigt bra, med en lagom sänknig så håller dessutom bakaxeln rejält mycket stryk.
Dessutom har den 'rätthjulsdrift' |
||
Ständigt samma veva. Kadett GSI, Honda CRX, Alfa 75TS och Bmw318is.
Är säkert jätteroligt om alla bygger på likadana bilar. ![]() Men dom flesta bilar går ju att bygga kul saker på. Superexemplet på det är ju Volvo 240 som är allt annat än bra i standardskick. Det jag tycker att man framförallt ska passa sig för är rost. Mycket annat är ju kul att fixa i jämförelse. Sen är ju tillgången på billiga delar viktig. Idealet är ju att köpa en likadan bil i risigt skick och plocka det man kan tänkas att behöva ifrån. Sen är det ju faktiskt lite kul att vara annorlunda ![]() Snabbast kommer man ju aldrig bli iaf... _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||
Rekommendation ang bilval
Tjenare! Jag kan varmt rekommendera 2 bilar som du kan hitta till nästan kriminellt låga priser. Mazda MX-5 och Porsche 944. Redan som standardbilar har dessa bilar mycket trevliga vägegenskaper. Mazdan är dock något undermotoriserad. om du är ute efter något riktigt vasst så tycker jag att du skall kolla in Porsche 944 Turbo S. Jag har för mig att 89:an har ställbara dämpare standard + 250hk. En sån hittar du för runt en hundring, mycket bil för pengarna. Annars så hittar du lätt en MX-5:a eller en 163 hästars Porsche 944 för under 40 lappen. Lycka till! ![]() MVH / Patrik PS. Gräv ner 480:in så att den inte ställer till med mer elände i världen än vad den redan gjort ![]() _________________ ![]() Patrik Zetterlund X3M Racing Partners / Citroen Motorsport |
||
Nu har jag bestämt mig!!!
![]() Jag har lyssnat på era råd och kommit fram till att jag skall göra precis tvärt om. Jag skall åka 480!!! Min förmåga som chaufför kanske inte kan jämföras med killar som Schumi eller Jönsson han Button men jag skall banne mig visa att det går att åka fort med en lingon plockare från Holland. Så se upp alla ni klentrogna, nästa sommar kommer något ovanligt att skådas på landets banor. ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Roger Olsson Jaguar V8-98 |
||
|
||
Tja vad kan man säga ![]() Jo.... TUMMEN UPP ![]() ![]() ![]() om det är så att det finns någon klass och tävling i SLC som passar så bjuder jag på första startavgiften bara för att jag tycker det är kul med udda bilar (även såna som är fula ![]() |
||
![]() ![]() Lite inspiration, även om det är en RC-bil: _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 7810 besök totalt |