| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Utväxling/diff för BMW e46
|
10 besök senaste veckan (1716 totalt) |
|
Jag vet att ämnet varit uppe i andra trådar, men jag kan inte hitta någon riktig slutsats. Länka gärna om det finns. Funderar alltså på att byta utväxling i min 325ti Compact. Om jag förstått korrekt är det i dag 3.23 (5-vxl). Jag tror typ 3.91 skulle kunna fungera? Kommer att köra mest på svenska banor (Knutstorp, Sturup, Mantorp, Kinnekulle etc) så bästa "medelväg" för dem sökes. Hur kan man veta vilka som passar? Och vilka donatorbilar som kan användas? _________________ Ulf Svensson BMW 325ti Compact (Trackday projekt) BMW M Roadster BMW M2 (såld) |
|
Det finns olika lathundar för att räkna ut toppfart med olika utväxlingar, just nu hittade jag bara den på autopower. Men jag skulle nöja mig med toppfart på styvt 200 på din bil... så då är det bara att börja räkna...
_________________ Tord Ringenha11 |
|
Hur bär man sig åt att lagga upp en excel fil här
Har en lathund som funkar mycket bra som jag använt till min M3-97. PM:a mig en mail address annars så kan jag skicka den på mail. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
|
_________________ Johan Sjölinder |
|
Nej, det spelar ingen roll, så länge du håller koll på att du har rätt fläns in.
Jag bytte från 3,15 till 3,38 men det var då inget att skriva hem till mamma om, den lilla skillnaden ger inte nåt på nåt. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
|
Kör 3.91 i min compact. Perfekt för svenska banor. Toppar 210km/h vid 7000 varv. Och inga problem att nå dit. Dock inte så rolig att pendla med.
Eftersom min är en 316ti från början satt det 168 diff i den. Hittade 3.91 från nån automat växlad bil. Du har troligen 188 diff och kan vara lite svårt att hitta just 3.91. Finns även 3.73 och 3.38 i 188 diffen. Men X3 har. Och alla är obromsade. Tyvärr. _________________ Daniel Fredin -------------- Sierra Cosworth Superstage 1.17.71 Kinnekulle 54.51 BMW E46 compact 332i Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023 |
![]() |
Skruva banåkabil
|
10 besök senaste veckan (1716 totalt) |