| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Michelin Pilot Sport Cup
|
1 besök senaste veckan (1268 totalt) |
|
Michelin Pilot Sport Cup
Tjupp!! Finns de någon här som kör på Michelin Pilot Sport Cup däcket ? eller har testkört de ? Är det något att ha ?! Fördelar / nackdelar _________________ Jannis Dimtsas Mobilmec AB www.mobilmec.se www.BigBallsMx.com ( Smålands No1 mx butik ) www.Dimtsas.com PCS & PCSR #7755 |
||
|
Re: Michelin Pilot Sport Cup
Jag har kört några uppsättningar nu och är väldigt nöjd. Har inte haft några andra r-däck på min bil så jag har alltid fått för mig att dom är överlägsna andra r-däck. Men efter att ha provat kompisars bilar med Toyo R888, Dunlop och Yokohama så kan jag konstatera att det inte skiljer så mycket. När det regnar blir det snorhalt jämfört med andra r-däck jag provat. Så ska du köra i regn välj nåt annat. En stooor nackdel är också att det är så lite mönster i från början så efter en eller två banträffar är dom olagliga vilket gör att jag alltid måste ha med en omgång gatdäck att byta med när man ska hem. Och det är lite trångt i en porsche.
|
||
|
Jag har bara kört ett pass på lånade Michelinare. Åkte första tidsträningen på min egna Pirelli PzerOC, andra på Michelin och sen racet på Pirelli igen, så det var en bra jämförelse (fast ett j-kla hjulskruvande i depån
)
Menar att Michelinen är mer svårkörda, jag var betydligt snabbare (över 1 sek) med dom men dom är mer kinkiga, tycker att om dom väl har släppt så är dom svåra att få till att ta igen. Pirellisarna är mer snälla, man backar bara av lite så tar dom igen. Yoko 008 är ytterligare lite snällare än Pirelli Michelinen sägs ha en ganska vek stomme, så det är kanske gynsammat att ha låg däcksida (profil). Det verkar oxo som dom behöver mkt camber och det stödjer nog antagagandet att dom är lite veka i stommen. Vidare så verkar dom vara mkt mer värmetåliga än Pirelli, jag har 1190 kg bil med 170 hk och Pirelli i dim 205 överhettade rätt snabbt, typ 6 varv så var dom sliriga. I 225 resp 245 håller dom ytterligare några varv. Michelinen i 225 kändes inte överhettade alls under hela 20 minuterspasset. Vet ej hur Michelin står sig mot Yoko 032 eller 048 eftersom jag ej provat dom Men jag tror att till tung bil är Michelin bra eftersom dom är värmetåliga. Jag tror att stora fälgar är bra. Har man lätt bil kanske man inte ska max bredd. Kanske inte bäsa valet om det är ett banmötesdäck men kanske bättre om det ska vara till tävling. Däcken jag körde hade använts rätt många pass och där var rejält med mönster kvar i dom. _________________ Pär Hylander |
||
|
Eh..
..joo men jag menade faktiskt att jag tycker dom bettar bra i blötan..blev förvånad när jag körde första gången i regn..var ju livrädd först efter allt man hört om max 80 km/t osv men jag märkte ingen direkt skillnad mot gatdäcken ...men nu har jag ju inte kört med helt blanka däck..bara snedslita fram...
Men jag kanske inte har vett o ta det lugnt
_________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport
|
||
Det begränsade mönsterdjupet sänker däcket vid vatten på banan, då blir det snorhalt. Jag har en ganska lätt bil (ca 1065kg inkl. förare) och har svårt att få upp ordentlig temp i däcken (225/50 15") vilket gör dom ganska hala även vid måttligt regn då dom tappar ytterligare i temp. EDIT: Pilot Sport Cup kräver mer camber än Y032 och känns lite diffusare och "sladdrigare" men på nåt konstigt sätt så går det ändå lika fort eller fortare än 032. Och det är mycket tystare om man nu bryr sig om sånt
_________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||
Finns en hel del diskuterat om detta på forumet. Sen kan man läsa den här osså: https://rejsa.nu/artiklar/2002-11-16 _________________ Magnus Thomé
|
||
![]() |
Däck för banåka
Michelin Pilot Sport Cup
|
1 besök senaste veckan (1268 totalt) |