Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
För banåka - Cayman GTS (turbo) eller 3,8 GT4?
1, 2   >>
2900 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

Vilka argument kan du få ihop för den ena och vilka argument för den andra?

Malmö
Här sen Feb 2004

Re: För banåka - Cayman GTS (turbo) eller 3,8 GT4?

Magnus Thomé skrev:
Vilka argument kan du få ihop för den ena och vilka argument för den andra?

Förutom prisskillnaden så är ju GT4 chassimässigt mer färdig för banåka med bättre justerbarhet och kan fås med Club Sport paket. Om man börjar utrusta en "vanlig" Cayman för samma bankörningsegenskaper kanske man börjar med fel bil även om den är billigare.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Värdeminskning är ju ofta en sjukt tung post i ägandekostnaden. Om jag kunnat ha kvar CSLen så hade den kunnat bli den billigaste bil jag någonsin ägt så att säga Undrar hur kurvan neråt ser ut på de här framöver.

Stockholm
Här sen Okt 2006

Utan att kunna modellerna utan och innan.

Chassi kan man alltid lösa i efterhand.

Motoreffekt, en GTS med mjukvara blir löjligt snabb. En GT4 är det svårt att få ut mycket mer effekt ur. Jag
personligen har svårt att kliva ned i effekt vid bilbyte. Effekt är inte allt på bana, men till vardags tillsammans med det bättre bottenvridet ur en turbomatad motor är det nog lättare att leva med GTS.

Värdefall, en GT4 är fortfarande en GT4 medans en GTS bara är en GTS. Lite som en E46 M3 vs en E46 M3 CSL.

Leon Cupra
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002

Jag hade tagit GT4, enbart pga andrahandsvärdet.

Älska varje varv!
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006

Jasså, chefen funderar på att byta bil....

Och svaret på din fråga är ju naturligtvis moddad 968 (eller 944)!!

Erkänn för dig själv att du faktiskt är lite less på infodisplayer, knappar och vred med konstiga bokstavskombinationer och bilar som man inte kan backa med öppen dörr.....

Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det där blev inte riktigt som tänkt Var ett kul upplägg men jag mådde för kass det året tyvärr.

Söråker
Här sen Maj 2006

Åhåå, ja det var i allafall ingenting som vi läsare märkte!
Jag tycker att tidningen Automobil var på topp runt milleniumskiftet, jag läste allt, hela tiden.

Men tillbaka till Porschetankarna. Jag är lite Porschenörd men har inte kört någon av modellerna men tänker så här:
GT4. Kommer att behålla värdet rätt bra. Svår att förbättra eftersom den redan är "optimal"
GTS. Går att vässa prestanda, bromsar, och coilovers mm om man vill. Man behöver inte behålla originalskick. Men jag tror också att en GTS redan är en tillräckligt kompetent bil för de flesta förare.
Och glöm inte bort att det är ett väldigt angenämt problem att behöva välja mellan en GT4 och en GTS...
/Claes

Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Bara funderingar, har haft M2an i drygt fyra år och 10 000+ mil thumbs up Som "endabil", och med tanke på hur jag har användning av bil så är fortfarande M2an en mitt i prick kompromiss för mig.

Men tankarna snurrar lite och det känns lite som att jag någon gång i livet skulle köra bana o slalom med en Porsche hehe (hade en rostig Targa - 70 för en miljard år sen, långt innan jag hittat den här kuliga hobbyn)

Jag har en del kapital som är pensionsspar. Men mer begränsat för att bränna bort på värdeminskning. Så hur värdeutvecklingen framöver på 981 GT4 ser ut är väl en nyckelfråga.

Sen är jag ju inte en tvåbilsmänniska så det är en till fråga. Och till sist så känner jag mig inte riktigt hemma i bilden av att bränna runt på stan i en flashig Porsche med vinge typ

Egentligen vore en billigare elva med några år på nacken mer rätt men eftersom jag inte mekar själv med mer avancerade saker än bromsbyte så är det inte helt optimalt.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag gissar också att GTS, speciellt med tanke på fyran, kommer sjunka klart framöver. Om de varit markant billigare än GT4 så hade det kanske blivit okej värdeminskning i kronor men inte i procent. Men de ligger förvånansvärt nära i pris vad jag sett med tanke på skillnaden i vad man får.

Så att köpa en mycket billigare GTS och "utveckla" blir väldigt oekonomiskt ganska säkert jämfört med en GT4 som man låter vara som den är.

Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Re:

Magnus Thomé skrev:
Jag gissar också att GTS, speciellt med tanke på fyran, kommer sjunka klart framöver. Om de varit markant billigare än GT4 så hade det kanske blivit okej värdeminskning i kronor men inte i procent. Men de ligger förvånansvärt nära i pris vad jag sett med tanke på skillnaden i vad man får.

Så att köpa en mycket billigare GTS och "utveckla" blir väldigt oekonomiskt ganska säkert jämfört med en GT4 som man låter vara som den är.

Får man inte en 997.1 GT3 för dessa pengar? Dessutom lär värdeminskningen vara ännu mindre...

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag kanske tänker helt fel, men är inte GT3an mer hardcore dvs bullrigare och lite "för mycket" på gatan för att pendla lite till sommarstugan o så? Jag kan ha fått det helt om bakfoten men jag fick för mig att GT4 inte är riktigt lika all in?

Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Re:

Magnus Thomé skrev:
Jag kanske tänker helt fel, men är inte GT3an mer hardcore dvs bullrigare och lite "för mycket" på gatan för att pendla lite till sommarstugan o så? Jag kan ha fått det helt om bakfoten men jag fick för mig att GT4 inte är riktigt lika all in?

Jag frågade faktiskt detta ang 981 GT4 vs 997 GT3 i PCS facebookgrupp för ett gäng veckor sedan, och fick bland annat detta svar:
Citat:
Har haft 997.1 GT3, kört 981 GT4 och har nu 718 Spyder. Beror helt på vad du gillar. GT3:an känns mer racebil, samtidigt jobbigare att köra men mer "Old school". Inga hängslen. GT4:an är mer soft, lättkörd och tröttar inte ut en på banan. Båda ungefär lika snabba. Svårt val, men tänkte du köra mycket och ofta så ta GT4:an, men vill man ha något som kittlar lite extra så ta GT3:an.

Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003

Re:

Magnus Thomé skrev:

Har ägt GT4, kört Ganska mycket 997GT3 gen1, både den och RS 3.8. Kört GTS en del på bana.

GT4an är enkel att köra på bana, bara att hoppa in och köra. Tyvärr högljudd på landsväg, man får verkligen höja rösten för att prata med varandra på landsväg. Men den låter gudomligt utanför bilen
Upplevde motorkarraktären som om det saknas lite umpf, 50 hkr och 2000 rpm till hade gjort susen. Växellådan är alldeles för högt växlad.

GT3an har en helt annan motorkaraktär, betydligt mer rejsig och rapp över registret. Enkel att köra upp till 95% sen blir det väldigt roligt, över 97% ja du jäklar vad det händer grejer - skitskoj. att köra en GT3 997 & 991 på landsväg är ett förhållandevis bekvämt kapitel.

GTSen är väl så snabb på bana som GT4, med ett chipp så blir den giftig.

Andrahandsvärdet, tror jag är lika i % räknat mellan GT4 och GTS. Tror att GT4 3.8 kommer att droppa en hel del när 4.0an kommer ut som begagnad. Precis som GTSen kommer att göra när den 6cylindriga kommer ut som begagnad. För några år sedan kunde man i princip köra gratis med en Porsche, så tror jag inte att det är längre.

Givetvis väldigt bortskämt att skriva så här om tre fantastiska bilar som jag i sig inte har något emot att köra, och som är mångas dröm att få äga. Men som en jämförelse emellan så funkar kommentarerna.

Extremt bekvämt att köra ny bil, man servar och tvättar och kör iväg. Men gammal bil typ 964 är sjukt underhållande. Tyvärr inte lika snabb, men det gör inget eftersom den är så rolig.

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Mycket intressanta saker! thumbs up

Smygehamn
Här sen Dec 2003

En ytterligare sak att ta i beaktande.

997 GT3 har ju varit med ett tag nu och lite prylar kan behöva servas/bytas. Det kan såklart bli en slant.
Ny Porsche har en betydligt högre reservdels/servicekostnad.

Andrahandsvärdet igen:
De flesta GT4or har gått runt 1000 mil och jag vet att du tycker om att använda bilen, precis som jag gör med nyare busbilar. De flesta intressenter hoppade av när de hörde miltalet på 2665 mil. En Porsche GT vagn med högt miltal kan bli svårsåld om inte priset är därefter. Hur många mil som man lägger på sin bil är förstås ett personligt val, men det bör finnas med i kalkylen. Detta är såklart en parallell som kan dras med de flesta bilar och speciellt då bilar som M3 csl, M2 competition etc.

Nästa nyare busbil jag köper är förmodligen en GT3 av 997 modell med miltal runt 4-5000 mil på mätaren.

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Citera
acey
Stockholm
Här sen Jun 2011

Har haft 991.2 GT3 och 981 GT4, kört en hel del 718 GTS (turbo) och haft en 981 GTS. Jag hade försökt nypa en 991.1 GT3 istället för en 981 GT4. 981 GT4 är inte en tillräcklig utmaning på banan. Den hade behövt 50-60 hästar till, och dessutom kommer du behöva mycket camber för att få ordning på däckslitaget fram. Jag fick det aldrig att bli riktigt bra på min, men det krävs över -3,5 fram om man åker fort. Men växellådan och utväxlingen gör att bilen aldrig riktigt känns snabb, även om den är härlig att köra. Fina öppna vägar där man kan ligga på 3:an och upp till 4:an är där bilen kommer till sin rätt.

GT3:an är något helt annat, och en betydligt bättre plattform för utveckling framöver. Kan man hitta en 991.1 GT3 till vinterpris så är inte skillnaden jättestor mot en GT4. Jag tror man kommer ha igen det vid försäljning.

En 718 behövs lite mer jobb för att få den att hålla länge på banan. Över ett varv och med Cup 2 är den snabbare än en GT4, men inställningarna är mer begränsade.

Smygehamn
Här sen Dec 2003

Re:

acey skrev:
Har haft 991.2 GT3 och 981 GT4, kört en hel del 718 GTS (turbo) och haft en 981 GTS. Jag hade försökt nypa en 991.1 GT3 istället för en 981 GT4. 981 GT4 är inte en tillräcklig utmaning på banan. Den hade behövt 50-60 hästar till, och dessutom kommer du behöva mycket camber för att få ordning på däckslitaget fram. Jag fick det aldrig att bli riktigt bra på min, men det krävs över -3,5 fram om man åker fort. Men växellådan och utväxlingen gör att bilen aldrig riktigt känns snabb, även om den är härlig att köra. Fina öppna vägar där man kan ligga på 3:an och upp till 4:an är där bilen kommer till sin rätt.

GT3:an är något helt annat, och en betydligt bättre plattform för utveckling framöver. Kan man hitta en 991.1 GT3 till vinterpris så är inte skillnaden jättestor mot en GT4. Jag tror man kommer ha igen det vid försäljning.

En 718 behövs lite mer jobb för att få den att hålla länge på banan. Över ett varv och med Cup 2 är den snabbare än en GT4, men inställningarna är mer begränsade.

Samma uppfattning på bilen som helhet alltså, fick inte heller bukt med understyrningen och däckslitaget trots Manthey Camber kit och 3.7 neg camber fram. Provade både med toe-in och out.

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Citera
magnum
Spånga
Här sen Apr 2006

Nu har jag inte kört gt4 men Gt3 , vilken bil , borde stå bra i pris om man köper en manuell lågmilare. Visst inte rolig att åka långt i men för kortare turer och bana bästa bilen jag kört. Hade jag pengarna så skulle jag hämta en idag.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
996 GT3 ligger väl rimligare till prismässigt men då börjar det bli gamla bilar med allt vad det innebär. 991.1 GT3 verkar ligga på 1,2 typ vilket inte funkar. Inte utan bankrån GT4 finns från under 800. Rätta mig om jag har kollat upp lite slarvigt!!

Kollade om att få prova en Cayman-vilkenmodellsomhelst för att se hur den föll på läppen men det var tydligen inte så enkelt.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Nu är väl drömmen att njuta i tre år och ca 2000 mil och sälja med 200'+ i värdeökning.

Men det kan nog som sagt bli lite svårt framöver, med den volym av specialmodeller som Porsche spyr ut (3-4 olika per år och 5000+ av varje, fördomsfull gissning ).

Vänd på tanken istället. Vad ger mesta möjliga skoj med 200' i värdetapp (för samma tre år och 2000 mil)?
Räkna alla kostnader i modifieringar mm på förbrukningskontot (där fälg däck, soppa och service hör hemma), och möjligen som ökad värdeminskning.

Kör det som ger dig mest, inte det som bevarar värdet mest. Men det finns ju iofs bilsamlare, inget fel med det, det är ju låg driftkostnad iaf

Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
2900 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande