Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bromsbelägg - igen!
684 besök totalt
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1311


Trådstartare
Bromsbelägg - igen!

Ska köpa belägg för bankörning. Tror framfarten kommer bli måttlig, bromskylning kommer sitta på plats. Tänker pagid nånting eller hawk nånting? HP Plus kanske? Vore ju praktiskt med belägg som funkar till och från banan och lite vardagskörning. Alltså vettigt pris vore ju kul.

Måste jag ha bak också eller räcker det med fram?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1311


Trådstartare
Om nu hp plus kan vara nåt så är det ju ok pris och 20% rabatt på det. Så vad sägs, är det nåt att ha?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42374

Forumägare
Forumägare

Är det BMWn I din biltråd?

Kommer du sätta på bromskylning, typ slang?

_________________
Magnus Thomé
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2497



Hej Henrik,

Vi som kör Hawk i MX-5 Cup kör på HT-10 eller DTC-60, jag föredrar nog faktiskt HT-10, men inte så stor skillnad på dem. Funkar bra till gata, kan skrika lite.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1311


Trådstartare
Re:

Magnus Thomé skrev:
Är det BMWn I din biltråd?

Kommer du sätta på bromskylning, typ slang?


Yes, e46 med puretech (M3Jocke) kylkit. 330 bromsar fram, 325 bak.


TPR skrev:
Hej Henrik,

Vi som kör Hawk i MX-5 Cup kör på HT-10 eller DTC-60, jag föredrar nog faktiskt HT-10, men inte så stor skillnad på dem. Funkar bra till gata, kan skrika lite.


Ja, jag hade för mig att din bror var inne på Hawk och surfade på det. Såg då att HT10 verkade poppis. De var ju också rätt ok i pris tror jag.

Tanken är att byta belägg för att inte göra slut på banbeläggen mellan jobbet och dagis - så på ett sätt är det ju ok om de är lite so-so på gata bara de inte är helt livsfarliga.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2497



Då kanske du har sett denna.
HP+ är den gröna linjen (texten syns lite dåligt), du bör nog upp på HT10/DTC-60 för bankörning.
För barnkörning funkar nog HP+.



_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1311


Trådstartare
Re:

TPR skrev:

För barnkörning funkar nog HP+.


Känns som overkill, prismässigt, med HP+ för barnkörning. Ah men okej, det får bli HT10. Var köper man dem "bäst"? Har vi nån favoritsäljare?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2497



Re:

SevenEight skrev:
TPR skrev:

För barnkörning funkar nog HP+.


Känns som overkill, prismässigt, med HP+ för barnkörning. Ah men okej, det får bli HT10. Var köper man dem "bäst"? Har vi nån favoritsäljare?


Tidigare sålde ju Orion-Martin, Henriks kompis, men jag har ärligt talat inte hittat någon bra återförsäljare i Europa, kan säkert finnas.
Senast beställde jag från eBay i US till väldigt bra pris, strax under 1000 kr för frambelägg inkl frakt jämfört med ca 1600 i Sverige och hämtade upp när jag ändå var där borta.

Hojta gärna till om du hittar något bra i EU.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3296



I mina bilar har hp+ funkar sjukt bra för bankörning. Aldrig överhettade oavsett längd på stinten. Men allt beror ju på hur mycket bromsar man har förstås i förhållande till vikt.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3133



Kör HP+ fram på räsern och det funkar klockrent, upplever de inte heller som särskilt skrikiga under transportkörning

Har kört bruxet på bana, e46 320 touring med orginalbromsar på bana (tror det var vanliga brembobelägg). Min enda reflektion var att de tog slut väldigt fort. Så med bromskylning och HP+ får du vettig däng för pengen vill jag mena


Btw. När HAWK har erbjudande har jag köpt 2 uppättningar, det blir hyfsad ekonomi även med frakt och skatter.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
snailspeed
Borås
Här sen Jun 2003
Inlägg: 231



DDdesign har bra priser samt 20% rabatt fram till söndag.

_________________
Oscar Kärrqvist
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1311


Trådstartare
Blue verkar ju ligga mellan HP+ och Ht10 och det verkar ju vara poppis också. Men ärligt talat så tror jag HP+ kommer räcka långt för mig...

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5883



Re:

SevenEight skrev:
Magnus Thomé skrev:
Är det BMWn I din biltråd?

Kommer du sätta på bromskylning, typ slang?


Yes, e46 med puretech (M3Jocke) kylkit. 330 bromsar fram, 325 bak.

Hur är bromsbalansen jämfört med hur den är original då?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2497



Re:

SevenEight skrev:
Blue verkar ju ligga mellan HP+ och Ht10 och det verkar ju vara poppis också. Men ärligt talat så tror jag HP+ kommer räcka långt för mig...


Ja det verkar ju som att det finns bra erfarenheter av både HP+ och Blue. thumbs up

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1311


Trådstartare
super7 skrev:
SevenEight skrev:
Magnus Thomé skrev:
Är det BMWn I din biltråd?

Kommer du sätta på bromskylning, typ slang?


Yes, e46 med puretech (M3Jocke) kylkit. 330 bromsar fram, 325 bak.

Hur är bromsbalansen jämfört med hur den är original då?


Ja den lär ju vara förändrad. Det kommer krävas lägre tryck för att uppnå samma bromsande moment och den trycksänkningen i systemet kommer innebära att bromsarna bak kommer generera mindre moment. Balansen bör därför ha skjutits framåt. Jag tror dock det är lugnt, det verkar finnas många även på detta forum som kör med 330 fram och 325/328 bak. Men visst, idealt sett hade det väl varit klokt att följa efter med 330 bromsar även bak men då det är lite för bökigt så testar jag med detta. Är mer fundersam över storlek på huvudcylinder, men enl tex Gistell som kör denna kombo på sin Z3 Roadsport så ska det funka bra. Steg 1 skulle väl vara 330 ok även bak med 325 skiva. Då får jag ju ner medeltrycknivån - återstår då diametern på skivan egentligen. Så det finns alternativ.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5883



Re:

SevenEight skrev:
super7 skrev:
SevenEight skrev:
Magnus Thomé skrev:
Är det BMWn I din biltråd?

Kommer du sätta på bromskylning, typ slang?


Yes, e46 med puretech (M3Jocke) kylkit. 330 bromsar fram, 325 bak.

Hur är bromsbalansen jämfört med hur den är original då?


Ja den lär ju vara förändrad. Det kommer krävas lägre tryck för att uppnå samma bromsande moment och den trycksänkningen i systemet kommer innebära att bromsarna bak kommer generera mindre moment. Balansen bör därför ha skjutits framåt. Jag tror dock det är lugnt

Det jag tänkte på var eventuellt olika hårdhet belägg fram jämfört med bak.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1311


Trådstartare
Re:

super7 skrev:
SevenEight skrev:
super7 skrev:
SevenEight skrev:
Magnus Thomé skrev:
Är det BMWn I din biltråd?

Kommer du sätta på bromskylning, typ slang?


Yes, e46 med puretech (M3Jocke) kylkit. 330 bromsar fram, 325 bak.

Hur är bromsbalansen jämfört med hur den är original då?


Ja den lär ju vara förändrad. Det kommer krävas lägre tryck för att uppnå samma bromsande moment och den trycksänkningen i systemet kommer innebära att bromsarna bak kommer generera mindre moment. Balansen bör därför ha skjutits framåt. Jag tror dock det är lugnt

Det jag tänkte på var eventuellt olika hårdhet belägg fram jämfört med bak.


Bak är ju redan mindre utnyttjad och nu mer - så det borde gå fint med vanliga "what-ever" belägg.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Skruva banåkabil
Bromsbelägg - igen!
684 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande