Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1739 besök totalt |
Re: Nytt varvrekord av SportAuto igår, Carrera GT
Sitter här med tidningen motor-magasinet och läser om en Porsche Cayenne förfinad av Gamballa med 700Hk / 1050Nm 380mm racing bromsar mm. Detta monster kastade sig runt nordslingan på 7:32:52 ![]() Samt att den slog de gammla rekordet för sportbilar med 10sek som sattes för någon vecka sen ![]() Vilken bil körde på 7:42:52?? _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
Re: Nytt varvrekord av SportAuto igår, Carrera GT
Ehh, Hur feta var de kvalslicksen de hade då? Vilka övriga ombyggnationer hade gjorts? Det kan inte ha varit mycket kvar av produktionsbilen. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
Gambella GT700 Areo 3 hetter Cayennen och den rullade på vanliga gatdäck från Yokohamma AVS sport 245/35/18" fram 295/30/18".....
_________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
Vet inte om man ska skratta eller gråta... Jädrans tuff bil... men jag är ändå lite tveksam ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||
Imponerande bil, absolut, men jag tror inte att den har körts på 7:32:52 eftersom a) Gemballa GTR 650 Evo:n kördes på exakt den tiden b) det finns ingen 10 sek långsammare "rekordtid för sportbilar" som sattes för en vecka sen och c) nämnda Motormagasin också hävdar att varvrekordet på Nurnburg Ring innehas av en Gemballa GTR 750 Evo...
![]() otroligt vad jag kan irritera mig på folk som inte klarar att stava till NÜRBURGRING! _________________ Nordschleife: 626 varv |
||
Det är ju så synd om folk som måste klaga på små saker. Men behöver skriva Nürburgring varje gång, när vi ändå är här inne under Nürburgring forumet.... SÅ de flesta som är inne under Nürburgring förstår nog att det handlar om Nürburgring. Tror oxå att nordslingan eller samma ord på Tüska går exact lika bra här inne.... _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
Är man stavningsfetischist så är man!
![]() Nej då, jag håller med dig om att det inte spelar någon roll här, men i en tidning som publiceras och säljs så kan man väl korketrurläsa lite i alla fall? Mitt förtroende för nämnda blaska är inte högt efter de givna missarna, därav min skepsis angående varvtiden. _________________ Nordschleife: 626 varv |
||
Den gode Bosse Lindström hade nog missat lite grundläggande information. I texten står ju faktiskt att rekordet sattes med en GTR 600 (här får jag rodna lite eftersom jag envisats med att kalla den 650, förlåt!) och då stämmer helt plötsligt allting igen!
Inte fasiken har en Gemballa-Cayenne 18"-hjul och definitivt inte 245/35-18 fram. Tiden avser körningen med 911:an, tack för artikeln som klarlägger det hela! Däremot undrar man ju nu vad Cayennen skulle klara? Under 8 min troligen, men hur mycket under? _________________ Nordschleife: 626 varv |
||
GTR 600 har 600hk Kollar man den inscannade sidan så står det faktist att det är en snarlik bil och inte en Cayenne... Inte för jag vet hur man kan kalla det för aen snarlik bil men i alla fall. Här finns Yokohamas info om rekordet. http://www.yokohama.de/WYS/Yoko_Wys5 |
||
Gemballa Cayennen rullar på 22"-are.... 265 fram å 295 bak. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
Maciej, du har naturligtivs rätt angående beteckningarnas koppling till den officiella effektuppgiften. Men precis som Ruf:s CTR hade betydligt mer än de uppgivna 469 hk så kan vi nog utgå från att GTR 600:an faktiskt hade uppemot 700 hk. Allt enligt de som kört den, Horst von Saurma och Wolfgang Kaufmann.
_________________ Nordschleife: 626 varv |
||
I det här fallet däremot är det artikelförfattaren som har blandat ihop alla siffror och data fullständigt. Han skriver att rekordet sattes under försommaren, det rekord han skriver om sattes försommaren 2001 och då hade inte Cayennen lanserats än och Gemballa knappast släppt dessa versioner av Cayennen ännu. Vi har ju redan kommit fram till att rekordet sattes av en GTR 600 ( 996a ) och inte GT 600 ( Cayenne ) Dessa 700hk han skriver om har han fått från GT 700 Aero 3 som han skriver om i bildtexten, 18" däcken han skriver om är från 996. Man undrar hur och var han fick informationen. |
||
Absolut, förvirringen hos artikelförfattaren är total! Visserligen har väl de som besöker detta forum mer kunskap om och erfarenhet av Ringen, sportbilar etc än gemene man, men lite mer kan man faktiskt förvänta sig av en som har journalist som yrkesroll.
_________________ Nordschleife: 626 varv |
||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1739 besök totalt |