Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (1871 totalt) |
Köp av integralhjälm, tips och rekommendationer sökes
Då jag har gått från vanlig karossbil till Super Seven (Westfield) så har ett behov av ny hjälm kommit i form av en integralhjälm. Så jag undrar vad den samlade erfarenheten säger om integralhjälmar. Vanliga öppna hjälmar och rekommendationer om vikter etc har jag koll på, men när det gäller integral så verkar det vara så många olika varianter beroende på kart, formelbil, mc etc så jag skulle gärna ta lite tips. Vad ska man satsa på? Vad ska man tänka på? Då det är för hobbykörning (även om det är en säkerhetsfunktion) så finns det en ekonomisk rimlighet i det, så en kolfiberhjälm för 60' blir det inte tal om ![]() ![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Prio 1, passa på ditt huvud.
2, siktfält, så brett som möjligt. Sen det svåra, hur låter/uppför den sig i din bil, aerodynamiken. Be att få provköra. Min förra hjälm till "moppen" hade ett sirenljud för sig vid ca 100 km/h, jag blev nojig av det. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
Med tanke på att du kör så helöppet så bör brandskyddet ha lite lägre prioritet, om det inte gäller tävlande.
Men samtidigt är ju låg vikt trevligt. Vindljud och hur vinden greppar vid fart får du testa fram som sagt. |
||||
Låter som sunt förnuft är det viktiga, skönt!
Ska se om jag kan låna några olika hjälmar att testa, men då känns det som en vettig MC hjälm (om den är tillräckligt platt i bakhuvudet för att vila bra mot stolen) borde funka bra då?! _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Jag köpte omp GP8, finns till någorlunda rimliga pengar, vilket inte kändes helt oviktigt, och bra klassning och rätt hyffsat gedigen. Tycker den funkar väldigt bra, har kört den i formelbil och då blev det bäst med den medföljande spoilern monterad monterad, annars blev det lite lyfttendenser i slutet av rakan.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Om det ska vara snyggt också https://www.biltema.se/bil---mc/mc/p
_________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||
Re:
![]() ![]() Taget! Tack för tipset! ![]() För att hålla rätt retrokänsla så fick jag gå upp på vinden och hämta en jacka med ![]() Bilen påstås efterlikna något 50 år eller äldre så retro blir bra! _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Men färgerna matchar ju inte mellan jacka och hjälm
![]() ![]() Den svarta jackan passar ju rätt bra. Så en svart läderjacka? |
||||
Re:
Steffe. Om du brukade höra ett sirenljud vid 100km/h när du körde moppe så kanske det kom från polisbilen som låg bakom och inte från hjälmen? Och många mopedister som kört 100 km/h blir lite nojiga av just polisbilar.... _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||||
Re:
EU-moppe -91'a (den har regskylt)!! ![]() _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (1871 totalt) |