Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Bromsservo lägger åt bromsen | 858 besök totalt |
Stött på ett konstigt problem. Gäller en E46 banbil. Suttit bromsvåg med dubbla cylindrar utan servo på den. Men fick aldrig förtroende för bromsarna utan servo. Var alldeles för trögt med dålig känsla.
Monterade därför tillbaka bromsservo med standard cylinder. Sitter M3 bromsar bak och 8 kolvs D2 ok i fram. Räknade på det och fick en balans mellan fram och bak till nånstans 70- 30. Bör funka. Detta är med helt bortkopplad ABS. Finns inte längre. Problemet upptäcktes på första provkörning. Efter inbromsning så ligger bromsen på markant. Körde några km men fick avbryta för det märks rejält att bromsen ligger på. Felsökte med avstängd motor. Samtliga hjul anliggande. Och rycker jag loss slangen på bromsservot så släpper bromsen. Verkar vara för starkt vacum så servot lägger åt bromsen. Testade att strypa vacumslangen från motorn med att förminska diameter till endast 4mm men hjälpte tyvärr inte. Sitter ej orginalmotor i bilen, utan en turbomatad Volvo 6:a. Slang dragen direkt från insuget till bromsservot. Så sitter det på gamla Volvos där motorn kommer ifrån så trodde det skulle funka här med. Kollar man på BMW:s sexor så är det fler komponenter som får vacum ur samma anslutning. Kan det vara så enkelt att jag behöver en kontrollerad läcka på vacumslangen för att inte få för mycket eller vad kan det vara? Är ju inget ovanligt att montera servo på alla möjliga bilar som inte haft det tidigare. _________________ Daniel Fredin -------------- Sierra Cosworth Superstage 1.17.71 Kinnekulle 54.51 BMW E46 compact 332i Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023 |
||||||
Regleringen original för bromsservot är ju denna som delar upp det mellan insugsbälgen och servot.
https://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=AT31-EUR-05-2002-E46-BMW-325ti&diagId=11_2885 _________________ Alexander Johansson 330ti e46 projekt @: alexus330ti |
||||||
Exakt, har råkat ur för detta jag med! _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Jag har råkat ut för avrostad fjäder inuti servot, men då var grejerna iofs från 1976.
Vände på backventilen på vacuumslangen så löste det sig tillfälligt, men jag kliade mig i huvudet ett tag innan jag hittade felet. Bytte till ett helt servo och sen dess har det funkat klockrent. I det här fallet är det nog troligast som Janne och Erik skriver, feljusterad tryckstång. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Jo kollade det först men hjälpte ej att släppa pedalen helt från tryckstången. Bromsen låg fortfarande på. Tills jag släppte vacumet. Och peda ochl servo är ju orginalgrejor. Förstår inte hur det ska kunna fela. Eller ska man sätta ett chims bakom servot mot torpedplåten för att få längre avstånd? Då borde det ju släppt när jag koppla loss pedalen helt från tryckstången. _________________ Daniel Fredin -------------- Sierra Cosworth Superstage 1.17.71 Kinnekulle 54.51 BMW E46 compact 332i Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023 |
||||||
Då är det nog fel på membranet eller den stora fjädern inuti servot, som det var på mitt 70-talsskrot.
Ibland kan det läcka in bromsvätska i servot, vätskan drar åt sig vatten och den obehandlade fjädern rostar av. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Har du för tajt mellan huvudcylinder och bromservo kan detta uppstå, det är ju enkelt att prova att shimsa. Beroende på vilken vätskeburk du har, prova att lys med ficklampa ner och kolla om du kan se öppningarna i kolvarna innan du startar etc. Om inte öppningarna är fria släpps inte bromsvätska eller tryck tillbaka ordentligt. _________________ Roland Johansson |
||||||
Ska prova med brickor mellan cylinder och servo. Och köpa en sån där ejectventil som sitter original. Nåt av det måste funka. _________________ Daniel Fredin -------------- Sierra Cosworth Superstage 1.17.71 Kinnekulle 54.51 BMW E46 compact 332i Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023 |
||||||
Har du backventil mellan bromsservot och insuget? sitter den åt rätt håll? tänker så du inte trycker in laddtryck i servot och det inte kan komma ut för att ventilen sitter fel?
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Bra tanke. Men sitter original bmw där. Och är inte tryck utan sug i servot när jag tar loss slangen/ backventil. _________________ Daniel Fredin -------------- Sierra Cosworth Superstage 1.17.71 Kinnekulle 54.51 BMW E46 compact 332i Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023 |
||||||
Enligt bilden att dömma i länken högre upp, ser det ut att sitta en vakumreglerande ventil mellan insug och bälgen mot gasspjället.
Det är väll därför inte orimligt att anta att bmw:ns servo är tänkt att arbeta i spannet tex 70-95 kpa. Slår du på med en skaplig motorbroms på volvomotorn är du säkert nere på 20-30kpa. Jag hade nog hämtat en sådan ventil på närmaste bilskrot för en tjuga å monterat för att utesluta om så är fallet. Alternativt om du har någon polare med bmw som du kan få mäta vakumet på å se om jsg har rätt _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Ja det gör det. Fått tag i en såndär ventil på slangen nu. Och är övertygad om att det kommer hjälpa. Allt annat är ju original (förutom motorn). Men bilen står nu hos kompisen som äger bilen, så kan inte testa än. _________________ Daniel Fredin -------------- Sierra Cosworth Superstage 1.17.71 Kinnekulle 54.51 BMW E46 compact 332i Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023 |
||||||
Skruva banåkabil Bromsservo lägger åt bromsen | 858 besök totalt |