Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tung bromsat, tips och idèer mottages tacksamt.
1250 besök totalt
Jockedan
Åsbro
Här sen Nov 2015
Inlägg: 67


Trådstartare
Tung bromsat, tips och idèer mottages tacksamt.

Kör en Bmw E36 med bromsvåg, 0,7 bromscylinder fram och 0,75 bak.
Sitter 325x28mm skivor fram med fyrkolvsok 40/44mm kolvar.
Bak sitter det 312x20mm skivor med enkolvsok 39,9mm.

Pedalen har en utväxling på 1:6.

Ska jag gå ner en storlek på bromscylindrarna och ändra utväxlingen på pedalen till 1:5 eller kommer det bli samma fenomen?

_________________
Joakim Danielsson
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



Re: Tung bromsat, tips och idèer mottages tacksamt.

Jockedan skrev:
Kör en Bmw E36 med bromsvåg, 0,7 bromscylinder fram och 0,75 bak.
Sitter 325x28mm skivor fram med fyrkolvsok 40/44mm kolvar.
Bak sitter det 312x20mm skivor med enkolvsok 39,9mm.

Pedalen har en utväxling på 1:6.

Ska jag gå ner en storlek på bromscylindrarna och ändra utväxlingen på pedalen till 1:5 eller kommer det bli samma fenomen?


Utan servo är det samma sak. Mindre bromscylindrar eller längre utväxling resulterar båda i längre pedalvåg.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Jockedan
Åsbro
Här sen Nov 2015
Inlägg: 67


Trådstartare
Re: Tung bromsat, tips och idèer mottages tacksamt.

beepbeep skrev:
Jockedan skrev:
Kör en Bmw E36 med bromsvåg, 0,7 bromscylinder fram och 0,75 bak.
Sitter 325x28mm skivor fram med fyrkolvsok 40/44mm kolvar.
Bak sitter det 312x20mm skivor med enkolvsok 39,9mm.

Pedalen har en utväxling på 1:6.

Ska jag gå ner en storlek på bromscylindrarna och ändra utväxlingen på pedalen till 1:5 eller kommer det bli samma fenomen?


Utan servo är det samma sak. Mindre bromscylindrar eller längre utväxling resulterar båda i längre pedalvåg.


Ja det är jag med på, men grejen är om det blir samma sak när jag ändrar till mindre cylindrar och även ändra till en lägre utväxling på pedalen.

_________________
Joakim Danielsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42374

Forumägare
Forumägare

Teoretiskt blir det exakt samma.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Jockedan
Åsbro
Här sen Nov 2015
Inlägg: 67


Trådstartare
Re:

Magnus Thomé skrev:
Teoretiskt blir det exakt samma.


Ja känns ju lite så. Får klura lite om det går att lösa på något annat sätt.

_________________
Joakim Danielsson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018



Eller så lägger du fokus på benträning på gymet och ser till att du sitter bra så du kan använda benstyrkan på rätt sätt.

Slipper du skruva

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Spontant sett har du ju större cylindrar än de flesta väljer så att bara gå ned ett steg där är det absolut enklaste att testa. Flytta 0,7 till bakre kretsen och testa 0,65 eller 0,625 fram.

Hur tungbromsat är det? Kan du låsa framhjulen på torr asfalt?

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Jockedan
Åsbro
Här sen Nov 2015
Inlägg: 67


Trådstartare
Re:

therealpinto skrev:
Spontant sett har du ju större cylindrar än de flesta väljer så att bara gå ned ett steg där är det absolut enklaste att testa. Flytta 0,7 till bakre kretsen och testa 0,65 eller 0,625 fram.

Hur tungbromsat är det? Kan du låsa framhjulen på torr asfalt?

Gustaf


Okej, ja bromsarna går att låsa på torr asfalt, men får ta i lite mer än jag hade velat. Är ute efter att få lite mer känsla i pedalen.

Får testa att byta cylindrarna, vad tror du om utväxlingen på pedalen?

_________________
Joakim Danielsson
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3022



Re: Tung bromsat, tips och idèer mottages tacksamt.

Jockedan skrev:
Kör en Bmw E36 med bromsvåg, 0,7 bromscylinder fram och 0,75 bak.
Sitter 325x28mm skivor fram med fyrkolvsok 40/44mm kolvar.
Bak sitter det 312x20mm skivor med enkolvsok 39,9mm.

Pedalen har en utväxling på 1:6.

Ska jag gå ner en storlek på bromscylindrarna och ändra utväxlingen på pedalen till 1:5 eller kommer det bli samma fenomen?


Har bromsvåg i min bil och har haft och har delvis samma problem som dig.

Jag hade köpt ett steg mindre cylinder fram och satt nuvarande framcylinder bak samt behållt nuvarande pedalställsutväxling på 1:6.

Vad kör du med för bromsbelägg, om du kör orginalbelägg eller liknande orginalbelägg så kan det löna sig att byta till racebelägg med högre friktionskoefficient. Jag gjorde det på min bil och det blev betydligt bättre, nu är den okej.

Är en sanning med modifikation att man kan få till bromsarna bra utan bromsservo bara man har bromsvåg. Kräver rätt totalutväxling för att det inte ska bli väldigt tungbromsat.

Löser inte bättre belägg problemet behöver du gå upp i kolvarea på framoken och öka radien på bromsskivorna. Fast enklast är karnske att montera servo.

Vad som är tungbromsat är ju individuellt, vissa verkar älska det medans andra som mig själv tycker att det är svårdoserat med en nästan stum pedal.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Jockedan
Åsbro
Här sen Nov 2015
Inlägg: 67


Trådstartare
Re: Tung bromsat, tips och idèer mottages tacksamt.

And reas Mill bro skrev:
Jockedan skrev:
Kör en Bmw E36 med bromsvåg, 0,7 bromscylinder fram och 0,75 bak.
Sitter 325x28mm skivor fram med fyrkolvsok 40/44mm kolvar.
Bak sitter det 312x20mm skivor med enkolvsok 39,9mm.

Pedalen har en utväxling på 1:6.

Ska jag gå ner en storlek på bromscylindrarna och ändra utväxlingen på pedalen till 1:5 eller kommer det bli samma fenomen?


Har bromsvåg i min bil och har haft och har delvis samma problem som dig.

Jag hade köpt ett steg mindre cylinder fram och satt nuvarande framcylinder bak samt behållt nuvarande pedalställsutväxling på 1:6.

Vad kör du med för bromsbelägg, om du kör orginalbelägg eller liknande orginalbelägg så kan det löna sig att byta till racebelägg med högre friktionskoefficient. Jag gjorde det på min bil och det blev betydligt bättre, nu är den okej.

Är en sanning med modifikation att man kan få till bromsarna bra utan bromsservo bara man har bromsvåg. Kräver rätt totalutväxling för att det inte ska bli väldigt tungbromsat.

Löser inte bättre belägg problemet behöver du gå upp i kolvarea på framoken och öka radien på bromsskivorna. Fast enklast är karnske att montera servo.

Vad som är tungbromsat är ju individuellt, vissa verkar älska det medans andra som mig själv tycker att det är svårdoserat med en nästan stum pedal.


Hur upplevde du att pedalen tog då? Tog den mycket längre ner?

Kör pfc belägg fram och carbotec xp8 bak.

Har inte plats för något servo tyvärr. Får börja med att testa byta cylindrara och se vad som händer.

_________________
Joakim Danielsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Re:

Jockedan skrev:
therealpinto skrev:
Spontant sett har du ju större cylindrar än de flesta väljer så att bara gå ned ett steg där är det absolut enklaste att testa. Flytta 0,7 till bakre kretsen och testa 0,65 eller 0,625 fram.

Hur tungbromsat är det? Kan du låsa framhjulen på torr asfalt?

Gustaf


Okej, ja bromsarna går att låsa på torr asfalt, men får ta i lite mer än jag hade velat. Är ute efter att få lite mer känsla i pedalen.

Får testa att byta cylindrarna, vad tror du om utväxlingen på pedalen?


Normalt sett är 6:1 rätt okej med bromsvåg, jag har nog varit mellan drygt 5:1 och 7:1 på de bilar där jag tycker det funkat bra.

Klarar du låsa hjulen är du ju rätt nära så gör som Andreas säger, byt en cylinder och flytta runt så ser du hur det funkar.

Vis av erfarenhet från att besikta rätt många bilar med "egna" pedalställ/bromsvåg, kolla också att inget flexar, att saker som ska ledas/löpa fritt gör det och att grejer inte tar i. Jag har varit med om att det är tungbromsat för att pedalen mekaniskt tar emot saker, men oftare att det är svampigt för att hela pedalstället eller infästningen viker sig.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3022



Re: Tung bromsat, tips och idèer mottages tacksamt.

Jockedan skrev:
And reas Mill bro skrev:
Jockedan skrev:
Kör en Bmw E36 med bromsvåg, 0,7 bromscylinder fram och 0,75 bak.
Sitter 325x28mm skivor fram med fyrkolvsok 40/44mm kolvar.
Bak sitter det 312x20mm skivor med enkolvsok 39,9mm.

Pedalen har en utväxling på 1:6.

Ska jag gå ner en storlek på bromscylindrarna och ändra utväxlingen på pedalen till 1:5 eller kommer det bli samma fenomen?


Har bromsvåg i min bil och har haft och har delvis samma problem som dig.

Jag hade köpt ett steg mindre cylinder fram och satt nuvarande framcylinder bak samt behållt nuvarande pedalställsutväxling på 1:6.

Vad kör du med för bromsbelägg, om du kör orginalbelägg eller liknande orginalbelägg så kan det löna sig att byta till racebelägg med högre friktionskoefficient. Jag gjorde det på min bil och det blev betydligt bättre, nu är den okej.

Är en sanning med modifikation att man kan få till bromsarna bra utan bromsservo bara man har bromsvåg. Kräver rätt totalutväxling för att det inte ska bli väldigt tungbromsat.

Löser inte bättre belägg problemet behöver du gå upp i kolvarea på framoken och öka radien på bromsskivorna. Fast enklast är karnske att montera servo.

Vad som är tungbromsat är ju individuellt, vissa verkar älska det medans andra som mig själv tycker att det är svårdoserat med en nästan stum pedal.


Hur upplevde du att pedalen tog då? Tog den mycket längre ner?

Kör pfc belägg fram och carbotec xp8 bak.

Har inte plats för något servo tyvärr. Får börja med att testa byta cylindrara och se vad som händer.


Upplever inte att den tar så mycket längre ner. Beror nog mer på hur glappa hjullagren är vilket kan slå tillbaka beläggen.

Borde finnas 5/8 cylinder att köra med fram dvs 0.625". Sån har jag och det blev iaf bättre. Men kolla att vågen är rätt justerad, den ska inte snedställa sig när du har tryck på den.

Tyvärr är mina bromsar sämre med våg än när jag körde med vanlig huvudcylinder, bromsservo och reducering bak. Iaf till vardags, på bana är det väl okej att trycka hårt men jag tycker känslan blir lite dålig.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Jockedan
Åsbro
Här sen Nov 2015
Inlägg: 67


Trådstartare
Re:

therealpinto skrev:
Jockedan skrev:
therealpinto skrev:
Spontant sett har du ju större cylindrar än de flesta väljer så att bara gå ned ett steg där är det absolut enklaste att testa. Flytta 0,7 till bakre kretsen och testa 0,65 eller 0,625 fram.

Hur tungbromsat är det? Kan du låsa framhjulen på torr asfalt?

Gustaf


Okej, ja bromsarna går att låsa på torr asfalt, men får ta i lite mer än jag hade velat. Är ute efter att få lite mer känsla i pedalen.

Får testa att byta cylindrarna, vad tror du om utväxlingen på pedalen?


Normalt sett är 6:1 rätt okej med bromsvåg, jag har nog varit mellan drygt 5:1 och 7:1 på de bilar där jag tycker det funkat bra.

Klarar du låsa hjulen är du ju rätt nära så gör som Andreas säger, byt en cylinder och flytta runt så ser du hur det funkar.

Vis av erfarenhet från att besikta rätt många bilar med "egna" pedalställ/bromsvåg, kolla också att inget flexar, att saker som ska ledas/löpa fritt gör det och att grejer inte tar i. Jag har varit med om att det är tungbromsat för att pedalen mekaniskt tar emot saker, men oftare att det är svampigt för att hela pedalstället eller infästningen viker sig.

Gustaf


Testar byta och så dubbelkollar jag och det är något flex.

_________________
Joakim Danielsson
Citera
Jockedan
Åsbro
Här sen Nov 2015
Inlägg: 67


Trådstartare
Re: Tung bromsat, tips och idèer mottages tacksamt.

And reas Mill bro skrev:
Jockedan skrev:
And reas Mill bro skrev:
Jockedan skrev:
Kör en Bmw E36 med bromsvåg, 0,7 bromscylinder fram och 0,75 bak.
Sitter 325x28mm skivor fram med fyrkolvsok 40/44mm kolvar.
Bak sitter det 312x20mm skivor med enkolvsok 39,9mm.

Pedalen har en utväxling på 1:6.

Ska jag gå ner en storlek på bromscylindrarna och ändra utväxlingen på pedalen till 1:5 eller kommer det bli samma fenomen?


Har bromsvåg i min bil och har haft och har delvis samma problem som dig.

Jag hade köpt ett steg mindre cylinder fram och satt nuvarande framcylinder bak samt behållt nuvarande pedalställsutväxling på 1:6.8

Vad kör du med för bromsbelägg, om du kör orginalbelägg eller liknande orginalbelägg så kan det löna sig att byta till racebelägg med högre friktionskoefficient. Jag gjorde det på min bil och det blev betydligt bättre, nu är den okej.

Är en sanning med modifikation att man kan få till bromsarna bra utan bromsservo bara man har bromsvåg. Kräver rätt totalutväxling för att det inte ska bli väldigt tungbromsat.

Löser inte bättre belägg problemet behöver du gå upp i kolvarea på framoken och öka radien på bromsskivorna. Fast enklast är karnske att montera servo.

Vad som är tungbromsat är ju individuellt, vissa verkar älska det medans andra som mig själv tycker att det är svårdoserat med en nästan stum pedal.


Hur upplevde du att pedalen tog då? Tog den mycket längre ner?

Kör pfc belägg fram och carbotec xp8 bak.

Har inte plats för något servo tyvärr. Får börja med att testa byta cylindrara och se vad som händer.


Upplever inte att den tar så mycket längre ner. Beror nog mer på hur glappa hjullagren är vilket kan slå tillbaka beläggen.

Borde finnas 5/8 cylinder att köra med fram dvs 0.625". Sån har jag och det blev iaf bättre. Men kolla att vågen är rätt justerad, den ska inte snedställa sig när du har tryck på den.

Tyvärr är mina bromsar sämre med våg än när jag körde med vanlig huvudcylinder, bromsservo och reducering bak. Iaf till vardags, på bana är det väl okej att trycka hårt men jag tycker känslan blir lite dålig.


Men du tycker det är bättre att hoppa ner direkt direkt till 0,625 istället för 0.650?
Ska dubbelkolla vågen så att det är rätt.

_________________
Joakim Danielsson
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12330



Re:

Jockedan skrev:
therealpinto skrev:
Jockedan skrev:
therealpinto skrev:
Spontant sett har du ju större cylindrar än de flesta väljer så att bara gå ned ett steg där är det absolut enklaste att testa. Flytta 0,7 till bakre kretsen och testa 0,65 eller 0,625 fram.

Hur tungbromsat är det? Kan du låsa framhjulen på torr asfalt?

Gustaf


Okej, ja bromsarna går att låsa på torr asfalt, men får ta i lite mer än jag hade velat. Är ute efter att få lite mer känsla i pedalen.

Får testa att byta cylindrarna, vad tror du om utväxlingen på pedalen?


Normalt sett är 6:1 rätt okej med bromsvåg, jag har nog varit mellan drygt 5:1 och 7:1 på de bilar där jag tycker det funkat bra.

Klarar du låsa hjulen är du ju rätt nära så gör som Andreas säger, byt en cylinder och flytta runt så ser du hur det funkar.

Vis av erfarenhet från att besikta rätt många bilar med "egna" pedalställ/bromsvåg, kolla också att inget flexar, att saker som ska ledas/löpa fritt gör det och att grejer inte tar i. Jag har varit med om att det är tungbromsat för att pedalen mekaniskt tar emot saker, men oftare att det är svampigt för att hela pedalstället eller infästningen viker sig.

Gustaf


Testar byta och så dubbelkollar jag och det är något flex.


Det här var inte bra för känslan:



_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

Marcus Gustafsson skrev:
Jockedan skrev:
therealpinto skrev:
Jockedan skrev:
therealpinto skrev:
Spontant sett har du ju större cylindrar än de flesta väljer så att bara gå ned ett steg där är det absolut enklaste att testa. Flytta 0,7 till bakre kretsen och testa 0,65 eller 0,625 fram.

Hur tungbromsat är det? Kan du låsa framhjulen på torr asfalt?

Gustaf


Okej, ja bromsarna går att låsa på torr asfalt, men får ta i lite mer än jag hade velat. Är ute efter att få lite mer känsla i pedalen.

Får testa att byta cylindrarna, vad tror du om utväxlingen på pedalen?


Normalt sett är 6:1 rätt okej med bromsvåg, jag har nog varit mellan drygt 5:1 och 7:1 på de bilar där jag tycker det funkat bra.

Klarar du låsa hjulen är du ju rätt nära så gör som Andreas säger, byt en cylinder och flytta runt så ser du hur det funkar.

Vis av erfarenhet från att besikta rätt många bilar med "egna" pedalställ/bromsvåg, kolla också att inget flexar, att saker som ska ledas/löpa fritt gör det och att grejer inte tar i. Jag har varit med om att det är tungbromsat för att pedalen mekaniskt tar emot saker, men oftare att det är svampigt för att hela pedalstället eller infästningen viker sig.

Gustaf


Testar byta och så dubbelkollar jag och det är något flex.


Det här var inte bra för känslan:



Inte helt ovanligt fenomen när man börjar trycka hårdare på bromspedalen utan servo.
Hade samma problem på min E30 där kan det lösas enkelt med ett stag till fjäderbenstornet
så minskar man flexet.

Vad har du för pedaltryck vid full broms. Jag hade nånstans mellan 100-120kg på min E30
vid fullt bromstyck.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12330



Re:

Michael Bäck skrev:
Marcus Gustafsson skrev:

Det här var inte bra för känslan:

Inte helt ovanligt fenomen när man börjar trycka hårdare på bromspedalen utan servo.
Hade samma problem på min E30 där kan det lösas enkelt med ett stag till fjäderbenstornet
så minskar man flexet.

Vad har du för pedaltryck vid full broms. Jag hade nånstans mellan 100-120kg på min E30
vid fullt bromstyck.


Jag satte dit ett stag till fjäderbenstornet och det blev bättre men inte bra. Sen när slavcylindern till kopplingen pajade så åkte allt ur och ett "riktigt" pedalsträll köptes.

Pedaltryck har jag inte en susning om, men nu kan jag iaf låsa upp bromsarna utan större problem.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3022



Re: Tung bromsat, tips och idèer mottages tacksamt.

Jockedan skrev:
And reas Mill bro skrev:
Jockedan skrev:
And reas Mill bro skrev:
Jockedan skrev:
Kör en Bmw E36 med bromsvåg, 0,7 bromscylinder fram och 0,75 bak.
Sitter 325x28mm skivor fram med fyrkolvsok 40/44mm kolvar.
Bak sitter det 312x20mm skivor med enkolvsok 39,9mm.

Pedalen har en utväxling på 1:6.

Ska jag gå ner en storlek på bromscylindrarna och ändra utväxlingen på pedalen till 1:5 eller kommer det bli samma fenomen?


Har bromsvåg i min bil och har haft och har delvis samma problem som dig.

Jag hade köpt ett steg mindre cylinder fram och satt nuvarande framcylinder bak samt behållt nuvarande pedalställsutväxling på 1:6.8

Vad kör du med för bromsbelägg, om du kör orginalbelägg eller liknande orginalbelägg så kan det löna sig att byta till racebelägg med högre friktionskoefficient. Jag gjorde det på min bil och det blev betydligt bättre, nu är den okej.

Är en sanning med modifikation att man kan få till bromsarna bra utan bromsservo bara man har bromsvåg. Kräver rätt totalutväxling för att det inte ska bli väldigt tungbromsat.

Löser inte bättre belägg problemet behöver du gå upp i kolvarea på framoken och öka radien på bromsskivorna. Fast enklast är karnske att montera servo.

Vad som är tungbromsat är ju individuellt, vissa verkar älska det medans andra som mig själv tycker att det är svårdoserat med en nästan stum pedal.


Hur upplevde du att pedalen tog då? Tog den mycket längre ner?

Kör pfc belägg fram och carbotec xp8 bak.

Har inte plats för något servo tyvärr. Får börja med att testa byta cylindrara och se vad som händer.


Upplever inte att den tar så mycket längre ner. Beror nog mer på hur glappa hjullagren är vilket kan slå tillbaka beläggen.

Borde finnas 5/8 cylinder att köra med fram dvs 0.625". Sån har jag och det blev iaf bättre. Men kolla att vågen är rätt justerad, den ska inte snedställa sig när du har tryck på den.

Tyvärr är mina bromsar sämre med våg än när jag körde med vanlig huvudcylinder, bromsservo och reducering bak. Iaf till vardags, på bana är det väl okej att trycka hårt men jag tycker känslan blir lite dålig.


Men du tycker det är bättre att hoppa ner direkt direkt till 0,625 istället för 0.650?
Ska dubbelkolla vågen så att det är rätt.


Vet inte om det är rätt att hoppa direkt till 0.625. Beror ju på hur tungbromsat det är.

Mitt pedalställ flexar inte, infästningen är 25mm fyrkantsrör. Pedalen är bara stum och kräver högt pedaltryck för att låsa hjulen.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Skruva banåkabil
Tung bromsat, tips och idèer mottages tacksamt.
1250 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande