| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Pulverlacka/lacka galvade ok?
|
1 besök senaste veckan (1484 totalt) |
|
Står i begrepp att pulverlacka mina ok. De är dock nya och galvade så det känns ju liiiiiite jobbigt att göra det. Går det att pulverlacka direkt på galven eller måste jag typ blästra dem? Vill ju inte börja med att ta isär oken...de är ju nya... OM jag då inte lackar oken.... Vad ska jag då göra med okhållarna? Jag ville ju verkligen ha svarta ok... Kanske pulverlacka hållarna och ful-lacka oken med slät hammarlack (funkar fö bra på skiv-centrum!) för att få dem svart? _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||
|
Blev avrådd att köra oken I ugn av pulverlackarn. Det får bli sen när det är dags för renovering. I väntan på det får det bli bromsoksfärg. Okhållaren blir lackad iaf.
_________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||
|
Re: Pulverlacka ok?
Många pulverlacker blir mjuka när de blir varma... Välj hellre en epoxibaserad bromsoksfärg, finns tex för länge sedan foliatec och säkert fler märken numer. _________________ Roland Johansson |
||
|
Har alltid lackat alla mina bromsgrejer med Biltemas svarta värmefärg, blir riktigt bra och håller länge.
Glasblästrar de rena först, men antar att färgen borde kunna fästa rätt så bra på galv också. Men frågan är om galven tål så höga temperaturer? |
||
|
Zink har en smältpunkt på 420 grader, tror det är tillräckligt.
Detta låter som glidok, är det en bra idé att lägga på något med sån tjocklek som pulverlack? Ganska många ytor med tajta toleranser. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
Eeh.... Färgen fäster inte på galven. Den liksom rinner av? Har testat måla ett ok. Är det värt att dra på etsande primer på ok två och testa igen? Jag menar jag får väl torka bort all färg från ok 1 och testa igen om det skiter sig.
_________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||
|
Är det ordentligt rengjort kan du testa att doppa oket i utspädd saltsyra för att beta ytan. Bara kort dopp så det reagerar och sen ner i vatten. Då borde du få en yta med så bra grepp som du får på zink.
Kanske inte är den bästa syran för det, men den finns enkelt tillgänglig. Någon primer funkar säkert, men då ska den också klara temperaturen du räknar med. Vet att Hammerite har en primer för galvat att använda innan Hammarlack. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (1484 totalt) |