| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bygger Crosskart behöver lite hjälp från någon kunnig person
|
834 besök totalt |
|
Hej! Fick hem chassit i lördags em och har tillbringat helgen med att slipa och måla, se bild 1 =) Jag har två frågor som jag undrar om någon kan hjälpa mig med? Vä bak längst ut på bakaxeln så sitter det en bult men inte på Hö bak, ska det vara så, är den kanske "fäst" i höger bak och sedan bultad i Vä bak? Se bild 2 och 3. Nästa fråga, hur får jag tag på ett bromsok som passar enligt bild, ca 10 cm mellan bulthålen och uppskattningsvis 5-6 cm till själva skivan, se bild 4. Tänkte bygga ett eget pedalställ, fick lite inspiration från Youtube, kan man använda ett vajerstyrt (mekaniskt) ok och vart hittar man isf ett sånt? Stort tack på förhand! Bästa hälsningar Stefan
_________________ Stefan Moberg |
|
Anledningen till frågan är att det inte sticker ut något på höger sida. Isf hade man bara kunnat sätta dit en bult, kan det vara gängat på höger sida och att man sedan "låser" på vänster sida...?
Med vänlig hälsning Stefan _________________ Stefan Moberg |
|
Vad gäller ok så har vi på ISR ett litet fyrkolvs ok som har använts på en del crosskarts och liknande. http://isrbrakes.se/products/calipers/22-048.html Den finns som axial monterad också. Nu passar den nog inte rakt på fästet på bakaxeln, men det går ju att göra en liten adapterplatta att sätta det på. Det är bara mäta upp allt ordentligt, eller köra hit bakaxeln så kan vi mäta den och göra en adapter.
Jag skulle inte rekommendera ett vajerok. Jon/ ISR Brakes _________________ Jon Myhr Wahlén |
|
Halloj,
Vad gäller bulten så hade jag nog inandats för mycket färg ångor under helgens målande. Tänkte att det var en mutter som skulle dit men det var ju såklart bara att köpa en likadan bult som på vänstersidan och dra dit...! OK, verkar knepigt med bromsoket. Känns som att dessa chassin är ganska vanliga så jag trodde (hoppades) att det fanns något ok som passade rakt av. Känns nästan enklare att köra dit hela karten på en släpkärra isf, vad tror du det skulle kosta på ett ungefär? Tack för tipset om biltråd! Trevlig kväll! /Stefan _________________ Stefan Moberg |
|
Mät tjockleken på skivan, leta upp ett framok till en tyngre mc som har samma tjocklek på skivan.
Sätt oket på skivan så ser du sen hur du ska borra en alu-distans så att det passar. För du ska väl ha frambromsar också så då får du kolla på om du ska ha en krets för alla bromsar eller separata huvudcylindrar med bromsvåg. (sista är att föredra) _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
![]() |
Skruva banåkabil
|
834 besök totalt |