Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Trims VS Väghåll? Svar: Bromsar!
1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (14413 totalt)
Anders Lundgren
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 165


Trådstartare
Trims VS Väghåll? Svar: Bromsar!

En sak som slår mig är hur sällan det snackas bromsar här. Trim och väghållning i all ära men bromsar är enligt mig den viktigaste förutsättningen för att överhuvudtaget ta ut bilen på banan. Har alla era bilar grymma org. bromsar?

Min bil (ca 900kg) har 262*21 org. Dessa uppgraderade jag till EBC skivor, EBC Redstuff belägg och Motuls RBF vätska. Dessa belägg var slut efter ca 20 varv på gelleråsen och fadeade efter några lungna varv

Med svansen mellan benen åkte jag hem och funderade på en lösning. Det blev 282*23 Prelude skivor med Prelude ok. Denna gången drog jag även kylslangar från fronten samt tog bort bromsskölden. Har än så länge bara kört på kinnekulle med denna set-up men tycker aven detta fadear för snabbt, trots att man knappt använder bromsarna på kullen.

Samtidigt har jag pratat med många andra banåkare som till och med kör på en mindre set-up och tycker allt fungerar utmärkt

Har funderat på willwood kit med 310mm skivor med då måste jag ha minst ha 16" fälgar. Finns AP som fungerar på vissa 15" men dessa kostar mer än hela bilen

Är det bara jag som har problem efter ett par varv på Gelleråsen?

_________________
"Racing improves the breed" - Soichiro Honda
Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Ja! Det är grymma bromsar på min från fabrik!

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Anders Lundgren
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 165


Trådstartare
Porsche bromsar är riktigt bra men hur många varv klarar dom på Gelleråsen med fullt tempo utan att fadea? 5,10,20?

_________________
"Racing improves the breed" - Soichiro Honda
Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5863



Beror ju på körstilen också.... snabba kort bromsningar skall det ju vara...och inte långsamma långa... thumbs down
sen har ju vikten en liten inverkan också

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293



Det är ganska lustigt hur olika uppfattning man kan ha av något så konkret som bromsar.

Som exempel kan nämnas E30 325. Jag har hört folk som kör race med de bromsarna (tex. Johan L) och tycker de fungerar utmärkt med andra belägg och riktig vätska. Andra är jättenöjda med sina tunga gat-325:or med sportbelägg och slitsade skivor. Jag förstår inte hur det är möjligt. Min erfarenhet av de bromsarna är att de inte duger som drivankare ens. Tar dåligt och väääldigt värmekänsliga. Med sportbelägg (Mintex) och slitsade skivor tål de något mer värme, men bettet är fortfarande kass.

Visst, rätt bromsteknik gör ju att bromsarna räcker längre. Men såå fantastiskt inkompetent på att bromsa tycker jag mej inte vara...

Själv tycker jag det är nästan lika roligt att bromsa som att gasa (!), även på gatan.

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Anders Lundgren skrev:
Porsche bromsar är riktigt bra men hur många varv klarar dom på Gelleråsen med fullt tempo utan att fadea? 5,10,20?


Är dom i bra skick som fadar dom inte....

Jag hade trassel med min 944 turbo -89 (=stora bromsarna från 928 S4, 302x34?) som fadade. Jag fick höra att det hade att göra med min bromsteknik, det var säkert delvis sant, att jag fegisbromsade för mycket. Men efter 2 omgångar glasade orginalbelägg och en omgång gröna (?) Pagid som oxo glasade så visade det sig bero på kolvpackningarnas kondition, eller snarare bristande kondition.

När packningarna blir gamla, i detta fallet ca 12 år så kan dom tappa spänsten. Resultatet blir att kolven inte går tillbaka dom där hundradelarna av en mm när man släpper bromsen, är packningen frisk så är det alltså den som fjädrar. Resultatet blev att det inte kom in tunn isolerande luftfilm mellan skivan och belägget, med följd att värmeenergi från skivan gick in i belägget och därmed fade.

Slutsatsen av detta är alltså att både konditionen på bromsoken och och bromsteknik spelar roll, inte bara hur stora bromsarna är.

_________________
Pär Hylander
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8463



Re: Trims VS Väghåll? Svar: Bromsar!

Anders Lundgren skrev:
En sak som slår mig är hur sällan det snackas bromsar här.

Nja, lite ödmjukt skulle jag vilja peka på motsatsen: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=212&start=0&postdays=0&postorde . . . .

om man söker hittar man fler trådar.


Jag körde i somras 25-30 varv på raken på Gelleråsen och då kände jag till slut att de började bli lite trötta. Jag har en bil som väger +1500 och jag har originalbromsar.
Bromsteknik, Storlek, Belägg, olja, Generell konstruktion, R-däck inverkar... Om jag vore du skulle jag börja med att testa olika bromstekniker när nu ombyggnaderna inte fungerat.

Mvh/ Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Jag hade 282mm stora skivor på min SC fram och 2 kolvsok med okänt märke på bromsbeläggen, de bet bättre än org 302mm på min gamla BMW 540.

Men nu bytte jag upp mig till 993Twinturbo/RS alu 4kolvsok fram och 930 bakbromsar, skivorna fram är 322x32?, de skall fan i mig inte fada eller nåt otrevligt, bilen väger 1100 kg i nuvarande skick.

Vad jag vet så är Porscharna utrustade med i överlag bra bromsar.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Re: Trims VS Väghåll? Svar: Bromsar!

Anders Lundgren skrev:

Har funderat på willwood kit med 310mm skivor med då måste jag ha minst ha 16" fälgar. Finns AP som fungerar på vissa 15" men dessa kostar mer än hela bilen


Är du helt säker på att du behöver 16"??
Själva tänker vi använda Brembo330x32 med Wilwood superlight ok i 16" fälg, ganska trångt men det går
Ett Wilwood ok kostar nästan mindre än en rep. sats till ett AP ok

Men å andra sidan så åkte vi med 302x20 med originalok fram och helt original bak på den gamla bilen. Och det funkade fint som bara den i 6 timmar åt gången trots rätt tung bil (ca 1000kg) och r-däck thumbs up

_________________
Karl Brag
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Den bästa bromsuppgradering man kan göra är att lära sig bromsa ordentligt och så länge man kör på gatdäck kommer man rätt långt på det.

Jag kan iaf köra över ca 30 varv i fullt tempo utan att bromsarna ger sig, snarare är det så att jag börjar krokna. Då har jag bara bytt belägg och vätska och har en både snabb och tung bil. Så man får väl säga att bromsarna på en E46 M3 är rätt hyfsade ändå.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Ja ett recept är ju att bromsa så lite som möjligt och att använda den högraste pedalen istället, när man kör!
Som nybörjare så bromsar man ofta alldeles för mycket och för länge och då tar bromsarna stryk.
Det är också viktigt att man åker runt och kyler bromsarna efter att man kört på bana, innan man parkerar bilen i depån.
Vikten på bilen har ju också en central roll!
Att lätta bilen är ju eg det smartaste sättet att trimma bilen på! thumbs up
Då uppgraderar man ju bromsarna och effekten samtidigt!
På Polon har jag inte, peppar, peppar, haft några problem med bromsarna.
Jag kör med original belägg och ventilerade skivor fram och trumbromsar(!!!) bak.
Bilen har gått lite drygt 8000 mil och jag har bytt beläggen fram och skivorna en gång.
De bakre beläggen är aldrig bytta.
Då har jag ändå kört c:a 50 varv på ringen och varit på ett antal banträffar i Sverige.
Min kompis, Tommy, som kört bl a Saab på ringen har dock haft problem med sina bromsar några ggr.
Dels har skivorna slagit sig och dels har gummibälgarna runt kolvarna i bromsoken smält! thumbs down
Edit: Bör kanske även tillägga att lättning av bilen, medför ju dessutom att påfrestningen på däcken minskar! thumbs up

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647



Peeter skrev:
.
Vikten på bilen har ju också en central roll!
Att lätta bilen är ju eg det smartaste sättet att trimma bilen på! thumbs up
Då uppgraderar man ju bromsarna och effekten samtidigt!
bromsoken smält! thumbs down



håller med!

Trim vs. väghåll? svar: lättning
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19085



Anders Lundgren: Jag har 269x21mm på en bil som väger ~1350 med mig i, Pagid RS4-2, stålomspunnet och bra vätska. I Maj var jag på Gelleråsen och körde, första passet hade jag svåra problem med fade och sista tre varven åkte jag lugnt för att kya ordentligt efter att ha fått köra rakt i Eje, det var ingen idé att ens försöka köra fort...
Funderade på vad det var som spökade under tiden mellan passen och kom fram till att det var jag som bromsade för dåligt, nästa pass så körde jag digitalt på pedalen (nästan iaf ) dvs 0 eller 100% och då hade jag plötsligt världens bästa bromsar.

Det kan göra en hel del att rengöra skivor, ok och belägg från damm (eller i vissa fall rost! ) också.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Pär Hylander skrev:
När packningarna blir gamla, i detta fallet ca 12 år så kan dom tappa spänsten. Resultatet blir att kolven inte går tillbaka dom där hundradelarna av en mm när man släpper bromsen, är packningen frisk så är det alltså den som fjädrar. Resultatet blev att det inte kom in tunn isolerande luftfilm mellan skivan och belägget, med följd att värmeenergi från skivan gick in i belägget och därmed fade.

Slutsatsen av detta är alltså att både konditionen på bromsoken och och bromsteknik spelar roll, inte bara hur stora bromsarna är.


Den slutsatsen köper jag, för otroligt mycket skit samlas där.
Har själv rengjort några bromsok i mina dagar, en del var väldigt skitiga efter kort tid.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42369

Forumägare
Forumägare

Som någon skrev, det finns massa matnyttigt att läsa i forumet! Sök och du skall finna !


Men jag är nog så fräck att jag säger att med 900kg bil så är det nåt väldigt knas att dina bromsar inte håller! Ta med någon erfaren i bilen nästa gång som kan kolla din bromsteknik! Låter helt fel att behöva uppgradera prylar för detta. Möjligtvis prova andra belägg än EBC (de funkar absolut INTE på större bilar) men på lätta så ska de kunna lira.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17954



Jag har bevisat för mig själv att bromstekniken gör stor skillnad på temperaturen. När jag var på Nürburgring i somras så lyckades jag överhetta mina bromsskivor så att en av dem sprack.
I samma veva träffade jag en äldre herre med en identisk bil, en 318is E36. Han tyckte bilen var en lysande komposition eftersom bromsarna var så otroligt väl avstämda till bilens vikt och prestanda. (Det är samma bromsuppsättning som på en 325i)
Jag åkte med honom ett varv i hans 318is (och i hans 996 GT3) och insåg att han hade en helt annan teknik än jag använde mig av. Eftersom jag inte kunde banan lika bra som han så bromsade jag ofta för länge.

När jag kom hem bytte jag ut främre skivorna mot slitsade Red Dot och beläggen mot PF och ett tag senare körde jag ett antal varv på Björkvik. Den banan var mycket kortare så jag lärde mig när jag behövde stå på pedalen för att få bilen att stanna. Inga problem med värmen här trots betydligt hårdare körning.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 341



Anders L: Jag har lite nya belägg-fabrikat på G (Carbotech och Project-My) som borde hjälpa till med dina bromsbekymmer. Du kan väl höra av dig för mer info!!

_________________
Per Stacke
323ti E36
M3 E36
Citera
Avregistrerad (326)

Här sen Jan 2003
Inlägg: 45



tom

_________________
Avregistrerad användare
Citera
Andersk
Gävle/Mallorca
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1362

Namndispens
Namndispens

Bromstekniken är viktig.
Mina bromsar fadade (911 turbo) under banmöte med PCS, hamnade bakom en Boxster som trodde att han var på essingeleden och bromsade hela tiden.
Med PCS Racing var det mer tempo och det gick att bromsa hårt och kort, hade inga som helst problem med bromsarna.

/Anders Kaarle
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Kan det bli ca 15varv på Gelleråsen på ett PCS körpass? Under den tiden så hade jag inget problem med fadening.

Mäkinen: Då slet det värre på däcken!

MVH
Fredrik

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Re: Trims VS Väghåll? Svar: Bromsar!

Anders Lundgren skrev:


Har funderat på willwood kit med 310mm skivor med då måste jag ha minst ha 16" fälgar.


Har en kompis som åker Willwood 310mm skivor och Superlight II-ok och 15". Iofs är de fälgarna en variant av Compomotive som har otroligt liten nedpressning "mellan fälgbanans kanter". Hjulen är framtagna speciellt för att kunna ha stora bromsar. Tusan vad tight det är.

OT: Är ngn sugen på ett par 16 X 7,5" som går på en bil med original M3 E36 3,2 bromsar så säg till... Har ett set väldigt fina MIM. Eller det kanske inte duger bland alla Superleggeraåkare här...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Trims VS Väghåll? Svar: Bromsar!
1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (14413 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande