| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Skydda gängor mot rost?
|
5 besök senaste veckan (2100 totalt) |
|
Skydda gängor mot rost?
Finns det nåt bra vax eller gukka man kan spraya på tex styrstag eller gängan på coil overs för att skydda dem från att rosta ihop? Att rengöra när det ska justeras är ett mycket mindre problem än att behöva byta styrstag varje gång man ska ända toe. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||
|
Hålrumsvax eller annat för underedsbehandling bör ju fungera.
Eller kedjesmörning för cykel (finns ju okladdiga varianter). Men vad är det för saltsörja du kör i, eller pillar du med grejerna bara var 10k mil? |
||
|
Jag brukar använda Biltemas linoljebaserade, funkar riktigt bra på delar i hjulupphängningarna.
https://www.biltema.se/bilvard/bilun _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||
|
Re:
Är den väldigt jobbig att få bort från gängorna sen eller är det hanterbart? _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||
|
Torkar bara bort med papper, smörjer gängorna fint men var noga med att få bort allt grus.
Använder den som skydd på många delar under bilen, spruta på ett lager och jämna ut med en trasa så du bara får en tunn hinna. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||
|
Biltema 36-4555:
https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/skyddstatningsmedel/skyddsolja-2000036004 Detta är igentligen vapenolja, å verkar funka ypperligt som skyddsolja, stelar/blir seegt efter en stund, MEN blir mjukt /rinnigt med värme. Konserverade ett motorblock med detta, å när det var dax för montering tog jag en 400L plastpåse som gjordes hål i och en kupevärmare som värmde upp blocket i x-antal timmar. All olja rann ur utan problem, och första oljebytet tog hand om resten efter olje/glykolbytet. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
|
Jag använder ofta Biltema Skyddsolja när jag behöver "långtidsförvara" detaljer/komponenter.
De får ett lager skyddsolja och sveps sedan in, om möjligt, i gladpack. Eftersom det inte är några extrema miljöer de lagras i, så håller det "hur länge som helst". Angående rostskyddsmedel så finns det en lite äldre (från 2007) rapport från Riksantikvarieämbetet med titeln "Rostskyddsmedel för omålat järn". Nu är önskade kriterier lite annorlunda (men ändåså ganska lika vad vi önskar) samt att vissa produkter inte finns längre eller ersatts med andra (fast produkter som 5-56, linolja i olika former, Hagmans Carosol med mera finns med). Inte direkt applicerbar till vårt användningsområde men kan ändå vara intressant läsning
https://www.exx.se/techinfo/docs/ros _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||
|
en riktigt gammal lösning som användes på ånglokens tid...
nöttalj.. vad jag pratar om.. gå till en slaktare.. köp Nöttalj brukar finnas i orenform blandat med massa anat i taljbollar glöm dom.. nöt talj kostar lite sedan tar man en kokplatta och ställer ute... luktar och stänker.(luktar stekt kött då dylikt ofta följer med i slamsor.. min far tog en gammal stekpanna.. sedan smälter man taljen och får bort hinnor.. och det viktigaste vattnet.. när det inte längre fräser och bubblar är taljen fri från vatten..ej för hög temp det kan börj brinna..VIKTIGT.. den nu HETA taljen öses upp i lämpliga burkar den kan förvaras i åratal.. har en burk som min far smälte för säkert 15 år sedan..utan mögel eller lukt.. hur applicera.. min far doppade alla skruv i het talj.. dom rostar inte, lossas lätt och skruvas lätt år .. man kan med varmluftpistol smälta till ytan i behållaren sen ta en trasa och applicera taljen.. på ånglok har man mycket blanka delar utan någon sorts rost skydd där gnider man på ett jättetunt lager talj på varma delar.sen rostar det inte.. kanske värdelöst vetande ... men det funkar...det står iofs inte något fint på burken.. sedan när ni skall gänga hål doppa gängtappen /skäret i burken.. perfekt..även perfekt till borrning. Det finns en produkt som förmodligen har nästan samma innehåll,, fast med tillsatser .. men kan inte lova rostskyddande.. Tilia borr och gängpasta.. men den är kladdigare... taljen blir ganska så fast utan vattnet i.. nörd läge av... _________________ Michael Thulesius |
||
|
Vilket fett/olja som helst är bättre än inget alls, men som Michael Th är inne på så är ofta urgamla metoder väldigt bra.
Ånglok, vattenkvarnar osv är ganska tuffa miljöer för metall. De var ganska finurliga förr i tiden. Bosse Bildoktorn har ju också en massa husmorstips och recept på saker från skafferiet som funkar lika bra på bildelar. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
|
Arméns korrskyddsolja är väldigt bra men sedan jag avslutade min militära karriär så har jag lite svårt att få tag på den....
Borde väl finnas ett civilt alternativ? /Claes
_________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Skydda gängor mot rost?
|
5 besök senaste veckan (2100 totalt) |