Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 sc 3,0 1981 ITB | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 4 besök senaste veckan (17627 totalt) |
Tar väl och lägger upp denna bilen också, har blivit dålig på att uppdatera min gamla alfatråd men det är för att den fungerar så bra så den är helt underhållsfri (lögn).
Efter att ha avverkat ett par gråa original 911or hittade jag denna 2016 som kändes mer "rätt", ljus färg och svart inredning stod högt på listan så jag for ner till småland hyfsat fast besluten. Den var då "i princip" till salu, men det dröjde ändå ett år innan ägaren var nöjd med skicket så att jag kunde få köpa den 😊 Bilen har varit plastbreddad någon gång sent 80-tal, men renoverades igen och fick turbokaross i plåt på 90-talet då plasten inte höll måttet, verkar bra gjort och har fått lite bilder av tidigare ägare. Motor renoverad av perry för ca 10 år sedan men läcker lite olja ändå. Lådan var genomgången av känd firma men jag tyckte inte den var särskilt bra så den har jag gått igenom en gång till. Förre ägaren har haft den till långresor, träffar på nurburgring mm men för min del har det mesta blivit slalom med porscheklubben och några trackdays på nya Fällforsbanan. Tanken är inte att bygga en racer, mer någon form av clubsportliknande som ger rätt känsla Lite spec på bilen och några saker som jag hunnit göra: * Renovering av växellåda, nya lager, synkringar, förstärkta lagerlägen, länkage etc * Bytt från turbo till glasfiber Carreravinge, även trösklar i gf * Lite spartansk inredning, sandtlerstol, momoratt, ny hatthylla i alcantara * Nya bussningar elephant racing överallt, kulleder bak i bärarmarna, 27mm stavar, turbostag, dämpare bilstein rally 1000 lakes. Eibach 25mm justerbar krängare bak * Gjort om övre fäste till fjäderben fram för mer camber * Bytt fälgar från 17" till 16". Kör 15" med r-däck * Avgas typ early headers, egenbyggd ljuddämpare * Lackat om trösklar, nya lister mm * Nya stålomspunna bromsslangar, ds3000 belägg * Lättare koppling med tryckplatta i alu |
||||
Kul med en gammelelva för skojkörning. Trodde alla stod i luftavfuktade kuvöser och väntade på värdeökning numera
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Detta gillar jag
Har denna sommar velat fram och tillbaka vad jag ska göra med min 911 SC-82 och så startar du en tråd med inspiration, kul! _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Tack Ja rätt balanserade är de ju riktigt härliga på banan med men det tar ju ett tag att sortera ut en gammal bil.
Lite bilder från växellådsrenoveringen... Lådan var ju genomgången av känd firma en tid innan jag köpte bilen men särskilt bra kändes den inte så våren 2018 plockade jag ner den. Blev ett rätt omfattande jobb när det visade sig pinjonglagret hade snurrat i diffhuset, som tur var finns det numera lösningar med överdimensionslager. Div nya lager, synkringar, dogringar och arbete och väldigt många tusenlappar senare är den bra igen. Passade på att lätta drev på 5ans växel (som snurrar med tvåan), köpte det mesta från Tuthill och kör med deras förstärkning och billet lagerhållare för pingong och axiallager. |
||||
Några hemmagjorda specialverktyg som annars kostar många tusen från porsche... Egentligen handlar det mest om att hålla fast saker i ett viss läge när man mäter spelen eller hylsor för att komma åt muttrar som sitter illa till. Ibland kan liksom en träpinne ersätta ett porscheverktyg för 3 tusen spänn
Provkörning! |
||||
Några bilder från fällfors som det ofta ser ut. En massa nytt.. och så jag
LeMansvinnarnummer: |
||||
Jo men den gömmer sig gärna länge i garaget på somrarna så att se den live är inte så lätt
|
||||
Snabbspolar lite till ett projekt jag håller på med nu.. Beslöt mig för att byta ut det gamla k-jet sprutet mot separata spjäll och ny motorstyrning. Inte för att det fungerade direkt dåligt, tvärom gick den ganska bra men gillar responsen och ljudet man kan få med separat spjäll och så banar det ju väg inför framtida motorbygge.
Klarar heller inte av tanken på att det satt ventiler som stryper flödet på en annars rätt trevlig motor så jag tog ett ljupt andetag och slet ut hela ormboet.. Hej då. Särskilt vackert var det ju inte iallafall |
||||
Rensat motorrumet, bort med i stort sett allt som går att ta lös, svetsa lambdauttag på grenrören, blir 60-2 triggerhjul på remskivan. Mockar upp höjd och form på spjäll och insug med 3d utskrivna plaströr
|
||||
Delvis är det nog så, det är ganska många komponenter som ska fungera men de är väl i regel ganska pålitliga.
Min ursäkt är att fast motorn är renoverad så läckte den lite olja, så någon gång måste jag ta isär och packa om den. Men när man ändå gör det så blir det väl att trimma ordenligt med andra kammar, kolvar, dubbeltändning osv. Men för att det ska vara någon vits så måste jag ju först ha ny motorstyrning och insugssystem... och helst ITB? Så man kan säga att ITB hjälper mot oljeläckage! Jag var inne på förgasare först... för att det är så vackert old school. Sen mekanisk insprutning. Men sen tittade jag i plånboken och bestämde att det blir ett modernt system som jag bygger själv. |
||||
|
||||
Det är 44mm från en triumph daytona.. velade rätt länge mellan olika men tycker dessa är fint gjorda med slimmad axel och kullagrade med ett smart länkage till själva spjällaxeln. Man kunde naturligtvis tagit från en 4cyl också, att det blev dessa hade mer att göra med storleken och infästning till trattar mm. Har provat större spjäll på alfan och tycker det är lite svårt att få riktigt bra kontroll vid små spjällägen, blir lite mer av/på. Dessa borde ändå räcka till runt 300hk?..
Precis. |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 sc 3,0 1981 ITB | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 4 besök senaste veckan (17627 totalt) |