Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3416 besök totalt |
Från sidan så verkar samtliga långloppsserier ha kört fast i att "andra skall ändra sina bilar/regler men inte vi" som resulterar i att alla ambitioner att skapa en gemensam serie eller nytt koncept mer eller mindre omöjliggörs.
Det är så klart en smärtsam osexig mental process för team som lagt ner mycket tid och pengar för att nå dit de kommit inom nuvarande reglementen. Inte heller något unikt utan något som de flesta serier och klasser brottas med från tid till anan. För att om möjligt lyckas skapa en livskraftig långloppsserie så behövs analys och fastställande av några huvudprinciper tex vilken prislapp för att kunna vara med, vilka bilar tänker man sig, (nu och på sikt), trimningsgrad (i syfte av utjämning eller ren prestandahöjning?), tänkt prestandafönster osv. Låter självklart men ibland undrar man om en i sanning objektiv analys och avvägning av diverse påverkande detaljers effekter är gjort, respektive serie har mest verkat titta på olika anpassningsmöjligheter baserat på befintliga bilar och regler. |
||
Personligen menar jag att så länge säkerheten är gemensamt krav så kan man blanda bilar.
När vi körde Volvo S40 JTCC med i SLC så var det bara ball att bli varvad när de snabbare klasserna körde om. Jag upplevde aldrig det som farligt. _________________ Anders Hansson |
||
Re:
Nu finns det ju i och för sig två serier till under Enkel Bilsport som förmodligen är billigare än Race4Fun men de är ju idag begränsade till varsin bana i norra Sveriger (MittCup i Härnösand/Mittsverigebanan och SDC5000 i Fällfors/Skellefteå). Alla tre serierna i Enkel Bilsport lever ju med en hastighetsbegränsning som någon nämnde tidigare, och den diskussionen har vi nog inte ens sett början på ännu. Men det passar inte alla och det begränsar, eller kanske ska man säga bör begränsa, vilka bilar som det körs med. Ingen har tidigare - tror jag - nämnt att det kan vara värt att kolla vilka serier som körs på banor som det tänkta teamet har lagom nära till. En serie man har "nära" till är absolut en fördel i början. Sedan håller jag med om tipsen att om möjligt välja något med relativt standardmässig bil, det underlättar. Likaså är det väl rätt smart att om det går, bygga en bil som kan klassa in i flera serier, kanske med vissa justeringar. Till exempel kan det ju vara bra att veta att om man bygger för en serie som tillåter folkracebur så är det rätt svårt att kunna få vara med i andra serier som kräver racingbur. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Agree
Jag blir lite avundsjuk på den europeiska serien baserad på: https://c1racing.club/build-page/ Känns som att den inte kommer till Sverige dock för många som inte gillar att "åka långsamt måste vara en riktig bil". Och det jag minns mest från alla långlopp är när man har haft dom där dramatiska närkamperna i varv efter varv, inte vilka rekordtider jag satte på Mantorp. För det finns det andra serier. _________________ Janne Ström |
||
Re:
https://www.b-zeroracing.com/ ! _________________ ![]() |
||
Re:
Mantorp: Participants Started: 38 Participants Finished: 22 Sturup: Participants Started: 38 Participants Finished: 27 Falkenberg: Participants Started: 37 Participants Finished: 24 Är kö till varje tävling 3-4 team. Race4Fun försökte lägga till klass 3-4 i serien som skulle vara en pinne upp, som skulle gå ifrån Enkel Bilsports reglementet. Men de la till klasserna sent i December (tror jag det var) att ingen hann reagera. Man får tycka vad man vill om reglementet för klass 1-2, men det är instegsracing som är till för oss som inte kört gokart sedan 4-års ålder. Att man blandar turbo och sugmotor var det ramaskri om i våra kretsar men har fortfarande inte sett en 200sx med 500 häst drifta om mig på Mantorp ![]() _________________ ![]() |
||
Re:
Man har sig själv närmast, jag menade sör-över ! ![]() ![]() _________________ ![]() |
||
För mig spelar det ingen roll Det viktiga är.
Hej jag tänkte göra ett inlägg i denna debatt. Jag är ju medarrangör i både den enklaste Krutcupen och Svenska Mästerskapet STEC. Men jag vill framtona tydligt om du är ny så spelar det absolut ingen roll. Kör där du känner du har det trevligast prova gärna runt och känn dig för. Vi delar gärna ut ett frikort inom STEC Premiären 2021 på Mantorp 11 April. Tycker ert team om detta så fortsätt gillade ni inte upplägget så prova något annat. Det viktigaste är att ni är med och kör Svensk Bilsport oavsett arrangör eller regelverk. För detta förändras med tiden. För 30 år sedan körde jag mycket 24 timmars idag kör jag hellre 2 timmars STEC GT-Open för det passar mig bättre som 50 åring att köra 2 timmars "sprint" än 8 timmars non-stop. Välkommen till banorna och bygg en bil utan lånade pengar för budget är också något man skall anpassa sig till så du inte behöver som en spelberoende ljuga för vänner och familj vad din hobby kostar. Sverige har ett fantastisk stort långlopps smörgåsbord för aktiva team och förare. Bara välja och prova alla är duktiga arrangörer och uppläggen skiljer sig lite åt men i det stora hela så är det massor med körning under dagen och du får i alla serier umgås med glada likasinnade människor som gillar att gasa. [url]www.krutcupen.se [/url] kallas Sveriges enklaste Bilsport www.stec.se Svenska Öppna Mästerskapet i Långloppracing kör varje Oktober Svenska Långloppsfinalen 2021 blir det lagd på fantastiska Gotland Ring där varje varv är en upplevelse. Hör av dig om du vill ha en prova på biljett och har du ingen bil så kör i STEC Pay&Drive team inför 2021 kommer det finnas 8 stycken Audi TT att hyra din förarplats. ![]() ![]() |
||
Re: För mig spelar det ingen roll Det viktiga är.
Du menar spamma diskussionstrådar med reklam. Jag skulle uppskatta att du inte gör det i trådar som jag startat framöver. _________________ Anders Hansson |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3416 besök totalt |