Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 53, 54, 55 >> 865 besök senaste veckan (211072 totalt) |
Oj, hur många H4 lampor måste man köpa för att få en sån där käck väska?
Nä, det var ju inte det jag skulle framföra utan jag skulle berätta hur förtjust jag är i det som du har gjort med din E30! Den tycks vara en fantastisk kombination av nöjesglidare, kurvsmiskare och racebil. Jag gillar också att bilen ser nästan orginal ut men ändå inte.... Me like a lot! /Claes _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||||||||
![]() Men de blev fina som julgranspynt ![]() Tack Claes! SVKG Bankalas Så var man tillbaka från en intensiv dag på Kinnekulle! ![]() Premiär för mig på Bankalaset med SVKG. Som vanligt fulltecknat, SVKG har ju en lång tradition av bra uppslutning på sina träffar. Träffade många härifrån forumet och fick även chansen att köra tillsammans med några av dem. Många som läser forumet men inte gör inlägg märker man. ![]() SVKG delar in passen efter ungefärlig erfarenhet, man anmäler sig till den grupp man tycker sig tillhöra. Jag valde "Lagom". ![]() Fanns även "Lugna" och "Race", i den sistnämnda ingick även renodlade tävlingsbilar med vagnbok. Pga Corona fick grupperna stå geografiskt utspritt, vilket innebar att både övre och nedre depå användes denna gång. Givetvis blev den sociala biten inte som det brukar men hellre det än ingen träff alls. Riktigt kul att se bredden på deltagande bilar - från Volvo 740: (Ja, den verkade vara o-moddad ![]() ![]() Till McLaren 720: ![]() Lite kändisar fick man rejsa med också ![]() o få kika på hans sleeper i verkligheten! ![]() Alexander, AL, var på plats. Han var anmäld i "Race"-gruppen, men lite tjöt blev det ändå och även chans till lite körning ihop med Alexanders M3, tror dock inte att Alexander satt bakom ratten just detta tillfälle (?). Claes Haglund var också på plats men det blev aldrig chans till mer än ![]() Förmiddagen bjöd på intensiv trafik på banan och alla fick anpassa sig och visa hänsyn. På eftermiddagen hade det glesnat i leden och det blev fler chanser till fullfartsvarv - skitkul på ren svenska! Blev bl.a. några roliga varv där jag jagade en M2 , vi körde rätt likartat tempo så nöjesfaktorn var hög. Inga varvtider att skryta med, men vad gör det! ![]() Du finns här på forumet - du får väl ge dig tilkänna ![]() Måste säga att jag överlag är nöjd med bilen! Likt tidigare så blir den varm, men det vet jag om och får jobba vidare på. Det är trångt i motorutrymmet och det bidrar säkert, men luftstyrning ligger högt på priolistan, hann bara inte före denna träff. ZF 260-låda och bana är ju inte riktigt kompisar, hade nog passat bättre med lite tätare steg emellan växlarna, men det är finlir i det stora hela. Nybyggda catchtanken fungerade helt felfritt och jag hade inga som helst problem med fuelsurge. ![]() Bilen levererar mer än Federal-däcken riktigt vill vara med på, börjar bli sugen på lite mer "riktiga" R-däck... Samtidigt så är ju Federal o liknande oslagbart när man tittar i plånboken. Ja ja... Stundtals överkörde jag (är detta möjligt? ![]() Kinnekulle har många och långa högerböjar syns på vänster fram... ![]() ![]() _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||||||
Kul att träffas idag! Grym sleeper du byggt ihop.
Har du bänkat din bil? Tycker min tog onormalt många billängder på rakan. Din lätta bil borde köra ifrån min!? Får du verkligen ut alla hk ur din? /AL _________________ A1exander Wi1borg M2F87 Competition + iX3 M-Sport Model Y Sodi DD2 |
||||||||
Nej, den är inte bänkad o jag vet ju inte historiken på den heller.
Det kan mycket väl finnas hk att hämta. En sak jag ifs märker är att utväxlingen på lådan påverkar. Ligger lägre ner i registret vid utgången till rakan och får ligga längre på trean än din bil. Rätt typiskt för dagen var att när fyran gick i strax före start/mål så kom även lite fart. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||||||
Kollade lite gamla loggar. Med min z3m hade jag Vmax 187 km/h på rakan. Din ser ut att sega sig till 167. Du borde nog se över maskin för säkerhetsskull. Får den tillräckligt med soppa? /AL _________________ A1exander Wi1borg M2F87 Competition + iX3 M-Sport Model Y Sodi DD2 |
||||||||
Hej!
Trevligt att råkas och grymt bygge du har. Bara buren som skvallrar att det kan vara nått vildare än standard. Riktigt roligt att mötas på banan och med en del träning så kan vi nog köra snabbare också ![]() Några fler event bokade? Mvh /M2 _________________ Jonas Sommar E46 M3 Laguna Seca https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393 E30 M3 Lysholm Såld http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=24539& |
||||||||
Jag är en av dom som läser en hel del men skriver mycket sällan ![]() ![]() _________________ -- Anders Bergkvist -- Audi TTS Seat Leon Cupra ST |
||||||||
Tack för input Alexander, det är för stor skillnad för att bara vara utväxling. Då skall jag nog försöka att djuploda mer i detta. Kan ju även hänga ihop med det vi berörde kring att jag inte får upp kommunikation via INPA, kanske? Ett antal sensorer är ju strippade och inte längre anslutna, luftpump borta osv. Kanske någon failsafe klivit in i progamvaran... Soppan matas ju numer via en 044-pump, före det kunde ju pumpen vara en svag punkt men det borde inte vara fallet nu. Bland de få saker jag fått fram om historik är att Vanos är utbytt före den hamnade hos mig - kan det ha misslyckats så att kamtiderna är fel...?
Detsamma! ![]() med SVKG igen... Planer fanns ju också på BMWCS-träff i månadsskiftet juli/augusti också på Knutan, men det återstår väl att se om det blir något med det.
Kul att träffas och även rejsa lite! ![]()
Vi bor uppenbarligen alldeles för nära varann! ![]() _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||||||
Om du vill se din bil bakifrån
![]() https://youtu.be/y8wkw2ABegc Det var trevligt att träffas och snacka lite. Fint bygge, din E30 ![]() _________________ Daniel Alfredsson |
||||||||
Kul! Tack Daniel! ![]() Det syns ju tydligt på din film att min bil puttar på lite bättre när 4:an går i på rakan. För tillfället lite för mycket annat i livet att styra med, men detta får undersökas mer. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||||||
Har börjat att undersöka effekt-tappet.
Började med att göra ett kompressionsprov som väl var någorlunda OK tycker jag. De flesta cylindrar låg på 17.6 kg, cylindern med högst värde låg på 18 kg. Sämsta cylindern var 6:an som hade 16.8 kg. Vad säger expertisen? Nästa sak att undersöka var Vanos-ventilerna. Plockade ur dem för undersökning, testning och rengöring. ![]() ![]() O-ringarna såg väl ut som förväntat, allmänt kass. Av någon anledning valde BMW undermåligt gummi för dessa och de tål inte värme och motoroljan. ![]() Jag hade dock inget uppenbart läckage, så de hade inte fallerat helt. Mätte upp samtliga och testkörde dem med 9V . ![]() ![]() En av solenoiderna på insugssidan fungerade inte. Den var rejält fylld med smuts i filter-ringen också. Motståndet i den var dock OK så jag misstänkte att den fastnat pga smuts och avlagringar. Efter lite övertalning och mycket Bräkleen fick jag den att släppa och börja klicka igen. ![]() Filternätet i plastringen var dock kört och det fick tas bort. ![]() Inför återmontering kompletteringslöddes anslutningarna på varje solenoid i förebyggande syfte. Jag hade inga brott på mina kretskort, ännu. O-ringar av Viton till S62 fick ersätta de gamla uttjänta ![]() ![]() Fick ju lite hopp om att jag var något på spåren med solenoiden som hängt sig. Efter lite provkörning tror jag dock inte att det är hela förklaringen. Bilen går bättre, men inte revolutionerande stor skillnad... Kan ju i och för sig även vara igensatta kanaler i Vanosen, det var seg smuts som satt i solenoiden och det kan givetvis ha fastnat i kanaler också. Någon som vet med sig om det går att helt enkelt blåsa rent kanaler i Vanosen "bakvägen" mha tryckluft om man kopplar loss oljeledningen? Nåväl, denna vecka är det paus på mekande till förmån för en tripp till ett Bohuslän som visar sig från sin bästa sida. ![]() ![]() _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||||||
@Christian, du känner kanske till denna leverantör: www.beisansystems.com
Om inte så säljs där kompletta renoveringskit. Att ta bort vanosen är läskigt. Men när man sett det göras (tack än en gång Janne ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||||
Tack Micke!
![]() Känner till Beisan och får titta mer på detta! Min Vanos rasslar inte nämnvärt, men kan givetvis finnas andra renoveringsbehov! Testade inte du med ABS-solenoider också, eller minns jag fel? Finns så många bud på nätet om vilka solenoider som funkar och inte och alla som fått det att funka verkar inte ha varit så noga med att notera vilken enhet som solenoiden snoddes ifrån. Många som rapporterar att det inte fungerat också. Bästa budet jag hittat hittills är ABS från M3 E36, verkar som den enheten hade fler kanaler än övriga E36:or och därmed rätt solenoider? Känns som en bra idé att försöka få tag i reservsolenoider iom att jag har en som fastnat en gång redan. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||||||
Med ABS-solenoider menar du typ ABS-system?
Isf är svaret ja. Det fungerar också riktigt bra. Min bil var trebent. Original ABS:n (E36 328i anno 1995) hade bara en trekanals. Eventuellt samma ABS som sitter original i E30? Att gå till fyrakanals är säkert ett lyft. Men om man ändå skall göra sig besväret kan man nog lika gärna sikta på "den helga graalen" Mk60 från en M3E46 efter november 2003 eller någonstans där i närheten. Den är erkänt rätt och sätts enligt uppgift in i 993:or och 964:or när det skall rejsas. Det är lite meck att konvertera in en sådan på en E36:a men kunde jag så kan vem som helst. Eller menar du att använda ABS-solenoider för att styra Vanosen? Isf är det inte jag. ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||||
![]() ![]() ![]() Jag menar ABS-solenoid i Vanos. ABS-enheterna från E36, och säkert andra karosser också, har solenoider som måttmässigt är identiska med Vanosens i sina styrenheter. Finns som sagt motstridiga uppgifter om de är ![]() ![]() bra med facit. Vill minnas att någon här på forumet gjorde en transplantation i sin Vanos, hittar det inte när jag söker nu... Magnus, du är säkert duktigare än mig på att söka i ditt eget forum? Kan du hjälpa? _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||||||
Följer den här tråden i det tysta, drömbygge ![]() Kan det vara den här tråden du söker? https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ J0 han Sahlgr 3n |
||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 53, 54, 55 >> 865 besök senaste veckan (211072 totalt) |