Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo S60R 2005 - Bilen såld, ny bil på G? | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 4 besök senaste veckan (24447 totalt) |
Som ni kanske sett så sålde jag min Civic type R för några dagar sen, civicen användes både på vintern och sommaren. På vintern var den riktigt dålig då den bara spann hela tiden, även på typ 4-5:e växeln. Nu när barnen har blivit lite större så kan de sitta i framåtvänd barnstol och då kan jag köra coupe igen! Skönt!
Problemet med en fin coupe är att jag inte har hjärta att köra den på vintern, dessutom så måste jag parkera på lite skumma platser ibland något som gör mig nervös med en fin bil. Därför bestämde jag mig för att ersätta civicen med inte en, utan två bilar! Den ena bilen ska användas året runt, den ska vara billig och den måste vara hyfsat rolig att köra. Jag vill också att den ska tåla några varv på bana i långsamt tempo så jag kan låta några av mina kompisar prova att köra också. (Jag vill inte låna ut en dyr bil för bankörning). Så jag satte mig på blocket och började söka efter bilar, max 70K, ej framhjulsdrivna och med mer än ~220hk. Var sugen på en BMW 330 E46 men det var väldigt svårt att hitta någon fin, alla är tyvärr väldigt rostiga. Funderade på E90/E91 325 men blev osäker på om motorn i en sån verkligen håller bra, de verkar mest behöva dyra reparationer? Men jag hittade tillslut en annan bil som jag fastande för, 5-cylindring motor, 300hk, 4WD, brembo-bromsar runt om och öhlinsdämpare original, det kan väl inte bli fel? Jag pratar alltså om en Volvo S60R! Just denna bil har dock en hel del problem och den kommer att behöva mycket kärlek innan den funkar bra, men jag ser faktisk fram emot att modda och fixa med denna bil! Men coupen då? Ja, det blev en sån här: Så nu har jag köpt 2 bilar på 2 dagar, nu får jag nog lugna ner mig i ett år eller två! _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Cayenne Turbo 2019 |
||
Nä men Eric... två av mina favoriter i ett och samma garage
S60R är jag mest nyfiken på... dessa är ju ikoniska nu för tiden! Vill veta mer _________________ Linus Pålsson GR Yaris -21såld Lexus RC-F Track Edition - 20 såld Focus RS MkII -10 såld Honda MB6 -97 såld M535i -86 såld |
||
Jag är själv riktigt entusiastisk över S60R:en, min fru är dock rätt så missnöjd över att jag ska bli volvoraggare (igen). Jag kommer ihåg när S60R:en kom och man hoppades verkligen att den skulle vara en M3 beater, nu vet ju alla att den tyvärr inte är lika bra som en M3:a, men man får väl vara lite nostalgisk! R:en står just nu hos min farsa och har körförbud, det finns en lååång lista med saker som behöver fixas på den så jag lär ju få plöja ner lite cash i denna! Men jag gillar ju att fixa med bilar så detta blir kul! Saker som behöver fixas: -Antennringen är dålig, måste bytas. -En eller flera ABS sensorer funkar inte - Motorn går bara på grund-laddtryck, möjligen är en lambdasond trasig. - När farsan startade den sist så varnade den för lågt oljetryck..hmm skumt.. - Parkeringsbromsen måste bytas - Framlamporna är dimmiga och behöver poleras (på insidan!) eller bytas ut. - Vanlig service behöver genomföras och jag ska byta alla vätskor överallt. - Huven går eventuellt inte att öppna enligt farsan (men jag lyckades när jag provade den några dar tidigare så oklart om han bara gjort fel?) - Nya tändstift -Inredningen behöver saneras och vårdas -Den har sunkiga kina-däck.. + Säkert några fler grejer som jag glömt eller märker när jag börjar skruva på den. Vad är då bra på denna? Tja.. den är rostfri! Den har heller inte gått så himla långt så vi får hoppas att de är ok i övrigt maskinellt. 4C dämparna verkar funka också. Jag får börja fixa alla smågrejer och få den genom besiktningen, sen blir det till att fundera på vad som ska moddas. Bromsar känner jag är prio 1, den har ju fina brembo ok fram och bak även om en del säger att just dessa inte är så bra? Jag känner att med tanke på vikten så räcker nog inte skivorna till. (De är 330x32 fram). En ide som jag har är 356x34 skivor från en audi a6, dessa passar rätt på om man borrar upp hålen lite och de är rätt så billiga (700kr styck). Frågan är om man får plats med 2mm bredare skivor mellan beläggen? En adapter måste fixas förstås med denna ritar jag bara upp och tillverkar i stål. Ett annan galen idé som jag hade var att använda mig av en originalskiva till en Honda civic type R 2020, den är 350x32 och flytande till ett ganska bra pris. Då får jag tillverka en custom bell till skivan så att jag tar av den som följer med och sedan skruvar på skivan på min egentillverkade. Någon annan som har nån bra idé angående bromsar? _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Cayenne Turbo 2019 |
||
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||
1740kg enligt transportstyrelsen, rätt så tungt faktiskt! Skulle ju behövas 380mm bromsar, men jag vill inte byta ut oken så jag vill hitta en så stor skiva som möjligt som kan användas med original bromsok. _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Cayenne Turbo 2019 |
||
På den gamla goda tiden (länge sedan), när även jag var Volvo-ägare, så åkte jag V70R från 98, och den hade bara vanliga flytande ok med 302mm skivor fram... klent kan tyckas, men jag ringde Stacke på Pean och efter mycket stök o bök så fick han fram PFC 07-belägg som jag sedan fick modifiera kraftigt för att få rätt passform på. Dessa belägg runt om i kombination med Castrol SRF bromsvätska, funkade alldeles utmärkt på Sviestad, trots ça 1700kg och tung gasfot 👍 Så det ska nog funka med originalskivor till din om du väljer rätt belägg 😉 _________________ Linus Pålsson GR Yaris -21såld Lexus RC-F Track Edition - 20 såld Focus RS MkII -10 såld Honda MB6 -97 såld M535i -86 såld |
||
|
||
Jag känner mig oxå tämligen säker på att det räcker till med bra belägg,
på en bil som körs främst på landsväg och inte de minsta mest krävande banorna utan tid för kylning mellan svängarna. Självklart i kombination med stålomspunna slangar och bra vätska, uppmotionerade rörliga delar. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Ok! Coolt att du haft en v70r! Jag har beställt xp8 och nya bromsskivor till att börja med. Det går nog få nån vassare pfc variant också, men jag vill helst inte att det ska gnissla för mycket då bilen ska köras till vardags. Det var delvis därför jag tänkte på större skivor, samtidigt så verkar det ju som om i princip alla bilar har underdimensionerade bromsar för bankörning (kanske förutom Porsche?). När jag är klar med den här kommer den säkert ha 70-80khk mer än original så lite större bromsar skadar ju inte! _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Cayenne Turbo 2019 |
||
Ok, tack för svar, jag får börja med original nu och lite bromskylning så får vi se hur det funkar. Knotan, du är väl duktig på Volvo-bilar, kan du nåt om s60r motorn? Den har ju större borr än t5:an och ska därför vara lite klenare. Tror du den håller att köra E85 och 380-400hk, eller kommer jag rasa motorn snabbt då? _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Cayenne Turbo 2019 |
||
Jag är ingen expert på 5orna mer än det som fanns att läsa på forumen då när det begav sig.
Men jag tror att de nyare varianterna av 5an , med uppgraderad vevhusventilion osv har många olika små problem från de tidigare 5orna utsorterade, Jag är rätt övertygad att många problemen som fanns förr med olika motorer till stor del kom av okunskap och dåliga programvaror som knackade sönder motorer i onödan. De är väll relativt snabbt förbrännande 4v motorer som då automatiskt blir knackänsliga med små turbos i kombination med för mycket förtändning. Idag finns mer kunskap inom mappning, bättre utrustning för både programering och bromsbänkar, knackmätning och vvt kammaxlar som för 15 år sedan var något som nästan var svartkonst att använda, är standard kunskap idag hos varenda seriös tuner. Turboagregat då, innebar en för liten/snäv orginal turbo, eller en alldeles för stor och laggig lastbilsturbo, idag finns alla steg där mellan med det bästa från båda världar. Så min slutsats är att väljer man bara klokt bland dessa komponenter och får till en bra programvara, så är jag 100% övertygad om att det kommer hålla jättebra. Så länge oljetryck finns och tillräckligt bränsletryck dvs. En catchtank för bränsle är nog väldigt viktigt vid lite snabbare tempo tex. Gällande bromsar så brukar jag själv vara för snål för "riktiga" racebelägg på gata, brukar köpa tex ferrodo eller bosch "premium" belägg, dvs det bästa ur standard sortiment som oftast finns hemma på Nobtec här i norrköping, Det tillsammans med svarvade (100% raka) skivor. Genomgångna ok, stålomspunna slangar osv, brukar göra underverk för vilken bil som helst jämfört med vanliga billigaste belägg som de flesta svenssons köper, med lagom tröga ok och lätt vibrerande skivor. Med tung bil och huvudsakligen landsväg eller trackdays utan maxande av bilen längre stunder , brukar skivorna "gå åt" ganska snabbt men har inte själv upplevt att "stoppkraft" skulle saknas så speciellt ofta, men ökat slitage såklart. Jag har dock aldrig kört riktigt fullt så tunga bilar, aldrig kört mer än 1100-1400 kg ungefär. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Var det inte orginal? Vill minnas att de hade hiskeliga problem med ABSen i början och ett antal bilar flög över staketet vid gamla Trösen på Gelleråsen under utprovning. Första racet gick på Anderstorp -02 och vi som satt i slutet på långa rakan såg hur halva fältet hamnade i gruset, oklart om det berodde på ABSen iof, det regnade rätt ordentligt.... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
På den S60 challenge jag hade satt det AP racing 4 kolvs ok fram med 330mm skivor, bak var det T5 original om jag minns rätt. Ingen avmattning med de bromsarna under med ferrodo belägg under långlopp på Sviestad. Dock åt den lite skivor fram...
_________________ J o n a s J o n s s o n Radical SR3 RS RS2 i SPVM |
||
Cylinderfodrena är svaga i den motorn, blir ovala redan med original effekt. Jag var sugen att byta min T5 mot en R för några år sedan. Blev då varnad för det.
_________________ Mikael Persson M3 E46 Competition 2006 |
||
Efter lite efterforskning då delar dessa stora alu oken belägg med följande
* Peugeot 807 V6 * Peugeot 607 V6 * Subaru WRX STi 04-06 * Lancia Kappa V6 * Alfa 166 V6 * Mitsubishi Evo 5-9 * Volvo S60R * Volvo V70R Kanske hjälper om du jagar delar/belägg etc /Rob _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||
Våra race- och banåkarbilar Volvo S60R 2005 - Bilen såld, ny bil på G? | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 4 besök senaste veckan (24447 totalt) |