| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hjälp med tolkning av elschema
|
1626 besök totalt |
|
Jag har sagt det förr och säger det igen. El är inte min grej.. men man får ju försöka, en bil utan el är ganska udda idag..
På bild nedan är det ritat ett par streckade linjer för dragningarna just innan torkarmotorn. Samt "bågar" runt de streckade linjerna. Jag är osäker på hur jag ska tolka detta.. :/
De tre blå markerade går till rattspaken som hanterar torkarfunktionen. 53 ska vara Low speed, 53b skavara High speed. 53e går mot 53e på torkarmotorn, men ser ut att först gå till spolarrelät, om det inte är så att den Ska gå direkt till tokarmotorn och att spolarrelät baraär kopplat på samma pol. 53e är i DIN listan benämnt som "Stop field" så jag antar att när spaken ställs i "off läge" ger denna signal för att stanna torkarna på rätt ställe? Men det skulle också gå läsa som att 53e går till 31bS på spolarrelät, och från de relät går 31bM till 53e på motorn. Spolarrelät jordas genom "w" på spaken som är knappen för spolarna. DIN benämningarna på spolarrelät får jag inte heller ihop, jag hittar inte samma benämningar någonstans på nätet för utom originalrelän. Jag Vill tolka det som ett vanligt växlande relä men får inte ihop det heller... :/ Någon mer beläst här som kan hjälpa mig reda ut detta?
Edit.. ser nu att bilden blev rätt liten, får ingen skärpa på den om jag förstorar heller :/ Motorn är den övre, terminalerna är från vänster 53e, 53a, 53 och 53b. Relät är till häger längst ner, spolarpumpen till vänster längst ned. Terminalerna där är från höger 85, 15, 31. Högersidan nedifrån och upp 31bS 31bM _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
Mm.. vet inte om det fanns på Kadett 1200S redan 1976..
men kanske! Beroende på hur den här ritningen av linjer ska tolkas borde ju de gå lista ut
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
Det är nog inte ett spolarvrelä.
Spolpumpen får sin ström annanstans ifrån, samma ström drar det relät nr 12 på,pinn85. Minus styr , troligen ett tidrelä som drar torkarna typ 10 sek vid spolning. _________________ // P e r r a P e r _ F o h l s t r ö m |
||||
|
Re:
53a är +12v från säkring fram till den här krummeluren jag inte fattar vad det betyder. 85 är jord via sprut knappen på spaken ja. Hade vart gött å klura fram de här rätt nu så jag får ihop hela de nya elschemat men jag har tyvärr inte möjligheten att gå ut å provmäta å se hur allt är kopplat på riktigt :/ _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
_________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||
Vet inte om denna bild är bättre, men här syns lite mer i alla fall. Blå och gula ledningar går från rattspaken till relä och torkarmotor. Ännu mer uppblåst
Fyllt i lite bättre hur jag tolkar att linjerna är ritade med. De två röda, en av dessa går till samma säkring som som ger +12v till pol 53a på spaken, den fortsätter från "gren ringen" med streckad till 53a på torkarmotorn, samt bort till signalhornet. Svart går till pol 15 på spolar relät. Så båda dessa borde ge ström samtidigt, från spolarrelät är det kopplat från pol 15 till spolarpumpen också. Om minus styr relät så har alla dessa punkter +12v oavsett när nyckeln är i "ON" läge, om nu den här streckningen inte betyder något annat..
Blå som kommer upp och blir streckad går till 31bS, grön går till 31bM. Förstorng på relät nedan (gul går som sagt till "W" på spaken som jag tolkar som spolarknappen)
EDIT: RÖD LINJE PÅ SISTA BILDEN ÄR SVART SOM GÅR I BÅGE FÖRE TORKARMOTORN PÅ BILD OVAN! Miss av mig när jag kladdade, skyller på den tidiga timmen
Ska läsa din länk nu super7
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
Re:
Det hade kunnat vara en förklaring.. Nedan är ett annat elschema jag hittat som har sämre kvalite. Där finns en liten box som heter S3, denna benämns som "fotkontakt pump" och är kursiv i beskrivningstexten = tillval eller liknande. Här saknas "byglarna" dock.
Här går 53e på rattspaken till 31b på fotkontaktpumpen (kawa grön linje). 31 på den pumpen går sen till 53e på torkarmotorn. Fotkontakt pumpen får signal till vad som ser ut som 53e dessutom från rattspaken (kopplat mellan 53e och 31b på fotkontakt pumpen). Motsvarande sida på pumpen ser ut att heta 53 och går till samma säkring som matar rattspaken och torkarmotorn (Säkring 4, pol 53a på torkarmotorn). Här är 53e på torkar motorn ansluten till tre kablar. 31 på fotkontaktpumpen (normalt sett jord), samt både 31bS och 31bM på spolar relät. I övrigt är kopplingarna lika mellan de två schemana. Här skulle jag tolka det som att 53e på rattspaken har en jordande funktion. Får man ihop det då? Om relät sluter mot två olika jordkablar som gör att motorn i sig går, då går den när jag spolar på knappen tills jag släpper, då går den ner i viloläge. stänger jag av spaken så bryter jag jorden. Men vad har de dubbla jordkopplingarna på relät för funktion om jag bara ska ge jord till motorn när knappen är aktiverad? Jag får inte ihop det... El är som sagt nya vildmarker för mig, jag har precis kommit underfund medatt styra saker med +12v, nu ska de styras på olika sätt med jord också..
||||
|
Re:
Har du tittat nått på den sidan? Här är ännu mer tips https://www.google.se/url?sa=t&r _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||
|
Får erkänna att jag främst tittade på elschemat.. läste lite av texten nu men får ge de ett till försök imorn morgon
||||
|
Re:
Nu har jag läst grundligare! Om jag förstår det hela rätt nu så fattar jag nog själva torkarmotorn.. 53a har konstant 12v. Så när spaken slås av hålls kontakt genom motorn i 53a (53 samt 53b för låg/hög fart annars). För att få stopp på motorn kortsluter den internt via 53e så motorn stannar av samma princip som en generator. So far so good. Går vi då till byglarna så betyder förmodligen den vid 53a att kontakt erhålls när torkarna inte är i parkerat läge. Den vid 53e att kontakt erhålls när armarna Är i parkerat läge. Om nu funktionen med torkning finns då spolarna går borde det betyda att 31bS och 31bM är sluten i normal läge, så man skulle kunna hävda att 53e från rattspaken går till 31bS och 31bM går direkt till 53e på torkarmotorn. Pol 15 på relät får ström när 53a har intern kontakt, det tolkar jag utifrån att den linjen inte verkar gå genom cirkeln för kabeln från säkring 4 (samma som ger ström till 53a på rattspaks kontakten samt tutan). Med andra ord fungerar bara spolarna om motorn är igång, motorn fortsätter sen även om spaken stängs av tills spolarknappen släpps eftersom kortslutnings jordningen i relät är öppen. Låter det troligt?
Det skulle i så fall innebära att om jag vill att spolarna startar när jag trycker på knappen så får jag komplettera med ett relä som jag styr med jord som ger ström till lågfarts sidan på motorn. Kopplat så bör motorn dra igång samtidigt som jordningen som ska kortsluta den är inaktiv. Eller missar jag något? Jag ser inte att det kommer 12v från något mer håll om det inte är kopplat så här internt i spaken? Schemat jag har är ganska grumligt vid spaken, det skulle kunna vara så från början.. Jag kan nog också leva utan den funktionen om det skulle vara så
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1626 besök totalt |