Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tips på drivlina fyrhjulsdrift och mittmotor
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (3571 totalt)
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1210


Trådstartare
Re:

Fredin skrev:
Kolla rsretro på Facebook eller @lee_rs_retro på Instagram. Dom bygger replicor av RS200. Den svarta som visas ska ha Ford V6 och audi dubbelkopplingslåda ombyggd med kardan framåt.


Kollat på den, den lådan har redan kardanen framåt de som de byggde om är axeln genom motorn. Den lådan kommer enligt dem från en 2016 Audi R8+, lite dyra för min budget.
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 830



Kul att du har ett projekt på G! Då kan vi ju fortsätta att göra det som vi är bäst på, du kan bygga bil och jag kan komma till garaget och imponeras och komma med glada tillrop.
Och jag håller med om att en mittmotorbil bör ha mittmotor. RS200:an som jag skickade bild på tycks ju vara en ombyggd Impreza. Vi ser fram mot en ny tråd här på Rejsa!
/Claes


Ps. Jag minns när jag såg en RS200 som stod parkerad på Kuben bil i Sundsvall på 90-talet, en vit med röd inredning.... Mumma!

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20316



Hur löste det det på tex MG-metron (som ju var kort) i grupp B (och alla de andra mittmotoriserade)?
Visst var det custom så det skrek om det så det är väl inga prylar på hyllan direkt.

Jag lyckas inte klura ut vart krafterna går och hur det snurrar, men det kanske går att trolla med billigare delar.


Motorn sitter baklänges alltså.

Hmm, det är ju hela drivlinan vänd , och då behövs det ju "bara" diffar som snurrar åt andra hållet?



Eller en Honda B-motor och en rakskuren växellåda

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004
Inlägg: 758



Re:

per_cooper skrev:


Motorn ska sitta bakom stolarna, hjulbasen 2,530 mm så behöver vara en rätt kompakt lösning för att funka.


Bygga om en Honda Jazz?

_________________
Roger Näslund

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1311



Re:

per_cooper skrev:
SevenEight skrev:
Motorn på höger sida, tvärställd, boxster låda, en kardan framåt, en bakåt, lämplig diff fram och bak med typ 1:1...... Ähum...


tänkte på det jag med, men ser inte riktigt hur 1:1 diff ska lösas.

Just nu tror jag att enklaste sättet och lösa det är med en Audi drivlina som moddas lite så man får en kardan framåt istället.


Hus, kronhjul och pinjong från Golf 4mo. De har 1:1 typ bak. Det var Pegga 205 grp B jag tänkte på:

https://www.autozine.org/Archive/Peugeot/classic/205T16_drivetrain.jpg . . . .

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Enklast? Tesladrivlina såklart.

Charmigast? Inte Tesladrivlina.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 933



Det kanske går att hitta en fördelningslåda som ändrar rotationsriktningen så kan man ta en vanlig fyrhjulsdriven bil med motorns fram och placera motor och växellåda bak.

Eller en Bugatti drivlina 🙃

/ P

_________________
/Pär Nyman
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9496



Audi började ju också bygga en mittmotor Grupp B bil men den han ju aldrig tävlas med innan serien förbjöds.
Och ska du ha något riktigt ovanligt så ska du bygga en sådan

Finns lite info här:
https://rallygroupbshrine.org/group-s/audi-quattro-mid-engine-gr-b-pro . . . .

Men där är ju motorn bak o fram, med vet inte vad för låda dom använt osv.



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20316



Det ser trångt ut i förarstolen på den Audin

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2448



Re:

PaZ skrev:
Det kanske går att hitta en fördelningslåda som ändrar rotationsriktningen så kan man ta en vanlig fyrhjulsdriven bil med motorns fram och placera motor och växellåda bak.

Eller en Bugatti drivlina 🙃

/ P
subaru låda med nytt kronhjul och pinjong. Från Australien.. kompisen har en buss med dylik låda och wrx maskin där spärrade vi lådan till bara bakhjul drift var i bilsprutt.för något nummer sedan.
Hans split pickup kommer bli 4 hjuls driven med ovan nämd fix..
Bussen -56 går ruggigt bra.. Alänkframvagn skivor och coils runt om. "Fast det går trögt i 180"
Det är ju inte så bra cw. Eller vad det heter...
Kronhjul +pinjong axeln kostade mig ca 19k per sett. Köpte 3...en till nämd kompis ett till en annan med en typ R subbamotor maskin som skall i en "samba" dvs lyxbuss sen till min skvader bay/splittbuss/"barndoor" lookalike...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20316



Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1311



Hjälper ju inte, då är ju motorn bak. Subaru låda blir ju samma som audi låda - men den är kanske lättare och det finns kanske skojigare diffar till Subarun!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20316



Re:

SevenEight skrev:
Hjälper ju inte, då är ju motorn bak. Subaru låda blir ju samma som audi låda - men den är kanske lättare och det finns kanske skojigare diffar till Subarun!
Min tanke var precis om med MGn, motorn och växellådan baklänges och en reversering ut till drivaxlar och diffar som då roterar åt vanligt håll.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1311



Audi bakdiffar snurrar väl åt fel håll? Alltså jmf med normala bakdiffar, typ BMW?

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 933



Re:

Niklas Falk skrev:
Inte den blekaste aning om vad en sån här kostar
https://www.scsgearbox.com/wp-content/uploads/2015/09/Quick-Change-12. . . . .
https://www.scsgearbox.com/applications/mudsandrock/4x4-transfer-cases . . . .


Tydligen en bit över $3k...
https://www.filthymotorsports.com/SCS_Transfer_Case_p/scs-tcase.htm


Japp där fanns en fördelningslådan som vänder riktningen. Den verkar kosta 2400$ med snedskuren kugg

Kanske det finns nån bil eller lätt lastbil som använder denna typ. Vad har en VW buss för fördelningslåda?

/ P

_________________
/Pär Nyman
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 933



Går det att vända bakaxelväxel och framaxelväxel upp och ner? Isåfall vänds rotationsriktning

/ P

_________________
/Pär Nyman
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 455



SCS låda är nog det enklaste och starkaste. Finns även återförsäljare i sverige.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2448



Klart det går bara flytta ventilation och bottenplug
Skulle vara svar till inlägget om vända grejer upp och ner....

_________________
Michael Thulesius
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1210


Trådstartare
Är inne på att enklaste och billigaste lösningen är att bygga en egen fördelningslåda ut från bakre utgången på en audilåda, man sätter ett drev direkt på axeln ut och sedan en tandkedja ner till kardanaxeln som går fram till främre diffen. Vid främre diffen finns två alternativ, antingen vänder man diffen upp och ner. Nackdelen med detta är att man kommer förskjuta diffen åt något håll. Andra alternativet är att man sätter en tandkedja också i fram och på så sätt kan sätta diffen i mitten.
Finns ett tredje alternativ och det är att bygga en fördelningslåda som vänder håll på kardanaxelns rotation, nackdelen med detta som jag ser det är att då kommer diffen rotera åt fel håll och är inte säker på att det är så bra med tanke på utformningen på dreven.
Tandkedja verkar inte vara helt ovanligt att ha i fördelningslådor, håller på att räkna på vad som krävs för att det ska hålla.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42374

Forumägare
Forumägare

Ta delar från en BMW båge med kardan...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1823



Jimny har tandkedja i fördelningslådan. Kanske värt att tita på att ta bygga om en sån. En jimny har ju ingen effekt, men kedjan tar ju kraften både fram och bak plus lågväxeln som orginal. Obs! Bara vissa varianter har 1:1 high range så vitt jag förstår.

Att köra en diff åt fel håll låter vanskligt om man är ens i närheten av den effekt den är byggd för, men upp och ner borde ju fungera så länge inaxeln roterar åt samma håll.


Annars sällar jag mig mest till skaran som väntar spänt på byggtråd! Bäst på rejsa 2020?

_________________
Markus Ålind
Citera
Skruva banåkabil
Tips på drivlina fyrhjulsdrift och mittmotor
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (3571 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande