Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lola T590+T290+Porsche bygge | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (4808 totalt) |
Jag håller på att projektera ett nytt bygge och jag har skaffat en del grejor.
Bygget i stort! En aluminium monoqoque från en Lola T590 som saknar id handlingar, men lär ha vunnit EM på tiden det begav sig. Jag säger detta för att ingen ska idiotförklara mig för att jag förstör historiska värden. Karossen kommer från en Lola T290. Det som inte syns under skalet kommer att bestå av en Porsche 996 Turbo bakvagn med en Boxter växellåda och Boxter motor. Framvagnen är inte spikad än men just nu tittar jag åt en Corvette C4 då den är ganska låg. Jag ska bygga en fackverksram som jag ska dölja i sidopoddarna på monoqoquen har jag tänkt. Jag kommer troligast att ha Öhlinsdämpare som är anpassade för den låga vikten runt om, men jag har Porsche 996 Turbo stötdämpare till bygget för att måtta med. Bilen ska inte bli en ren banracer utan ska reggas som amatörbyggt fordon har jag tänkt och användas vid trackdays men även att åka och handla en glass med. Jag har lite frågor kring framvagnen. Jag tänker mig en Corvette C4 men vill gärna ha Porsche 996 bromsar och skivor för att hålla det så rent som möjligt. Någon som har gjort denna resa med att mixa Porsche och Corvette grejor? Är det något jag ska tänka på speciellt? Någon årsmodell på grejor jag ska undvika eller ska jag glömma denna kombination? _________________ Magnus Andersson 912 -66 911S -69 MGB 1800 GT (ex Ulf Johansson) Lola 290-Porsche 996/986 hotrod. |
||
Jag håller på med c4 delar i min bil, och hade nog inte valt dom till det du ska göra. Titta snarare på lotus Elise/ Opel Speedster.
Corvette delarna är gjorda för en bil med motorn fram och designade tidigt 80 tal. Lotus/Opel delarna är gjorda för en mitmotorbil som troligen ligger mer i din viktklass och ser iallafall sjukt mycket trevligare ut för en sån bil du bygger. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
Lotus Elise har jag fått från andra också som tips. Har sökt lite, men inte hittat något. Men kanske värt att fortsätta söka då.
_________________ Magnus Andersson 912 -66 911S -69 MGB 1800 GT (ex Ulf Johansson) Lola 290-Porsche 996/986 hotrod. |
||
Hej , kul att se iallafall en till Lola på forumet
Instämmer i att corvette framvagn låter som en tråkig ide. Hade det inte vart för att den ska reggas för gata så hade jag självklart tyckt den skulle få en tidstypisk eller något modernare från lämplig formelbil eller sportvagn. En tanke som slår mig är att borde det inte finnas bra grejor till typ super 7en byggen osv att köpa i så gott som färdiga kitt från England? relativt billigt, välbeprövat, borde fungera att regga med, men ändå relativt lätta grejor som ser lite tidsenligt rätt ut, _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
En annan, rent praktisk sak med kombon Corvette/Porschebromsar är att Porschen har väldigt höga klockor på bromsskivorna, och Vette är avpassad för rätt platta skivor, så antingen får du ha en herrejössesspacer innanför skivan eller välja andra skivor och ha en herrejössesspacer på utsidan för att inte oket skall gå fritt mot fälgen. (Sen har jag ingen aning om oken ens får plats mot uprightsen, det går t.ex. inte att klämma dit 996-ok på C5/C6 utan att kapa av fästöron eller ha enorma skivor).
Är du oavsett ute efter 996-bromsar har jag ett par hyfsat fräscha ok liggande till Boxster S / 996 om det kan vara av intresse. _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||
Man kan köpa alla bitar löst här om man vill: https://www.eliseparts.com/shop/stee Det blir nog inte jättebilligt, men förmodligen rätt bra. Dock finns ingen subframe fram utan den får man bygga. Bak sitter alla infästningar utom en i subframe om man tar Speedster/toyota style, Rover K så sitter inte övre coiloverfästet i subframen heller. Rekommenderar S2 antingen toyota eller rover stil för att hitta fälgar som passar. Dessutom är lagren lite behändigare att byta (är det Corsa C eller nåt sånt?). Riktigt kul projekt! Ser fram emot uppdateringar _________________ Pontus Fyhr |
||
Rätt många gånger har man gått på minan att köpa lite billigare för att göra en enkel modifiering som oftast slutar i att man får köpa en massa andra grejor och vips, så blev det mycket dyrare...
Jag har kollat på Elise sidan och kanske ska man då satts på deras ok och skivor också. Tycker det estetiska är väldigt viktigt också när man lyfter på skalet så en massa adaptrar hit och dit gillar jag inte. Jag ska låna en riktbänk av en kompis och ha den när jag bygger hela bilen. Jag ska bygga bilen i tre sektioner har jag tänkt. En mitten sektion med fackverket och interfaceytor fram och bakåt. Bakåt ligger sen då "motor-kassetten" som innehåller bakvagn, motor och växellåda. Fram finns en motsvarande kassett med hela framvagnen. Sektionerna hålls ihop av koniska styrtappar, typ 4 eller 6 st fram och lika många bak. Sen har jag skruvförband som håller den koniska styrningar ihop. Då kan man lätt dela på bilen om man av någon anledning vill ändra eller bygga om något. _________________ Magnus Andersson 912 -66 911S -69 MGB 1800 GT (ex Ulf Johansson) Lola 290-Porsche 996/986 hotrod. |
||
Japp, har inte kommit till detaljlösningarna än men solklart kan dom sitta i centrum. Viktigast är principen att skruven bara håller i hop konstruktionen och belastningen tas i styrningen.
_________________ Magnus Andersson 912 -66 911S -69 MGB 1800 GT (ex Ulf Johansson) Lola 290-Porsche 996/986 hotrod. |
||
Det har inte hänt så mycket på byggfronten. Väntar på att få till en transport från Göteborgstrakten av en Boxterframvagn som ska riggas upp i riktbänken den också och önskad hjulbas väljs då. Får se vad jag landar när jag har alla parametrar på plats. Boxter hubbarna kommer att modifieras så att i stötdämparhålet placeras en spindeled och sen ett öämpligt stag, kanske från RX7 eller något hemmabyggt. Sitter och leker lite med VSusp, vilket är kul. Har ju alla möjligheter då jag kan välja bredden på ramen fram.
_________________ Magnus Andersson 912 -66 911S -69 MGB 1800 GT (ex Ulf Johansson) Lola 290-Porsche 996/986 hotrod. |
||
En Porsche 996, vilken jag plockar fram och bakvagn från, har 2350 mm i hjulbas. En Lola 290 har 2330 mm i hjulbas, vilket då följaktligen karossen är gjord för. Kommer 20 mm på hjulbasen att märkas om jag väljer Lolans hjulbas till Porsche chassit eller justerar man till det på annat sätt?
_________________ Magnus Andersson 912 -66 911S -69 MGB 1800 GT (ex Ulf Johansson) Lola 290-Porsche 996/986 hotrod. |
||
Har du någon tanke gällande vikten på bilen. Känns som den lär bli minst några hundra kilo tung, vilket såklart är scårt att komma ifrån vid reggning, ??
Vad menar du med märkas skillnad?? Vilen kommer ju knte längre vara varken en porsche, eller en lola, den kommer ju bli helt unik. Så vad är det du vill jämföra, och mot vad?? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Kanske typ Ackerman och liknand _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
Nej, jag tänkte inte ha täckta hjulhus. Jag är ingen expert på Lola, men jag tror att bilen på bilden är en T590. Jag har ett sånt chassi (icke komplett chassi) som jag först tänkte använda till T290 karossen, men dom blir inte så bra ihop har jag kommit underfund med.
Målbilden är något som på bilden, Lola 100% till det yttre fast med Porsche prylar under skalet då. Vikten kommer kanske att bli ett problem, fast det omvända då. Jag har nyligen (nästan, bara ljud provet kvar) fått en annan bil igenom SFRO besiktning som ombyggt fordon. En Escort mk2 med Volvo B230 och en massa andra Volvo grejor på, godkänd med dispens på 20 kW per 100 kg. Bilen väger 950 kg så jag klarade mig precis. Här får jag det tufft och behöver inte direkt jaga vikt, förutom att jag kan balansera vikten kanske. Jag tänker kanske Ackerman och andra grejor om man ändrar hjulbasen. Jag är en ödmjuk och glad amatör som försöker absorbera all kunskap inom detta område. Ser fram mot timmarna i verkstaden och de framför datorn! _________________ Magnus Andersson 912 -66 911S -69 MGB 1800 GT (ex Ulf Johansson) Lola 290-Porsche 996/986 hotrod. |
||
Gissningvis så lär det vara många andra saker förutom längden som förändras, den ökade vikten och totalt ändrade hjulupphängningen lär ju förändra bilens beteende på bana enormt mycket mot hur bilen var i tävlingsutförande.
Så det behöver du nog inte fundera över, försök behålla porschens geometri /rörelse , och sätt hjulen där det blir bra. . Utvärdera hur den fungerar när den är körbar. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Våra race- och banåkarbilar Lola T590+T290+Porsche bygge | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (4808 totalt) |