| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bromsbelägg - igen!
|
684 besök totalt |
|
Bromsbelägg - igen!
Ska köpa belägg för bankörning. Tror framfarten kommer bli måttlig, bromskylning kommer sitta på plats. Tänker pagid nånting eller hawk nånting? HP Plus kanske? Vore ju praktiskt med belägg som funkar till och från banan och lite vardagskörning. Alltså vettigt pris vore ju kul. Måste jag ha bak också eller räcker det med fram? _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||||||||
|
Hej Henrik,
Vi som kör Hawk i MX-5 Cup kör på HT-10 eller DTC-60, jag föredrar nog faktiskt HT-10, men inte så stor skillnad på dem. Funkar bra till gata, kan skrika lite. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||||||
|
Re:
Yes, e46 med puretech (M3Jocke) kylkit. 330 bromsar fram, 325 bak.
Ja, jag hade för mig att din bror var inne på Hawk och surfade på det. Såg då att HT10 verkade poppis. De var ju också rätt ok i pris tror jag. Tanken är att byta belägg för att inte göra slut på banbeläggen mellan jobbet och dagis - så på ett sätt är det ju ok om de är lite so-so på gata bara de inte är helt livsfarliga. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||||||||
|
Då kanske du har sett denna.
HP+ är den gröna linjen (texten syns lite dåligt), du bör nog upp på HT10/DTC-60 för bankörning. För barnkörning funkar nog HP+.
_________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||||||
|
Re:
Känns som overkill, prismässigt, med HP+ för barnkörning. Ah men okej, det får bli HT10. Var köper man dem "bäst"? Har vi nån favoritsäljare? _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||||||||
|
Re:
Tidigare sålde ju Orion-Martin, Henriks kompis, men jag har ärligt talat inte hittat någon bra återförsäljare i Europa, kan säkert finnas. Senast beställde jag från eBay i US till väldigt bra pris, strax under 1000 kr för frambelägg inkl frakt jämfört med ca 1600 i Sverige och hämtade upp när jag ändå var där borta. Hojta gärna till om du hittar något bra i EU. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||||||
|
I mina bilar har hp+ funkar sjukt bra för bankörning. Aldrig överhettade oavsett längd på stinten. Men allt beror ju på hur mycket bromsar man har förstås i förhållande till vikt.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||||
|
Kör HP+ fram på räsern och det funkar klockrent, upplever de inte heller som särskilt skrikiga under transportkörning
Har kört bruxet på bana, e46 320 touring med orginalbromsar på bana (tror det var vanliga brembobelägg). Min enda reflektion var att de tog slut väldigt fort. Så med bromskylning och HP+ får du vettig däng för pengen vill jag mena
Btw. När HAWK har erbjudande har jag köpt 2 uppättningar, det blir hyfsad ekonomi även med frakt och skatter. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||||||
|
Blue verkar ju ligga mellan HP+ och Ht10 och det verkar ju vara poppis också. Men ärligt talat så tror jag HP+ kommer räcka långt för mig...
_________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||||||||
|
Re:
Hur är bromsbalansen jämfört med hur den är original då? _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||||||
|
Re:
Ja det verkar ju som att det finns bra erfarenheter av både HP+ och Blue. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||||||
Ja den lär ju vara förändrad. Det kommer krävas lägre tryck för att uppnå samma bromsande moment och den trycksänkningen i systemet kommer innebära att bromsarna bak kommer generera mindre moment. Balansen bör därför ha skjutits framåt. Jag tror dock det är lugnt, det verkar finnas många även på detta forum som kör med 330 fram och 325/328 bak. Men visst, idealt sett hade det väl varit klokt att följa efter med 330 bromsar även bak men då det är lite för bökigt så testar jag med detta. Är mer fundersam över storlek på huvudcylinder, men enl tex Gistell som kör denna kombo på sin Z3 Roadsport så ska det funka bra. Steg 1 skulle väl vara 330 ok även bak med 325 skiva. Då får jag ju ner medeltrycknivån - återstår då diametern på skivan egentligen. Så det finns alternativ. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||||||||
|
Re:
Det jag tänkte på var eventuellt olika hårdhet belägg fram jämfört med bak. _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||||||
|
Re:
Bak är ju redan mindre utnyttjad och nu mer - så det borde gå fint med vanliga "what-ever" belägg. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Bromsbelägg - igen!
|
684 besök totalt |

