Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Storlek på huvudcylinder
3 besök senaste veckan (652 totalt)
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012

Trådstartare
Storlek på huvudcylinder

Har bytt bromsar fram på bilen och jag ville testa hur det kändes utan att byta huvudcylinder. Oken har gått från 54mm till 57mm och skivorna från 300 till 325. Belägg arean är också betydligt större. Har inga problem med bromsarna, iaf inte på gata. Visst, pedalen blir stum något längre ner men det är ingen issue. Däremot så ger väl den teoretiska analysen att inte nog med att bromsarna har bättre kapacitet fram, den kraft som överförs till bak-kretsen är nu lägre. Det gör sammantaget att det bromsar relativt lite bak. Kör man dessutom med belägg som har högre froktionskoefficent så behövs ju mindre pedalkraft för att stoppa bilen och då blir det ännu mindre bromsverkan bak. På bana har jag haft problem med att bromsarna överhettar men det är kurerat med bromskylning - bromsbalansen är dock fel fortfarande.

Med 54mm ok så har bilen 22,2mm huvudcylinder. Original sitter det en 23,8mm cylinder på bilar med 57mm oken. Vill då egentligen ha en med original storlek bak men 23,81 fram. Nu finns det ju en sån att tillgå - men den passar inte i bromsservot (43mm dia vs 41,7mm)

Sen finns det ju en 25,4/22,2 - det blir i runda slängar samma förhållande som som den 23,8/20,6 som jag vill ha. Det är ju inget sanck om att det är lättbromsat nu, man blir ju inte svettig av att låsa hjulen - men hur blir det om jag går på 25,4 istf 23,81 fram?

Alltså - ska jag ändra diametern på 23,81/20,64 eller ska jag köpa en 25,4/22,2 (som tydligen ska passa as is - men vem vet!)???

Notera att pilot diametern, alltså det som linjerar upp och tätar mot bromsservot är lika på båda cylindrarna, det är alltså ingen fara att ta ner den till rätt dia. Jag tror till och med man kan slipa ner den för hand till sätt dia utan att det blir problem. Tanken är väl att sätta den i en svarv och ta ner den cm man kommer åt att svarva (finns dubbhål i andra änden) och sen köra ner resten bara för hand.

Så... Vad göra?

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Har du bild på cylindern, tänkte hur den går att spänna fast i svarv?

//Nisse

SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012

Trådstartare

I andra änden finns ett dubbhål som jag antar att de använt när de svarvat resten. Min tanke är väl att om man bara tar det man kan ta med svarv så kan man ta resten med slipmaskin... Även om det kanske är lite rudimentärt.

Om man får till första cm från flänsen så är man förbi det område där det styr upp och då är det lugnt. Tänker väl också att man då har ett bra djup att sikta på med filen.

Känns lite sådär, men känns ändå värt att testa iom att alternativet är att "ge upp" och det är jag för korkad för att göra.

Har dock en förfrågan ute efter en Z4M huvudcylinder som ska vara korrekt. Väntar på svar bara! Då är ju en också en kandidat. Jag menar, på e36 till exempel, där verkar ju endel byta till e36M3 för att få mer feeling i pedaln och då går man ju från 23,8 till 25,4 - så.... Att det blir ett stort steg från 22,2 som jag har idag, 30%, men det går ju också för lätt idag.

Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tydligen denna länk:
https://www.turnermotorsport.com/p-1290-brake-master-cylinder-e36-non- . . . .

och bild

Edit:
Lite för snabb att hjälpa till

Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012

Trådstartare
Re:

steffe skrev:

Lite för snabb att hjälpa till

Uppskattas ändå!! Tack

Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Det ser ju inte omöjligt att få fast den i svarven

SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012

Trådstartare
Re:

super7 skrev:
Det ser ju inte omöjligt att få fast den i svarven

Pm!

Måste dock mäta upp allt en gång till men jag hittar inga andra skillnader. Är dock lite lockande med 25,4mm cylinder också. Får se om jag får svar under dagen.

Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012

Trådstartare
Kan man hamna i problem med att behållaren inte räcker till, volym-mässigt, om man går på 25,4mm cylindern?

Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Re:

SevenEight skrev:
Kan man hamna i problem med att behållaren inte räcker till, volym-mässigt, om man går på 25,4mm cylindern?

Bara snabbt räknat, skillnaden borde bli 2,5cm3 vid ett slag på 4cm i cylindern och det är ju inte jättemycket.

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012

Trådstartare
Re:

Marcus Gustafsson skrev:
SevenEight skrev:

Bara snabbt räknat, skillnaden borde bli 2,5cm3 vid ett slag på 4cm i cylindern och det är ju inte jättemycket.

Just, så kan man ju räkna.

Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012

Trådstartare
Visar sig att e36 cylindern är 8mm grundare där pinnen från servon ska gå in. Kommer alltså inte att funka även om jag får ner dia på den.

Återstår då m3 cylinder. Beställer nu, håller tummarna. Ska då vara en 25,4/22,2 och det borde balansmässit bli bättre men hur blir pedalkraft? Ja OM den nu passar. Annars får den väl hamna under "Säljes" här på rejsa.

Citera
Skruva banåkabil
Storlek på huvudcylinder
3 besök senaste veckan (652 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande