Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Bridgestone S02/S03
1094 besök totalt
johnjohn
Kalmar
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Bridgestone S02/S03

Hej,

Jag har nästan nya Bridgestone S02 fram på min bil och mina bakdäck av annat märke är nu slut. Tänkte då köpa samma baksulor som fram då det skall funka bäst (enligt vad jag läst). När jag ringer min däckhandlare som ordnar ruskigt bra priser så får jag bara fram S03, så även på tex gummihuset.

Kan någon förklara skillnaden för mig, är det ersättaren? S02 fram och S03 bak måste väl funka fint?

Billigaste jag hittat på nätet (där man slipper vänta nån månad på leverans mm) för 2 bakdäck 255/40/17 är runt 3900kr inkl frakt. Lokala däckverkstaden ordnar dessa för 3400kr inkl montering vilket jag tycket var mycket prisvärt.

Tacksam för svar.

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Jo, det går nog bra.

Men vill du har S02 så finns dom på www.dackonline.se till 1742 kr/st. Jag har handlat där och tyckte det funkade bra.

Stockholm
Här sen Nov 2003

Jag körde med S02or fram och S03or bak på min 911 då bakdäcken behöver bytas oftare
Upplevde inte att det påverkade bilen negativt, S03orna passade mitt körsätt bra.

Men hur gammla är dina framdäck, för gammla hårda framdäck i kombination med fina nya mjuka bakdäck lär kunna göra din bil lite understyrd.

Här sen Jun 2004

Trådstartare
Mina framdäck är inköpta för ett halvår sedan så dom skall vara färska.

Skönt att veta! Nån som vet skillnaden?

Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

johnjohn skrev:

PM:a Borg och fråga. Han är expert på skillnaden mellan S02 och S03, samt N märkning av dessa däck.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003

porschedriver skrev:
johnjohn skrev:

PM:a Borg och fråga. Han är expert på skillnaden mellan S02 och S03, samt N märkning av dessa däck.

Expert? Nu ska vi inte ta i.

Jag har provat både S02 och S03 på min boxster och ärligt talat så vet jag inte om det är någon större skillnad. Eftersom jag alltid bytt från helt utslitna till helt nya så är den skillnaden alltid mycket större än skilladen mellan S02 och S03. Slitna däck får mycket sämre våtgrepp och eftersom bahjulen slits fortare än framdäcken så blir bilen skojigt överstyrd när däcken börjar ta slut

Enligt marknadsförningen ska S03 ha ännu bättre våtgrepp än S02. Man kan se att mönstret har mer kanaler för att leda vatten. Säkert bra för att förhindra vattenplaning.

Vad porsches N beteckning innebär är en väl förborgad hemlighet. Jag har hört rykten som säger att gummiblandningen är annorlunda (på vilket sätt?) och att sidorna är styvare.

Jag kan också rekomendera dackonline.se. Bra leveranser och billiga priser. Jag har beställt alla mina S02or och S03or därifrån. Se bara till att hitta en gummigubbe som vill montera de utan att ta straffavgifter för att du inte köper däcken hos honom. De kan ta upp mot 250kr per däck !!

johnjohn
Kalmar
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Tack för detta. Då köper jag dom lokalt då det blir billigare än däckonline och då ingår montering

Citera
Däck för banåka
Bridgestone S02/S03
1094 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande