Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bränsletank och brandvägg
1 besök senaste veckan (669 totalt)
ChrilleG
Borås
Här sen Apr 2008
Inlägg: 22


Trådstartare
Bränsletank och brandvägg

Behöver man (sbf) isolera bagageutrymmet mot kupén när originaltank i bagaget används med original påfyllning utifrån. Är ju massa småhål mot ryggstöden. Nämndes inget om det när jag fick vagnboken iaf. Ska ut o köra nästa helg så vill inte ha tjall på besiktning.

_________________
Christian Carlsson
Alfa 75, Challenge #49
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1753



Jag är osäker men tror nog du behöver det..skulle nog lägga igen det med en aluplåt. Det kan inte bli sämre

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1606



För att veta säkert skulle jag börja med att kolla i aktuellt reglemente och eftersom jag tror att du har en Alfa så gissar jag (och hoppas) att det är Club Alfa Romeo Challenge som du siktar på, stämmer det?

När jag kollar i CAR Challenge reglemente ( https://www.alfaromeo.org/wp-content/uploads/2020/02/84c85a716fa15b9600afbd3fa4a1ef8a.pdf ) så står det:

"BRANDVÄGG
Enligt TR 5.15"

När jag sen kollar i SBFs Tekniska Regler ( https://www.sbf.se/globalassets/svenska-bilsportforbundet/regler/racing/2020/publicerat/tr_tekniska_regler-2020-1.0.pdf ) står det:

"TR 5.15 Skydd mot brand
- En effektiv brandvägg ska finnas mellan motorutrymme och passagerarutrymmet,
för att hindra skador i samband med brand.
- Om denna brandvägg utgörs av baksätets ryggstöd, rekommenderas det att den
täcks av ett brandsäkert skydd.
- Om bränslepåfyllningen är placerad i bagageutrymmet eller i det utrymme i en
tvåvolymsbil som är bagageutrymme ska hela utrymmet vara vätsketätt avskilt från
kupéutrymmet.
"


Därför är min tolkning att det inte behövs i detta fall eftersom påfyllningen inte sker inuti bagageutrymmet.

Om det är en annan serie du avser köra så får du kolla vad det står i det reglementet naturligtvis även om jag skulle tro att det vanligaste är att man pekar på SBFs regler.

Jag fortsätter med mitt Alfaantagande och undrar om det är Alfaklubbens banmöte på Knutstorp du tänker åka på?
Isåfall är det "bara" träning och inte tävling och jag kan inte tänka mig att du skulle bli stoppad från att åka, även om den som besiktigar gör en annan tolkning.
Vill du vara 100% säker så mailar du challenge@alfaromeo.org och frågar.

(Edit: la in länk till CAR Challenges reglemente)

_________________
Mats Forssén
Alfa 156 GTA SW, glassätarbil
Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 618



Får man ens ha orginaltank? När jag kolla med SSK angående min bil krävdes klassad säkerhetstank.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1606



Re:

Fredin skrev:
Får man ens ha orginaltank? När jag kolla med SSK angående min bil krävdes klassad säkerhetstank.
Det beror på vad som står i aktuellt reglemente, i CAR Challenge står det så här:
"BRÄNSLETANK
Enligt TR 5.14. Placering av tanken är fri, dock ej i sittutrymme eller motorrum. Om tanken inklusive
"catchtank" rymmer 30 liter eller mindre får tank av egen konstruktion monteras. I sådant fall ska
tanken vara monterad så den skyddas av original kaross. Original tank godkänns i original position."

Dvs, det är ok med originaltank under dessa förutsättningar. Det kan som sagt vara annat som gäller i andra serier och klasser men bör vara enkelt att kolla i reglementet.

_________________
Mats Forssén
Alfa 156 GTA SW, glassätarbil
Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1606



Re:

matfo skrev:
Fredin skrev:
Får man ens ha orginaltank? När jag kolla med SSK angående min bil krävdes klassad säkerhetstank.
Det beror på vad som står i aktuellt reglemente, i CAR Challenge står det så här:
"BRÄNSLETANK
Enligt TR 5.14. Placering av tanken är fri, dock ej i sittutrymme eller motorrum. Om tanken inklusive
"catchtank" rymmer 30 liter eller mindre får tank av egen konstruktion monteras. I sådant fall ska
tanken vara monterad så den skyddas av original kaross. Original tank godkänns i original position."

Dvs, det är ok med originaltank under dessa förutsättningar. Det kan som sagt vara annat som gäller i andra serier och klasser men bör vara enkelt att kolla i reglementet.

Jag blev nyfiken och googlade på SSK och fann att det är olika beroende på vilken klass det handlar om.
I klass 2 verkar original vara ok med det inte är det i klass 3 tex.

Ovanstående är bra exempel på anledningen till varför jag inledde med att svara att man måste kolla i aktuellt reglemente för att veta, i annat fall gissar man bara.
Jag antar att detta även är anledningen till varför man vid vagnboksbesiktningen skall uppge vilken serie / reglemente som bilen skall användas i.
Dvs så att vagnboksbesiktigaren vet vad som skall kollas och kan godkännas eller inte.

_________________
Mats Forssén
Alfa 156 GTA SW, glassätarbil
Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt
Citera
ChrilleG
Borås
Här sen Apr 2008
Inlägg: 22


Trådstartare
Mats, Ja det är CAR i helgen och det är en klass2-bil (svart 75:a)! Tolkar reglementet samma som du, att det är ok om påfyllning sker utifrån och inte i bagaget. Tack för second input! Planen är förstås att ha fuel cell och isolera bagaget, men inte till helgen. Eftersom bilen är godkänd av sbp får nödlinan bli att åka i A om det protesteras.

_________________
Christian Carlsson
Alfa 75, Challenge #49
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1606



Re:

ChrilleG skrev:
Mats, Ja det är CAR i helgen och det är en klass2-bil (svart 75:a)! Tolkar reglementet samma som du, att det är ok om påfyllning sker utifrån och inte i bagaget. Tack för second input! Planen är förstås att ha fuel cell och isolera bagaget, men inte till helgen. Eftersom bilen är godkänd av sbp får nödlinan bli att åka i A om det protesteras.

Hur gick det?

_________________
Mats Forssén
Alfa 156 GTA SW, glassätarbil
Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt
Citera
Skruva banåkabil
Bränsletank och brandvägg
1 besök senaste veckan (669 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande