Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racingsimulatorer
![]() |
1704 besök totalt |
GPL Skola
Jag är helt ur usel på att ställa in bilen! Nån som kan hjälpa mig? Vad står de olika parametrarna för o vad upp når jag om jag justerar dem åt olika håll? Nån som kan ge en kort lektion? Fredde _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||
Exempel på frågor:
Hur ställer jag in stötdämparna på en guppig bana? Hur ställer jag in dom på en slät bana? Grund inst. för snabb bana? Grund inst. för långsam bana? osv _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||
Allvarligt talat så är defaultsetupsen väldigt bra! Så steg ett är att lära sig köra fort med dom. (töm bara så du har bensin för lagom antal varv, det är det enda)
Sen när du börjar känna dig säker så kan det bli dags med setups men då tycker jag du laddar ner lite olika "kända" inställningar o kör tills du är hemma på dom (det brukar bli stora omställningar på körstil för att det ska funka, mycket lärorikt!). Sen kan du börja kika på vad som skiljer dem åt o justera så det passar din egen favoritkörstil. Sorry om jag låter tråkig.... Sen skadar det ju inte o lära sig vad inställningarna gör... men lär dig köra med defaultsen som sagt. _________________ ![]() |
||
Jag brukar justera in bilarna så att de är tillräckligt hårda för att inte bottna ur fjädringen i de värsta guppen på en bana, men så att de ändå är tillräckligt mjuka för att inte bryta loss hjulen från underlaget.
Jag försöker få bilen snäll i beteendet. Har du provat att justera den där andra setupen som Magnus la upp för rallyt med de sakerna jag rekommenderade i den andra tråden. Tre knapptryckningar (eller nåt) och vips så är bilen snäll som en klubbad säl. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Men hur funkar "clutches" inställningen? Är siffran hur många lameller man har eller? o vad vinner man på en hög siffra mot en låg?
"Ramp Angel" är det hur hård diffen är? "Diff Ration" är det utväxling? Käns ju lite tjuvaktigt att åka med andras inställningar. Så jag tänkte att jag fråga om lite hjälp för att förstå hur inställningarna funkar ![]() _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||
Ramp angle påverkar hur hårt diffen reagerar vid pådrag/avsläpp. Diff ratio är utväxling. Jag brukar justera så att det varvar ur på högsta växeln på ett ställe per bana. Ettans utväxling ställer jag så att jag använder den på långsammaste partiet. Sen stegar jag växlarna däremellan för att få jämna steg och lite tätare mellan de högre. När du köpte spelet bör du ha fått med en handbok. Just nu hittar jag inte min av nån anledning. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Hehe jag skulle behöva en o annan lektion på inställningarna i GTR
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||
La upp dom här: http://magnust.d2g.com/download
_________________ ![]() |
||
det äkligaste med gpl är att om man sitter fast i ngn hjulvinkel osv så e det bara hämta itk serien (läroböker i fordonsteknik , "lånade" en av varje från skolan ifall man skulle behöva ngn gång....
![]() edit : summan av det hela skulle vara : att det e äkligt värklia inställningar och fysik...) _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||
![]() |
Racingsimulatorer
![]() |
1704 besök totalt |