Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kitcar för sportvagnsracing?
1, 2   >>
7227 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Det ligger visserligen mååånga, eller oändligt, antal år fram i tiden för mig, men jag är ändå intresserad av vilken kitcar man skulle välja för racing med sportvagn, i första hand roadsport.

Seven-varianter är ju mkt framgångsrika, så ngt åt det hållet fast med vettig aerodynamik. Får gärna vara mittmonterad motor och en liten högvarvig V8 är ju inte fel, fast mc-motor går bra det oxo. Företrädesvis en lätt bil, så någon som närmar sig ett ton eller så går bort tror jag.

Reglerna, om jag fattat rätt, förbjuder bilar som ursprungligen gjort för att tävla med, så Westfield XRT2 (heter den så) går bort, det är väl den som är rätt lik radical.

Vad ska man sikta in sig på?

Stockholm
Här sen Jun 2004

Ginetta, för att de är så vackra, ovanliga och i övrigt stämmer på dina krav. G4:an har förvisso motorn i nosen, men jag vet att Dare som gör kiten även har modeller av G12 och G16.

http://www.ginetta.co.uk

http://www.dareuk.com/

Stockholm
Här sen Jun 2004

Nu blev jag inspirerad...

om du vill sticka ut ordentligt kan du beställa ett kit från Nya Zealand. Ganska lik en Lola Mk1 och i alla fall jag blir sjuk när jag ser något liknande. Be brave! thumbs up

Men mitt första val skulle vara Ginettan. Westfield ska t.ex göra 50 st nya Eleven-kit. Kanske något att klura på?

http://www.redlineclassics.net/

EDIT: Intressanta sidan:
http://www.redlineclassics.net/specs.html

Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Hmm vackra vagnar som ser ut att kunna gå fort rakt fram om dom har motor. Men hur är det med möjligheter till downforce? Jag menade alltså både vettigt lågt motstånd och vettigt hög downforce när jag skrev aerodynamik!

Vressel
Här sen Apr 2003

Jag har också spanat in marknaden lite i samma syfte och undrar om inte Ultiman skulle passa in?

Men jag vet för lite om reglementena för att säga om det funkar eller inte.
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004

Dan Hovang skrev:
Jag har också spanat in marknaden lite i samma syfte och undrar om inte Ultiman skulle passa in?

Downforce, vad är det för nymodigheter...

Jag var och kollade på en Ultima "Mk1" i Falun för ett par år sedan. Den var till salu då om man bad snällt. Gatreggad och klar. Jag fick helt enkelt inte plats, men jag kan lyssna med min vän om du är intresserad.

Men du kanske vill bygga från grunden?

Åland
Här sen Sep 2003

Finns det inte Porsche 550 kits?

Det är ju den snyggaste bilen i världen!

(och den har mittmorot)

Uppsala
Här sen Jan 2003

Hej
en liten länk: http://www.totalkitcar.com/home.shtml
Sedan kan man alltid lita på Fisher länk ovan kit Finder eller manufacturers deras Menace verkar trevlig

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

En Stylus RT kan väl inte bli fel (vinge och diffusor ). Det finns ju tydligen en hardtop till den också.
http://www.clubstylus.org.uk/pprt.html
Tyvärr verkar det vara lite ebb i kassan med formarna brukar säljas vidare till kompisar som är galna nog att starta upp nya kitcarföretag.

Fisher Fury och anda Ginettaliknelser verkar vara framgångsrika på de Engelska banorna så med opimering av vikt/effekt så borde det gå bra i Roadsport. En Elise i C då?

MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Kolla på Fisher Fury http://www.fishersportscars.co.uk. Tycker själv att det är en riktigt snygg kaross på denna och under skalet är det väldigt mycket Se7en.

Annars fanns det ju en tråd här på forumet för länge sedan om ett kit på Porsche 917(?) - det skulle väl passa perfekt!

MGB GT 1967
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Jo en 917-replika hade ju varit kalas, vill dock minnas att kostnaden för satsen var tämligen astronomisk.

Furu verkar ju trevlig, mer åt det hållet.

En grej som jag är osäker på är det där med aerodynamiska prylar under bilen, det är nämliegen förbjudet i roadsport men med ett undantag, om det är orginalmonterat är det ok Så på en Elise är diffusor ok men på en 924 är det inte.... Frågan är hur det räknas på en kitcar.

Vressel
Här sen Apr 2003

7-11 skrev:
Dan Hovang skrev:

Downforce, vad är det för nymodigheter...

Jag var och kollade på en Ultima "Mk1" i Falun för ett par år sedan. Den var till salu då om man bad snällt. Gatreggad och klar. Jag fick helt enkelt inte plats, men jag kan lyssna med min vän om du är intresserad.

Men du kanske vill bygga från grunden?

Jag vet inte så mycket om att bygga kitcar, men nog vill man bygga själv när (om ) det blir aktuellt.

Får 193 cm lång ståtlig skåning plats i en Ultima månne?
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004

Dan Hovang skrev:
Får 193 cm lång ståtlig skåning plats i en Ultima månne?

Jag citerade nog fel gubbe där, frågan var ställd till Pär...

Men om du är sugen måste jag göra dig besviken. Jag är själv 191 cm och jag fick mild panik när jag krånglat mig ner i hytten. Att få på en hjälm dessutom var bara att glömma, då skulle jag få sitta med huvudet i 30 graders vinkel. Möjligt att man kan göra juteringar, men bilen hade en fast monterad tunn stol som satt så långt bak och ner som möjligt. Hhrrmff > Kanske om man gjorde om hela konceptet och monterade stolen i mitten?

NL
Här sen Maj 2004

Varför inte en F40-replica?

Skall tydligen finnas ett par sådana som tävlar i Finland.

Såg en uppsättning pluggar till bra pris på mobile.de

HÄR!

Annars är ju Lotus Europa en häftig bil....

Går att beställa nya i kit från Banks i England.

Ny kulbil i garaget.
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Jag håller med om Ginetta! Ruskigt tuffa bilar! Hur mycket kostar ett G12 kit?
"Svärfar" har två riktiga G4:or stående hemma. Jag bara väntar på att han ska börja renovera....

Ett svensk alternativ är ju "Pagano", Janne Wargs tolkning av ockelbo-Lundgrens gamla Ferarri 500 Mondial replika. Tillverkas på Hammarö utanför Karlstad. Kanske inte perfekt för den som vill ha schysst aerodynamik men det är en väldigt snygg kaross. Under några förvirrade dagar hade jag en tanke på att köpa en kaross av Janne och placera på ett "seven"chassie för låg vikt men jag tog förnuftet till fånga och avstod.

Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Pär Hylander skrev:

Furu verkar ju trevlig, mer åt det hållet.

Här är bild på både ginetta och Fury (dock med "hemgjord" front tror jag?):

superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004

Pär Hylander skrev:
...roadsport.... Seven-varianter är ju mkt framgångsrika, så ngt åt det hållet fast med vettig aerodynamik. Får gärna vara mittmonterad motor och en liten högvarvig V8 är ju inte fel, fast mc-motor går bra det oxo. Företrädesvis en lätt bil...

Vad ska man sikta in sig på?

Denna blir perfekt

Det är en Caterham 21 GTo. En 7en-chassie med vindtunnel-trimmat skal. Ca 700kg. Släng ut den långslagiga Rover K-motorn, ta fram bågfilen och i med en sån här:

En 2liters V8 byggd av 2st Yamaha 1000 kubiks hoj motorer. 300+ bhp!!!

-Vroom!!!

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

superMOG skrev:
En 2liters V8 byggd av 2st Yamaha 1000 kubiks hoj motorer. 300+ bhp!!!

-Vroom!!!
Cyclone skulle bara ha £14' för en liknande har jag för mig. 300hk i standardtrim och 400hk i racetrim. Specialutvecklade för 2literklasser med fria varvtal....
http://www.cyclonepowerltd.co.uk/engine_performance.htm

Det kanske är billigt för en specialbyggd motor men passar den i roadsport tro?

superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004

NiklasFalk skrev:
Det kanske är billigt för en specialbyggd motor men passar den i roadsport tro?

700+75 kg
225mm däck
Sekventiell låda (vet inte om den har det)
2000cc
>2 vent/cyl
1 spjäll/cyl

'Roadsporträknaren' säger 766kg thumbs up

räknar jag rätt

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Björn Athlöf
Lomma
Här sen Jul 2004

SENSOR

Jag har valt att bygga denna bilen i stället. Jag har gjort gjutformarNa till Ulf samt även 2 st glasfiber karosser och en kolfiber till mig själv.
Fredrik Wettermark och hans killar på Composite Desigen har varit till enormt mycket hjälp och utan deras hjälp hade jag aldrig gått på att bygga allt från grunden själv.

WWW.SENSOR-RACING.COM thumbs up

Där hemma så har jag ett Aluminium chassi samt en komplett kolfiberkaross som håller på att byggas i hopa.... har väl tagt i effektiv tid ca 3 år till där jag är i dag. Räckanr att det minst behöver ett år till

BMW M3 E30 87
Porsche 997 EVO
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004

Re: SENSOR

Björn Persson skrev:
Jag har valt att bygga denna bilen i stället. Jag har gjort gjutformarNa till Ulf samt även 2 st glasfiber karosser och en kolfiber till mig själv.
Fredrik Wettermark och hans killar på Composite Desigen har varit till enormt mycket hjälp och utan deras hjälp hade jag aldrig gått på att bygga allt från grunden själv.

WWW.SENSOR-RACING.COM thumbs up

Där hemma så har jag ett Aluminium chassi samt en komplett kolfiberkaross som håller på att byggas i hopa.... har väl tagt i effektiv tid ca 3 år till där jag är i dag. Räckanr att det minst behöver ett år till

jag tänkte direkt när jag såg den där bilen "aha, en Mania med tak" ....
helt klart snyggare än Mania'n dock .. thumbs up

däremot fungerar websidan sådär ... (vet iofs inte om du har nått med det att göra ..)
Citera
Skruva banåkabil
1, 2   >>
7227 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande