Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Stående/hängande pedaler - smaksak eller inte?
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (8772 totalt)
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



TTH
HHL

Har jag.

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



Bosse L skrev:
(någon hade flyttat sig framåt läste jag i tråden, måste vara en bakladdare eller )


Kolla länken i min profil så förstår du..

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



David Berglund skrev:
Bosse L skrev:
(någon hade flyttat sig framåt läste jag i tråden, måste vara en bakladdare eller )


Kolla länken i min profil så förstår du..



ouups! Läckert! thumbs up
Då förstår jag tyngdpunktsönskemålen!
Låter klokt.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



åker man flera stycken i bilen och har bromsvåg är det mkt enklare att justera in pedalerna.. stökigt med hängande och bromsservo om man ska ha justerbart.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



Stående pedaler är bra eftersom man får bort alla bromsdelar från motorrummet. Mer plats att meka motor.

En nackdel är att de tar ganska mycket plats framåt nere vid golvet. Det kan vara svårt att få pedalerna tillräckligt långt fram. Iofs bra om man tänker flytta bak förarstolen.
Givetvis pratar jag nu bara om en vanlig frontmotorbil, i riktiga räcerbilar är det en helt annan historia.

Wilwood har bra och prisvärda pedaler. Både lös kopplingspedal och bromspedal med våg. Dalhems och jan o lisa säljer. Tilton har som vanligt bisarra priser.

om man har stående eller hängande känns som det spelar mindre roll. Bromsen ska vara så fast att man inte kan märka någon skillnad

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353



Varför köpa ett pedalställ när man kan bygga ett själv ?





Pedalerna kommer ursprungligen från en volvo 140, fina plastlagrade pedaler.

Att jag valde stående var främst en platsfråga, men även tycker jag att man får en bättre känsla med dessa.

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



borg skrev:

En nackdel är att de tar ganska mycket plats framåt nere vid golvet. Det kan vara svårt att få pedalerna tillräckligt långt fram. Iofs bra om man tänker flytta bak förarstolen.


Ja....det är ju en fördel. Min förarplasering skulle behöva flyttas bakåt.
och när jag tänker vidare på den lösningen........så går det kanske att göra en jättelång kopplingepedal.
Problemet med långa hängande......är att pedalplattan kommer för nära golvet. En lång stående, gör bara att man får lyfta foten från golvet, för att få ett björntag .

Ni som undrar vad jag yrar om.......kan komma och provtrampa min kopplingspedal.
Som tur är, behöver jag bara använda den när jag ska iväg från stillastående.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Per, bara för att visa hur det kan se ut med hängande i en Seven. Högst hemmasnickrat men ruggigt stumt och stabilt. Och väldigt lättmekat eftersom jag når allt ovanifrån. Ska i vinter byta bort kopplingsvajern mot nåt bättre, nog för att jag gillar hård koppling men det finns gränser....


_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



ButterflyRacing skrev:
[
Ni som undrar vad jag yrar om.......kan komma och provtrampa min kopplingspedal.
Som tur är, behöver jag bara använda den när jag ska iväg från stillastående.


Går inte det att lösa mha en mindre cylinder bakom pedalen istället?

_________________
Pär Hylander
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Pär Hylander skrev:


Går inte det att lösa mha en mindre cylinder bakom pedalen istället?


Nej.....dels pga. att jag har wire... .....och jag har redan byggt hävarmarna så bra som möjligt....med tanke på den plats som finns.
Dagens lösning är väl nr 23.....eller något..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3591



Lämplig tråd med tanke på vad jag grejat med i garaget idag...
Ett hängande pedalställ såklart! Bygger om till hydraulisk koppling och det enklaste just nu är att utgå från originalstället. Det fanns faktiskt plats för huvudcylindern ovanpå pedalstället, fick modda kroken för vajern och så ska det borras och svetsat ett par fästen för cylindern. Behållaren får väl sitta nånstans där den får plats...
Med lite knep och knåp kan jag nog få i en bromsvåg också.
Gaspedalen är stående kom jag på...

Stående pedaler har jag ringa erfarenhet av, men jag kan nog hålla med om att det sitter stabilare i golvet, kanske lättare att göra tå-häl manöver, lättare att justera ev bromsvåg samt meka öht.
Men för mig blir det för mycket jobb att bygga om, vill inte kapa mer i bilen nu...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Allmänt banåkaforum
Stående/hängande pedaler - smaksak eller inte?
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (8772 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande