| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Spricka i magnesium fälg, svets-hjälp?
|
1160 besök totalt |
|
Hej, lämnade mina fälgar till F3:an för uppfräschning (blästring och lackering) Tyvärr fick jag besked om att det fanns en spricka i en av dem, så nu undrar jag om det finns en vänlig själ som kan ge mig ett tips på någon duktig "reparatör"? Skall åka och se på hur det ser ut i morgon förmiddag så jag vet inte exakt hur det ser ut. Uppdaterad 2020-05-27, bilder på spricka:
Vet ej vad för bläster medel han har använt...... _________________
/LOLA-Christian |
||
|
Svets och magnesium låter sketchy/omöjligt?
Du kan ju tända magnesiumband med tändare. Kanske kan man löda vid lägre temperatur (eller foga precis över smältemp riktigt inert). Men som vanligt kommer det snart nån med verklig erfarenhet och kunskap. Jag vet inte ens hur ren fälgmagnesium är. |
||
|
Re: Spricka i magnesium fälg, svets-hjälp?
https://www.wheeldoctor.se/ Hälsa Dr Erik från mig. _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||
|
Re:
Det är fullt möjligt, inte så speciellt annorlunda än att svetsa aluminium. Nu är ju en magnesiumfälg (eller ventilkåpa i magnesium tex) gjord i 100% magnesium, är för skört och poröst. Det är legerat med aluminium. Det svåra är att veta just andelen magnesium i legeringen för att kunna använda rätt tillsatsmaterial, men lite erfarenhet och känsla kommer man långt med ( och titta i sina expertböcker...) _________________ Roland Johansson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1160 besök totalt |