| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Tips på drivlina fyrhjulsdrift och mittmotor
|
<< 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (3571 totalt) |
|
Re:
Kollat på den, den lådan har redan kardanen framåt de som de byggde om är axeln genom motorn. Den lådan kommer enligt dem från en 2016 Audi R8+, lite dyra för min budget. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
|
Kul att du har ett projekt på G! Då kan vi ju fortsätta att göra det som vi är bäst på, du kan bygga bil och jag kan komma till garaget och imponeras och komma med glada tillrop.
Och jag håller med om att en mittmotorbil bör ha mittmotor. RS200:an som jag skickade bild på tycks ju vara en ombyggd Impreza. Vi ser fram mot en ny tråd här på Rejsa! /Claes Ps. Jag minns när jag såg en RS200 som stod parkerad på Kuben bil i Sundsvall på 90-talet, en vit med röd inredning.... Mumma! _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||||
|
Hur löste det det på tex MG-metron (som ju var kort) i grupp B (och alla de andra mittmotoriserade)?
Visst var det custom så det skrek om det så det är väl inga prylar på hyllan direkt. Jag lyckas inte klura ut vart krafterna går och hur det snurrar, men det kanske går att trolla med billigare delar.
Motorn sitter baklänges alltså.
Hmm, det är ju hela drivlinan vänd , och då behövs det ju "bara" diffar som snurrar åt andra hållet?
Eller en Honda B-motor och en rakskuren växellåda
|
||||
|
Re:
Bygga om en Honda Jazz? _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||||
|
Re:
Hus, kronhjul och pinjong från Golf 4mo. De har 1:1 typ bak. Det var Pegga 205 grp B jag tänkte på: https://www.autozine.org/Archive/Peu _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||
|
Audi började ju också bygga en mittmotor Grupp B bil men den han ju aldrig tävlas med innan serien förbjöds.
Och ska du ha något riktigt ovanligt så ska du bygga en sådan
Finns lite info här: https://rallygroupbshrine.org/group- Men där är ju motorn bak o fram, med vet inte vad för låda dom använt osv.
_________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
|
|
||||
|
Re:
Hans split pickup kommer bli 4 hjuls driven med ovan nämd fix.. Bussen -56 går ruggigt bra.. Alänkframvagn skivor och coils runt om. "Fast det går trögt i 180" Det är ju inte så bra cw. Eller vad det heter... Kronhjul +pinjong axeln kostade mig ca 19k per sett. Köpte 3...en till nämd kompis ett till en annan med en typ R subbamotor maskin som skall i en "samba" dvs lyxbuss sen till min skvader bay/splittbuss/"barndoor" lookalike... _________________ Michael Thulesius |
||||
|
Inte den blekaste aning om vad en sån här kostar
https://www.scsgearbox.com/wp-conten https://www.scsgearbox.com/applicati Tydligen en bit över $3k... https://www.filthymotorsports.com/SC |
||||
|
Hjälper ju inte, då är ju motorn bak. Subaru låda blir ju samma som audi låda - men den är kanske lättare och det finns kanske skojigare diffar till Subarun!
_________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||
|
Re:
|
||||
|
Re:
Japp där fanns en fördelningslådan som vänder riktningen. Den verkar kosta 2400$ med snedskuren kugg Kanske det finns nån bil eller lätt lastbil som använder denna typ. Vad har en VW buss för fördelningslåda? / P _________________ /Pär Nyman |
||||
|
Är inne på att enklaste och billigaste lösningen är att bygga en egen fördelningslåda ut från bakre utgången på en audilåda, man sätter ett drev direkt på axeln ut och sedan en tandkedja ner till kardanaxeln som går fram till främre diffen. Vid främre diffen finns två alternativ, antingen vänder man diffen upp och ner. Nackdelen med detta är att man kommer förskjuta diffen åt något håll. Andra alternativet är att man sätter en tandkedja också i fram och på så sätt kan sätta diffen i mitten.
Finns ett tredje alternativ och det är att bygga en fördelningslåda som vänder håll på kardanaxelns rotation, nackdelen med detta som jag ser det är att då kommer diffen rotera åt fel håll och är inte säker på att det är så bra med tanke på utformningen på dreven. Tandkedja verkar inte vara helt ovanligt att ha i fördelningslådor, håller på att räkna på vad som krävs för att det ska hålla. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
|
Jimny har tandkedja i fördelningslådan. Kanske värt att tita på att ta bygga om en sån. En jimny har ju ingen effekt, men kedjan tar ju kraften både fram och bak plus lågväxeln som orginal. Obs! Bara vissa varianter har 1:1 high range så vitt jag förstår.
Att köra en diff åt fel håll låter vanskligt om man är ens i närheten av den effekt den är byggd för, men upp och ner borde ju fungera så länge inaxeln roterar åt samma håll. Annars sällar jag mig mest till skaran som väntar spänt på byggtråd! Bäst på rejsa 2020? _________________ Markus Ålind |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Tips på drivlina fyrhjulsdrift och mittmotor
|
<< 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (3571 totalt) |
