Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (8772 totalt) |
Kolla länken i min profil så förstår du.. |
||||
ouups! Läckert! ![]() Då förstår jag tyngdpunktsönskemålen! Låter klokt. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Stående pedaler är bra eftersom man får bort alla bromsdelar från motorrummet. Mer plats att meka motor.
En nackdel är att de tar ganska mycket plats framåt nere vid golvet. Det kan vara svårt att få pedalerna tillräckligt långt fram. Iofs bra om man tänker flytta bak förarstolen. Givetvis pratar jag nu bara om en vanlig frontmotorbil, i riktiga räcerbilar är det en helt annan historia. Wilwood har bra och prisvärda pedaler. Både lös kopplingspedal och bromspedal med våg. Dalhems och jan o lisa säljer. Tilton har som vanligt bisarra priser. om man har stående eller hängande känns som det spelar mindre roll. Bromsen ska vara så fast att man inte kan märka någon skillnad ![]() _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||
Varför köpa ett pedalställ när man kan bygga ett själv ?
![]() Pedalerna kommer ursprungligen från en volvo 140, fina plastlagrade pedaler. Att jag valde stående var främst en platsfråga, men även tycker jag att man får en bättre känsla med dessa. |
||||
Ja....det är ju en fördel. Min förarplasering skulle behöva flyttas bakåt. och när jag tänker vidare på den lösningen........så går det kanske att göra en jättelång kopplingepedal. Problemet med långa hängande......är att pedalplattan kommer för nära golvet. En lång stående, gör bara att man får lyfta foten från golvet, för att få ett björntag . Ni som undrar vad jag yrar om.......kan komma och provtrampa min kopplingspedal. ![]() Som tur är, behöver jag bara använda den när jag ska iväg från stillastående. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Per, bara för att visa hur det kan se ut med hängande i en Seven. Högst hemmasnickrat men ruggigt stumt och stabilt. Och väldigt lättmekat eftersom jag når allt ovanifrån. Ska i vinter byta bort kopplingsvajern mot nåt bättre, nog för att jag gillar hård koppling men det finns gränser....
![]() _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||
Går inte det att lösa mha en mindre cylinder bakom pedalen istället? _________________ Pär Hylander |
||||
Nej.....dels pga. att jag har wire... ![]() Dagens lösning är väl nr 23.....eller något.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Lämplig tråd med tanke på vad jag grejat med i garaget idag...
Ett hängande pedalställ såklart! Bygger om till hydraulisk koppling och det enklaste just nu är att utgå från originalstället. Det fanns faktiskt plats för huvudcylindern ovanpå pedalstället, fick modda kroken för vajern och så ska det borras och svetsat ett par fästen för cylindern. Behållaren får väl sitta nånstans där den får plats... ![]() Med lite knep och knåp kan jag nog få i en bromsvåg också. ![]() Gaspedalen är stående kom jag på... Stående pedaler har jag ringa erfarenhet av, men jag kan nog hålla med om att det sitter stabilare i golvet, kanske lättare att göra tå-häl manöver, lättare att justera ev bromsvåg samt meka öht. Men för mig blir det för mycket jobb att bygga om, vill inte kapa mer i bilen nu... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (8772 totalt) |