| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Renovera proflex dämpare
|
1477 besök totalt |
|
Renovera proflex dämpare
Har sökt runt lite men hittar ingen bra information. Är det bökigt att renovera en dämpare. Finns det sprängskiss på proflex ngn stans. Är tätningarna std grejer. Oringarna bör vara det. Duger Statoil 131 oljan. Hur vet jag vilken volym det ska vara. Såg att jänkarna fyllde en inch under lås spåret, andra mäter. Iof kan jag tömma ut oljan och mäta men lite har redan läckt. Sen kommer vi till trycket. Är det generellt med typ 9 - 10 bar. Eller finns det ngn i Stocholm som gör detta till hobby förare. Jag har inte tänkt vinna vm så allt behöver inte vara vm standard. Mvh Niklas _________________ Niklas Rosenberg |
|
Tanken med dessa dämpare måste vara att dom är relativt enkla att meka isär för att kunna schimsa om. Men ingen verkar göra det. Gör våra större team i Sverige detta själva eller skickar dom grejerna vidare?
Såg att dämparna från usa finns beskrivningar hur man gör och det finns delar, verktyg att köpa. Just sellholm är nog det första jag fick upp när jag googlade, ligger en bit utanför Stockholm. Det finns en risk att skicka saker. Mvh Niklas _________________ Niklas Rosenberg |
|
_________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
|
Bara en återkoppling.
Inga dämpare renoverade och responsen på hjälp har varit sådär. Sellholm var Fick lite info från ett annat land.. Muttern till kolvstången ska dras med 20 nm. Motul har en perfekt dämpar olja. Tolkar det som att dom själva använder den. 12 Bar ska trycket vara. Fick även en reservdelslista. Första dokumentationen på proflex jag sett. Reservdelar får jag köpa från det andra landet. Dämparen är isärplockad. Oringar beställda. Verkar finnas i vanliga sortimentet. Letar kolvstyrningen i ptfe och innehållet i packboxen. Olja har crosshandlarna och gas fick jag låna av en kompis. Får se om jag nöjer mig med ny olja och fylla med gas igen och provköra. _________________ Niklas Rosenberg |
|
Finns en skitduktig "kille" i norrköping som skruvar dämpare, främst till 2 hjulingar då han själv tävlat enduro hela livet. Han håller nig på med alla märken aom finns, och bygger även egna varianter med blandade delar meölan olika tillverkare för att få rätt egenskaper osv. Riktig entusiast själv så han vet hur en hobbyförares ekonomi är.
Han hjälpte mig bygga om mina KONI dämpare till formelbilen, då delarna internt verkade omöjliga att hitta, så satte han i nya, vanligare prylar så det blir lättare nästa gång.
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
![]() |
Skruva banåkabil
Renovera proflex dämpare
|
1477 besök totalt |