| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Motorval E21'a
|
671 besök totalt |
|
Motorval E21'a
Halloj! Håller på med en e21'ā som skall gå på bana är det tänkt. Har två olika motorer liggandes och skulle vilja höra era åsikter ang. motorval. Antingen blir det en M54b22, helt original med tillhörande låda. Sen har jag en M10b18 från en e30 -84, som jag isåfall skulle vilja överladda (första gången jag gör något sånt). Finns det något budgetrecept? Går det använda originalsprut på en sån gammal motor? Behöver inte ha nån monstereffekt utan hellre driftsäkra hästar. Hur är vikten 6an jämfört med 4an? Tänkt att bilen ska ligga runt 1000kg eller så lätt det går Ser fram emot åsikter och tips&trix!
_________________ Joakim Johansson |
||
|
Roligast för pengen och enklast är ju M54an, en skön motor som gillar att varvas. 2,2 kanske är lite klen på lågvarv, men i en lättare bil än en E46a som den troligen kommer ur, blir resultatet bra mkt bättre.
Bygger du turbo kommer du få skruva och mixtra, oavsett hur bra du bygger, M54an kommer bara fungera med ett oljebyte emellanåt. Sexan är tyngre än en orig. M10, men ska du på med div kring turbobygget stiger vikten på M10an. Visst hamnar vikten längre fram med m54 men det går att kompensera i chassiet. Lägg tid och pengar på chassie/bromsar/däck istället om du avser köra bana, det som gör mest och blir roligast i längden. Ställbara dämpare, grövre krängare, lite större bromsar och riktigt bra belägg, samt färska R-däck och du har en kul bil på bana. Ett tips är ju att bygga om framvagn och montera andra länkarmar, slippa krängaren direkt i bärarmen och därmed kunna vara friare i valet av krängare fram. Min reflektion och åsikt i din fråga, andra tycker säker annorlunda, men åter, M54an är driftsäker! Har du nån byggtråd, länk? _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
|
Hade också valt M54, i ett första steg kan du köra med motorn du har sen byta till en M52B28TU eller M54B30 som passar rakt på.
Väger verkligen en M54 så mycket mer än en M10? M54 har ju aluminiumblock medan M10 har gjutjärn. _________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||
|
Re:
Enligt bmwfans.info väger ett "short block" m54b22 ca 125 kg och ett motsvarande m10b20 knappa 90 kg. Sen tillkommer insug, grenrör, apparater så skillnaden minskar nog då m54 har insug i plast och tunna grenrör. m54 är något tyngre totalt tror jag. _________________ /Anders C |
||
|
Har tyvärr ingen byggtråd, väldigt dålig på att ta bilder. Kan se om jag kan fixa en här på rejsa inom snar framtid.
Du pratar om att bygga om framvagnen, är det en stor operation (självklart är det en stor operation men tänker mer på svårighetsgrad och så då jag inte är särskilt svetskunnig 😊😊) eller finns det grejer från andra modeller som passar? Har bytt samtliga bussningar i fram- och bakvagn till strongflex 👍 _________________ Joakim Johansson |
||
|
Ja, M54 finns i flera utföranden, sätter du i en 2,2 är det enkelt att uppgradera till 2,5 eller 3,0 liters versionen senare. Tyngre blir dom än en M10, men såå mycket bättre motor.
Skulle ja bygga en vore valet enkelt. Bygga om framvagn kräver kunskap i svetsning osv, svårt med färdiga delar till en så gammal bil som E21 dock. Man får bygga om lite för att få till en väl fungerande fram o bakvagn på dessa, men som sagt är det ingen jätteenkel operation. Inte supersvårt heller om man har kunskapen. Hade mkt delar från min race E21 som man växt ur, ombyggda chassiedelar etc, men har tyvärr sålt bort dom delarna. Fixa en tråd här på rejsa och lägg upp bilder och all info du har om bilen så får du lättare hjälp. Vad har du för chassie idag, orignalbromsar? osv _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
|
Re:
Chassit är i princip original förutom som sagt strongflexbussningar i fram och bakvagn, sen kör jag sportdämpare från e34 bak tillsammans med sänkfjädrar. Fram kör jag sportdämpare till e30 med en distansering i fjäderbenet så den får rätt längd, även där tillsammans med sänkfjädrar. Som sagt är det lite budgetbygge då jag aldrig kört bana tidigare och vill gärna komma ut och prova 😊😊 _________________ Joakim Johansson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Motorval E21'a
|
671 besök totalt |