| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Problem med spolar till Audi V8
|
658 besök totalt |
|
Har ett problem någon här kanske kan hjälpa med. Min projektbil https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php I bilen har jag en Audi v8 (från V8 :-) ) med betäckningen ABH och den har fördelare. Eftersom jag lyckades elda upp orginalsprutet så ska jag åka Maxecu och tänkte då köra separata spolar. Efter lite letande så kom jag fram till att Aud v8 med betekning AKG har separata spolar och i övrigt ser lika ut. Jag köpte ventilkåpor med tillhörande packnig från en AKG och skruvade på min motor, passade perfekt! Nu till problemet. Mina spolar (har provat 2 olika fabrikat) är för korta och når inte 100% ner till tändstiften
Först trodde jag det var packning men det är samma packning till båda motorerna så kan inte vara det. Tändstiften jag köpte är till en AKG så borde inte vara det heller ( för övrigt finns tändstift i olika längder?) Någon som har en ide'? [/url]
_________________ Richard Eliasson Alfa 156 Procar |
||||||
|
Har du rätt tändspolar? De finns i tre längder: https://www.maxxtuning.se/produkter/
Bara en tanke utifall att...
Edit: jag skall ha korta varianten, men de satt även i Skoda Fabia 0?- nånting och audi 2.7 för jag bytte mellan dem utan problem. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
|
Re:
vet inte men tänker att de borde passa eftersom de är till en AKG. Det är denna jag köpt https://www.autodoc.se/hella/8105295 //R _________________ Richard Eliasson Alfa 156 Procar |
||||||
|
Re: Problem med spolar till Audi V8
Tändstift finns i olika längder. Olika långa gängor in i topplocket, olika långa porslin _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Okay, intressant. Tack för infon. Du vet inte om det finns någon bra lista? //R _________________ Richard Eliasson Alfa 156 Procar |
||||||
|
På insidan menar du nu va? inte nvckelgrepp och porslinskropp där spolen tätar väl? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
??? hur menar du Maz? //R _________________ Richard Eliasson Alfa 156 Procar |
||||||
|
Re:
Ok. Jag har sett massa olika stift men mest i MC och andra liknande fordon. Trodde i min enfald att "alla" moderna bilar hade samma. Jag tolkar rolle som det även fanns olika längder på porslin vilket är det jag skulle behöva i så fall.. //R _________________ Richard Eliasson Alfa 156 Procar |
||||||
|
NEJ nyckelgrepp finns ju i olika storlekar, har inte kollat höjder på själva nyckelgreppet men tror inte de skiljer sig speciellt mycket. Men själva porslinskropp finns i olika fysiskt yttre längder, finns i alla fall 'standard' bilstift och sedan finns det kortare stift och ultrakorta. Om ett standardstift är 50mm uppskjut från flänsen, är ett kort 40mm och ett ultrakort 30mm typ _________________ Roland Johansson |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
658 besök totalt |