Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Pulverlacka/lacka galvade ok?
1 besök senaste veckan (1484 totalt)
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012

Trådstartare

Står i begrepp att pulverlacka mina ok. De är dock nya och galvade så det känns ju liiiiiite jobbigt att göra det.

Går det att pulverlacka direkt på galven eller måste jag typ blästra dem? Vill ju inte börja med att ta isär oken...de är ju nya...

OM jag då inte lackar oken.... Vad ska jag då göra med okhållarna? Jag ville ju verkligen ha svarta ok... Kanske pulverlacka hållarna och ful-lacka oken med slät hammarlack (funkar fö bra på skiv-centrum!) för att få dem svart?

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
pson
Kalmar
Här sen Jun 2019

Det brukar inte vara några problem att lackera galvat. Risken är att eventuella ojämnheter kommer fram mer, kanske inte är några problem i detta fallet?

Sävar
Här sen Feb 2012

Trådstartare
Hur ska man tänka med tätningar etc.??

Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012

Trådstartare
Blev avrådd att köra oken I ugn av pulverlackarn. Det får bli sen när det är dags för renovering. I väntan på det får det bli bromsoksfärg. Okhållaren blir lackad iaf.

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Pulverlacka ok?

SevenEight skrev:
Står i begrepp att pulverlacka mina ok. De är dock nya och galvade så det känns ju liiiiiite jobbigt att göra det.

Går det att pulverlacka direkt på galven eller måste jag typ blästra dem? Vill ju inte börja med att ta isär oken...de är ju nya...

OM jag då inte lackar oken.... Vad ska jag då göra med okhållarna? Jag ville ju verkligen ha svarta ok... Kanske pulverlacka hållarna och ful-lacka oken med slät hammarlack (funkar fö bra på skiv-centrum!) för att få dem svart?

Många pulverlacker blir mjuka när de blir varma...

Välj hellre en epoxibaserad bromsoksfärg, finns tex för länge sedan foliatec och säkert fler märken numer.

Avesta
Här sen Apr 2005

Har alltid lackat alla mina bromsgrejer med Biltemas svarta värmefärg, blir riktigt bra och håller länge.
Glasblästrar de rena först, men antar att färgen borde kunna fästa rätt så bra på galv också.
Men frågan är om galven tål så höga temperaturer?

safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Zink har en smältpunkt på 420 grader, tror det är tillräckligt.
Detta låter som glidok, är det en bra idé att lägga på något med sån tjocklek som pulverlack? Ganska många ytor med tajta toleranser.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012

Trådstartare
Eeh.... Färgen fäster inte på galven. Den liksom rinner av? Har testat måla ett ok. Är det värt att dra på etsande primer på ok två och testa igen? Jag menar jag får väl torka bort all färg från ok 1 och testa igen om det skiter sig.

Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Är det ordentligt rengjort kan du testa att doppa oket i utspädd saltsyra för att beta ytan. Bara kort dopp så det reagerar och sen ner i vatten. Då borde du få en yta med så bra grepp som du får på zink.
Kanske inte är den bästa syran för det, men den finns enkelt tillgänglig.

Någon primer funkar säkert, men då ska den också klara temperaturen du räknar med. Vet att Hammerite har en primer för galvat att använda innan Hammarlack.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Skruva banåkabil
1 besök senaste veckan (1484 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande