| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Regumerade däck...
|
1849 besök totalt |
|
Regumerade däck...
Har funderingar över regumerade däck mm. Skjälva stomen enligt regumeran jag har pratat med hävdar att de kommer från michelin, pirelli, continental mm som de har tagit bort den gamla slitbanan på och ersatt med "de bästa gummit vi kan få tag på" och vips är det ett däck för halva pengen gemt imot orginalet. Frågan kvarstår ju dock... Går dessa däck att köra banaträff på en hel dag, samt har de lika bra egenskaper som orginal Tänker i första hand på "sportline" och "mss 3/msm" dessa är ju exakta kopior på michelin däck, och om man får tro säljarna skall de ju ha michelin stomar från samma serie...
http://www.agidack.se/sommardack.htm _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
|
nejnejnej!!!!
dom baseras på kända stommar, men dom kan vara blandade hur som helst. tänk scenariot med ett märke/modell i varje hörn gå inte på deras säljsnack. iofs är michelin en av dom största inom regummeringsbranschen iom sina dotterföretag inom schangern. jag har sålt regummerade däck av från en massa olika tillverkare och nej! dom är inte ens i närheten av "nya" däck. dessutom är vilket koreansk lågprisdäck bättre än 99.9% av regisarna samt att prisskillnaden är nära noll. köp ett hankook/kuhmo/falken etc, så blir du nöjdare. vinterdäck däremot, där gummiblandning/mönster samt dubbval styr mer, är ofta mkt prisvärda alternativ och ger uddatillverkarna spö. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
|
Snabbt och bra svar!
Behöver något bra och billigt till MBn till nästa säsong... Nu behövs inget eftersom den redan är avställd för i år. Bilen väger ju bara 1300kg tankad och klar så jätte tung är han ju inte. Vad kan tänkas funka bra till 16" fälgar som orginal huserar 225-50-16", skall man satsa på smalare samt lägre profil? (kan inte få på 15" längre pga. större skivor 300mm och 4-kolvs ok...) _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
|
www.dackonline.se
det blir inte billigare än såhär
köp riktiga däck. taskig livslängd och dåligt grepp gör ingen lyckligare. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
|
pirelli p6000 i 205/55-16 för 851:-/st inkl frakt hos dackonline är ett riktigt klipp imho.
synd att du inte är belägen i stlm för då kunde du fått köpt dunlop sp9000 av mig för 900:-/st i samma dimension _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
|
Jag har provat regummerade rally slicks och de var nå hel knas me dom. Stommen var för svag och gummit försvann efter en halv dag på mantorp. Så då vare slut åkt. Fick en separation i gummit på kanten i ena fram däcket. Hade jag kört lite till hade samma hänt med alla 4 däcken. Dessutom tror jag att jag aldrig kört på däck med mindre grepp. Man trodde ju slicks skulle greppa som tusan?
Så fort de gick över 80-90 så börja de släppa i bakdäcken. Fast har man pengar för 2 uppsättningar däck per banträff o vill drifta initial d style hela banträffen så ere perfekta däck Så följ rådan ovan o tro inte på säljarsnacket.
_________________ Johan Vikström |
||||
Nemas problemas! är i sthlm ett par gånger per år i affärer och tycker att de har oförtjänat dåligt ryckte på bana.... Körde på Rudskogen i sommras med 205/55/15" med gott resultat gemfört med Volvo/Saab i kurvorna
(vad säger du Janis, vet att du kör på Ventus 102. Men endå hängde jag med & Automat!) Priset låter fullt rimligt. är det 205 eller 225? PMar dig next time around! _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Rallyslicks på banan funkar sällan... (ja jag vet att de har mönster och att det språkmässigt är fel att kalla de rallyslicks men jag kallar dem det iaf )
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Jag köpte billigaste ickeregumerat som gick att få tag på till bruxis..
Sunny hette dom.. Har inte reflekterat över torrgrepp då jag är rädd att golfen skulle välta
Men våtgreppet. Aldrig har jag kört med däck som släpper så lätt vid ax när det är lite blött ute
Dom lugnaste (mot vad man brukar kunna med normala däck) ivägkörningar från rödljus(När det blivit grönt givetvis) kan resultera i däckspinn. Dock verkar dom bita fast ganska bra vid inbromsning konstigt nog.. Väghållning vid blött har jag inte vågat prova.. jag släpper snällt gasen när det börjar regna _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
bruxbilsdäck....
_________________ Magnus Thomé
|
||||
Har aldrig provat riktiga rallyslicks, men dom borde ju funka bra med tanke på hur fort rallybilarna går på asfalt. Kostar dock runt 4500 kr / däck och håller bara i några mil
// J - som oxo kallar dom rallyslicks
_________________ Johan Vikström |
||||
Var bara för att jämföra regumerat vs billigt icke regumerat
Kanske inte så konkret inlägg men om man börjar titta på billiga icke regumerade och vill ha bra våtgrepp.. välj inte "Sunny"
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
![]() |
Däck för banåka
Regumerade däck...
|
1849 besök totalt |