| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Corner Weight - budgetvariant och förståelse över diagonal
|
751 besök totalt |
|
Laborerar med enkla medel (badrumsvåg) fram en ok corner weight. Kopplat bort krängare och gungar bilen mellan justering, 80kg i förarstol mm.
Vill bara dubbelkolla att jag tänker rätt...
1. Eftersom vikten på VF är hög så ska HF fjäder justeras upp 2. Troligen behöver även VB justeras upp 3. Och så vidare Men förför är det endast viktigt att få diagonalen lika? Teoretiskt så skulle det kunna vara HF + VB = 800kg men värdena på respektive axel behöver inte vara lika? _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
|
Det bränner några hjärnceller innan man greppar att det skiljer på massa i varje hörn och marktryck för varje hjul.
Tex så är värdena på vägarna fram, bak, höger och vänster alltid lika varje par för sig. Men du kan joxa med diagonalerna (du flyttar ju inte runt massa i bilen när du pillar med fjädertallrikarna). Om du vill öka trycket på diagonalen HF+VB så höjer du undre fjäder tallriken på nån av dem (trycker ner hjulet mer i backen). |
||
|
Re:
Helt med på att massan är lika (då jag inte flyttar om tex. Batteri) för varje hjulpar (vänster,höger,fram och bak) Men marktrycket borde ändå vara intressant att på lika på fram resp bakaxel. Annars kommer greppet (styrning) vara bättre på vänster el. högerkurvor
_________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||
|
Re:
Lätta på trycket på den diagonal du vill få mer grepp på. Att börja med 50:50 i garaget är en bra början. Men början är då statisk balans i statisk sväng. För egen del som inte har en ultralätt bil eller jättemycket effekt har jag siktat på 50:50 en gång för längesen och sen det fipplat som det känns bäst. Lägre tryck (sänk)/mjukare där jag vill öka grepp. Samma logik på däcktryck, dämpare, krängare, fjädrar, cornerweight. På miatan stämmer det även att man kan sänka ridehight i den ände man vill flytta grepp till rollcentermässigt, så även det går att få in i samma logik. Allt är ju inom rimligheten, och andra fordon kan bete sig lite annorlunda (iaf med rollcentermässigt) |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
751 besök totalt |