Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Beräkning av två olika SAI | << 1, 2 1 besök senaste veckan (4085 totalt) |
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Nu vet jag inte om dina inlägg är ett under av tydlighet och information: "Jag orkar inte räkna på detta." "Hur vida det är en nackdel att bilen lyfter, när man vrider hjulen..... kan jag inte bestämma mej om det är en nackdel eller fördel. Jag byter ståndpunkt om det...... fram och tillbaka." "Om det skulle vara som du säger.... har grabbarna bakom Sveriges snabbaste bil... tänkt helt fel." utan att säga vilken bil... _________________ Dennis Mollberg |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
t16:
Jag börjar med pittetessena spindelvinken är. (översta alternativet) arctan (125-79)/(125+140) ->9,85grd. KPI/SAI ges av spindelvinken, caster och camber(hur spinden monteras) KPI/SAI =9,92grd Mao KPI/SAI = spindelvinken vid 0grd caster och camber. _________________ Johan Sjölinder |
||
Kanske dumt skrivet av mig, jag tänker att spindelvinkeln och kpi är samma. Det är lite förvirrande då kärt barn har många namn. _________________ Dennis Mollberg |
||
"Jag försökte bromsa dina felaktiga slutledningar om hur saker hänger ihop, så det inte ska spridas felaktigheter."
Då kan man ju förklara istället för att dissa och berätta istället då? Jag trodde forum var för att hjälpa varann. Jag förstår att de som yrkesmässigt jobbar med bilar inte berättar såklart. "Och att jag inte lämnar ur uppgifter på en bil som jag har snappat upp detaljer om... ska du nog se som ärlighet. Jag har ingen rätt att sprida dessa uppgifter." Jag tänkte nog mest ifall den fanns på rejsa. Sen kan man ju vara tvungen att använda vissa lösningar pga. reglemente osv. så det var mest det jag var intresserad av. "Att jag tröttnade, var när du inte förstår varför jag hävdar att camber och caster hänger ihop." Innan sa du ju axeltappslutning och caster? Tja du vill ju inte berätta annat än att de hör ihop. Jag är väl medveten om att både axeltappslutning och caster påverkar camber, det är ju rätt basic. Och vill man ha en viss camber gain vid rattutslag så måste man såklart kompensera med caster om man ökar lutningen på axeltappen. Men om man inte vill ha en viss camber gain? utan om man vill ha så mycket cambergain som möjligt? Då kommer man få olika mycket camber beroende på kurvans radie, i svaga snabba svängar kommer det göra bilen mer understyrd(om bilen är understyrd innan). Detta skullle ju kunna vara en fördel då bilen skulle kännas tryggare. Sen om du tittar på camber gain vid 10 grader rattutslag i casim så ser du att det knappt skiljer något mellan de olika axelvinklarna. Något jag däremot såg på min modell var att cambern påverkades rejält vid större rattutslag, jag visste att den var progressiv men inte hur mycket. Nu svänger man ju inte så mycket på bana men om man får ett kast och får göra någon större undanmanöver så kan det ju vara bra med en neutralare camber samt vid parkering. "Ändå påstår du att ... "rent generellt brukar man ju hålla nere SAI "... Kolla på nyare bilar med dubbla bärarmar, mc person är ju inte aktuellt i detta fallet. Audi, mercedes, Honda type R osv. har väldigt lite skrubb och väldigt lite axelvinkel. Det blir svårt att få plats med bromsarna så därför har flera valt fyrlink, mät gärna var linjerna möts. Bilar som har traditionella dubbla bärarmar har ofta lite mer axelvinkel för att få ner skrubben men jag behöver inte det. "Det jag reagerar på.... är att du hävdar vissa saker, såsom vedertagna regler..... och i nästa steg har du ingen aning im sambanden...." Har du funderat på vad som händer med SAI om man minskar den så mycket att den blir negativ? _________________ Dennis Mollberg |
||
t16, surgubben är snäll. Han verkar bara vaknat på fel sida typ
Nja, KPI/SAI är barn till spindelvinken (kärt barn många namn) Spindelvinken är grunden. Kan mätas på spindelen på bänken typ. Nu är jag lat, orkar inte läsa igenom hela tråden igen. Men tittat på de 3 alternativen. Jag ser inget som spårar ut. Så mitt svar blir ta en i högen. En sak jag inte vet om det varit uppe. Hmm glömt vad det heter Skrubb sätt framifrån. Vad heter skrubb från sidan? Som kommer av caster. Jag vet att vissa bilar har man flyttat fram hjulcentrum vid rätt mycket caster. _________________ Johan Sjölinder |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Det är ändå skönt med ett par extra ögon ifall man missat något! Det heter trail som Johan nämnde, jag har tittat på det och funderade på att flytta axeln lite framåt. Det skulle ge lite mer plats för nedre spindelled som hamnar rätt långt fram med ökad caster. Problemet är att då får jag svårt att svänga för styrarmen tar i fälgen trots att den är kortare. Detta beror på att jag minskat skrubb rejält och då flyttar allt in i fälgen, även styrleden. Att flytta fram styrväxeln är inte aktuellt. _________________ Dennis Mollberg |
||
Jag tror bara vi har missförstått varandra lite, nu får vi njuta av att det är sol och fredag _________________ Dennis Mollberg |
||
Racetech Beräkning av två olika SAI | << 1, 2 1 besök senaste veckan (4085 totalt) |