| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Galvaniska strömning / Bimetallskorrosion coilover-justering
|
1107 besök totalt |
|
Hej hopp. Håller på att ska byta bakfjädrar på mina gamla D2 coilovers. De har suttit på bilen sedan 2015, bara körts på sommarhalvåret, och i prinicp aldrig i regn heller (dessutom stod bilden stilla hela 2016). Dämparen är ju stål. Justermuttrarna, alu, är så pass små så dom får man ju loss med lite våld. Men gaffelröret, alu, sitter med många varv (8-10cm gänga typ), och det jag kan tänka mig är att det satt sig pga olika materialen. Ena gick med uppfinningsrikedom av spännband, spindelledsgaffel och en rörbit. Andra satt. Svetsade ihop ett verktyg som kanske blev lite överdimensionerat... Kontramuttrade alla tre muttrarna och sedan 1m rör på det... Men loss kom den
Vad kan man göra för att motverka det? Smörja? (fett, kopparpasta, 5-56) Kan smörjan göra det värre?
_________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Super Seven Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
|
||
|
_________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Super Seven Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
|
||
|
Är röret anodiserat på insidan också?
Jag hade nog gjort rent ordentligt och sen sprejat på HHS-2000 i alla gängorna. Eller kanske aluminiumpasta. |
||
|
|
||
|
Jag kör lite mer old school med linolja på mina gängor, gillar att den blir torr och ganska hård så den inte tar upp grus å sånt. Har funkat bra ett par år iaf
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
|
Överlägset bäst kladd för att motverka korrosion mellan olika material är Tef-Gel. Hittas väl enklast i en välsorterad båttillbehörsbutik (eller online).
_________________ Rɑnɑld MɑcLeɑn ------------------ Speed costs money, how fast you wanna go? |
||
|
Per:
Kontrade alla tre muttrarna. Tog ett dorn och slog fast de. Sen verktyget. Bilden är från precis innan jag satte dit 1m rör och tog i... Bra tips. Jag ska undersöka. Även fått tips om batteripolsfett. Att det blir lite kladdigt och samla lite smuts gör mig inget. Va snål med smörjan när man skruvar ihop det, torka bort ev överflöd. Sen lite brakeleen innan demontering nästa gång bara. _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Super Seven Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
|
||
|
Såg en youtubesnutt på några offroad grabbar som renoverade ett par coilovers.
De lackade den gängade delen med Steel-it, färgen är tydligen så tuff att den inte skavs av av muttrarna. Det låter osannolikt bra för att vara sant. https://www.steel-it.com/ _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
Re:
Kontra är när man skruvar ihop 2 muttrar så man låser dom mot gängan?
_________________ Per Axblom |
||
|
Ja, kontramutter, normala sättet man monterar pinnskruvarna på typ...
Nja, den där färgen vettifan.... Blir nog batteripolsfett, har man ju redan hemma oxå. _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Super Seven Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
|
||
|
Jag brukar smörja in gängan med hjullagerfett och så torkar jag bort det överflödiga som blir utanför sjävla muttern, funkar galant.
_________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||
|
problemet löst sig själv... eller jag löste det visst tydligen själv för 5 år sedan....
Fram har man ingen gaffel man kan spänna fast ordentligt i skruvstädet. Det är bara runt... Tänkte, detta kan ju gå åt helvete.... Lossar kontramuttern. Tar tag i dämpare o röret, och det går lätt att skruva isär. Skruvar isär det, drar fingret över gängan och får rött fett på fingrarna. Inget oxid eller rost alls. Det röda fettet då? Jo, det är det fett jag använder mest. "Båtmotorfett" som vi hade på förra jobbet. Mercury MerCruiser Quicksilver Marine grease _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Super Seven Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
|
||
|
Man får inte heller någon galvanisk korrosion utan en elektrolyt som det kan hända i. Måste vara blött och helst blött och salt för vanligt regnvatten leder ström dåligt.
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1107 besök totalt |