| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
E30 och E36 växelänkagetips
|
443 besök totalt |
|
Kom mig för att försöka ordna ett länkage vårt namnet på en 318is. Sökte runt på nätet och det verkade vara många som haft problem med glappande länkage. Säkert vet ni alla redan här men någon kanske har nytta av detta trots allt Kunde snabbt konstatera att det glappade till 99% i stödpinnen som bara ska hålla spaken fast runt ledkulan. Både främre och bakre fästpunk glapade bara av att man vred i staget med en hand. Växelspaken kunde med trean i vickas mer än där ettan eller femman ligger. Tog ut hela länkaget och rengjorde den bakre ordentligt med bromsrengöring. Sen klippte jag en m8-bricka i fyra delar och stoppade i mellanrummet. Detta från bägge håll (alltså gick det åt två hela brickor 😉)
Sen limmade jag fast detta med ett starkt lim från casco. Fyllde tomrummet och la även över brickorna
Pressade i en plaststav i främre delen. Köpt på flinks järn för en femma för många år sen. Fick slipas av något runt om för att gå i. Pressades i med lite bromsfett i ett skruvstycke.
Borrade upp för niten till 10mm vilket gör att niten måste pressas i sedan
Vet att det är en riktig raggarlösning men den funkar. Fasen vilken känsla det blev. Glappet nu är det som finns på ingående axel i lådan. Inget man kan göra något åt. Totalkostnad uppskattad till 6-7:- Hoppas det hjälper någon _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
![]() |
Skruva banåkabil
|
443 besök totalt |